LIDER BIZNESU 3/2021
38 Wiosna – ach to Ty! adszedł wyczekiwany okres działalności branży ogrodniczej – w tym właścicieli i menedżerów sklepów, które prowadzą handel detaliczny roślinami oraz towarzyszącymi im produktami, uzyskując w kwietniu, maju największe w ciągu roku obroty. Tekst i zdjęcia: Alicja Cecot Wprawdzie pandemia koronawirusa trzyma wszystkich w niepewności, która odnosi się nie tylko do ludzkiego zdrowia, ale i odgórnych decyzji dotyczących skali lockdow- nów. Z drugiej jednak strony, podsyca w klientach potrzebę ukwiecania i zazieleniania swojego otoczenia, co w 2020 r. przełożyło się na wyniki sprzedaży w sektorze ogrodniczym, wolnym jak dotąd od drastycznych antycovidowych ogra- niczeń. Można się spodziewać, że podobnie dobrze będzie można podsumować bieżący sezon, choć tymczasem – pod koniec marca – z rynku wyłączone zostały wielkopowierzch- niowe markety typu „Dom i Ogród”, które stanowią istotną część tego biznesu. Tak czy owak, mamy porę roślin balko- nowo-rabatowych (fot. 1), które są symbolem wiosennego handlu ogrodniczego, a zarazem jedną z wizytówek polskie- go kwiaciarstwa. Balkonowo - rabatowe w pigułce W naszym klimacie większość gatunków, które mieszczą się w tej grupie roślin ozdobnych, nie jest odporna na mróz, a więc można je bez obawy uprawiać na zewnątrz po 15 maja. Handel nimi rozpoczyna się jednak z reguły po Wiel- kanocy, a sporo klientów wybiera się na kwietniowe „balko- nowe” zakupy, gdy tylko ciepła, słoneczna pogoda zachęca do prac ogrodniczych. Jeśli chodzi o preferencje konsumenckie, zwraca naszą uwa- gę niezawodna klasyka, na czele z pelargoniami, ale dają też o sobie znać nowe trendy, które wpływają na zmieniający się dobór oferowanych roślin. Chodzi o globalne tendencje, takie jak choćby zwiększające się znaczenie gatunków mio- dodajnych i bioróżnorodności, oraz o bieżące mody – na konkretne rośliny, które szczególnie sprawdziły się w ostat- poziom wyżej Fot. 1 Fot. 2
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz