LIDER BIZNESU 3/2021

24 garden biznes W dobie globalnej pandemii, zamkniętych restauracji, ośrodków kultury i rozrywki, sportu i rekreacji, ogrodnic- two staje się coraz popularniejszym hobby, co znajduje wyraźne odzwierciedlenie w światowym wzroście sprze- daży roślin. Z ustaleń Garden Media Group zaprezento- wanych w raporcie Garden Trends Report 2021 wynika, że od wybuchu pandemii liczba młodych ogrodniczych hobbystów w Stanach Zjednoczonych powiększyła się aż o 16 mln! Według danych amerykańskiego stowarzyszenia National Garden Bureau średnia wartość koszyka zakupo- wego właścicieli ogrodów w wieku od 35 do 44 lat w ub.r. wyniosła aż 608,5 dol. Światowemu wzrostowi zapotrzebo- wania na materiał roślinny sprzyja ponadto wyraźne oży- wienie na rynku domów wolnostojących. Zielona rewolucja nad Wisłą Również w naszej części Europy i w Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost sprzedaży roślin ozdobnych. Ostatnie badania agencji Sales Intelligence dowodzą, że od pierw- szego lockdownu popularność ogrodnictwa w naszym kraju w porównaniu do 2019 r. znacząco się zwiększyła. Zainteresowanie samymi donicami, skrzynkami i pojemni- kami do uprawy roślin wzrosło aż o 82%! – Ograniczenie wyjazdów i podróży spowodowało nakierowanie uwagi klientów na własny dom, ogród, balkon czy taras – uważa Karolina Filipiak z Polskiego Stowarzyszenia Centrów Ogrodniczych. – Sprzedaż asortymentu roślinnego wzro- sła nawet kilkukrotnie. ferta sklepów i centrów ogrodniczych co roku powiększa się o nowe grupy asortymentowe. Jej sercem i sprzedażowym fundamentem po - zostają jednak rośliny, które w Europie Środkowo-Wschodniej, według Euromonitor International, generują aż 56% dochodów w obrębie sek - tora ogrodniczego. Dlatego od trafnego rozpoznania roślinnych tren - dów i preferencji kupujących zależy finansowy sukces każdej placówki detalicz - nej wyspecjalizowanej w sprzedaży produktów ogrodniczych. Tekst: Marcin Fajerski, Zdjęcia: Pexels, Pixabay, Pxhere Powiew świeżości Popytowi na materiał roślinny sprzyjają nowe nasadze- niowe trendy, m.in. moda na tzw. ogrodnictwo pojem- nikowe, trawy ozdobne, kwietne łąki, ogród przyjazny owadom zapylającym, renesans roślin balkonowych i raba- towych. Dlatego wg platformy Homebook.pl w br. najle- piej założyć efektowną uprawę w wysokich skrzynkach, która usprawni opiekę nad roślinami i ograniczy rozwój chwastów. W 2021 r. w europejskich i polskich ogrodach będzie królować monochromatyzm: np. biel lub szarość przełamana m.in. fioletem. Moda ta mogła przywędrować za sprawą popularnego w USA filmu „Szare ogrody”. Do łask wracają też barwne i pozornie nieuładzone ogrody rustykalne, zagospodarowane dobrze znanymi roślinami: przeważnie kwiatami, kwitnącymi krzewami, drzewkami owocowymi, a także ziołami i warzywami. Na popularno- ści zyskują poza tym ogrody angielskie z luźnymi, roman- tycznymi kompozycjami nasadzeń, w których pierwsze skrzypce grają róże oraz kwitnące pnącza. Należy jednak zaznaczyć, że aksamitny trawnik w tej estetyce ustępuje miejsca łąkom kwietnym. Do obu tych estetyk nawiązuje ogród naturalistyczny, w którymważną rolę odgrywają duże okazy drzew i krzewów oraz piętrowe nasadzenia. W kwitnącym bogactwie Lilaki, kaliny, jaśminy, hortensje, róże, piwonie, klematisy, groszki czynasturcjepomogą konsumentomstworzyćwyma- rzony ogród w stylu angielskim lub wiejskim. Romantyczny Nowe nasadzeniowe trendy i roślinne bestsellery

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz