LIDER BIZNESU 3/2021
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 47 pewno wykonawca ogrodu jest bliżej klienta w kwestii zarządzania ogrodem. Zawsze rekomendujemy klientom, aby skorzystali z usług fachowców. Ogrodnik co najmniej 3 razy w ciągu roku powinien zajrzeć do ogrodu. Niemniej jednak to bardzo pomocne, gdy właściciel domu konwer- tuje się w zapalonego hobbystę w czasie projektowania ogrodu i realizacji zlecenia. Wówczas lepiej zidentyfi- kować potrzeby klienta, który przy okazji może zadbać o swoje zdrowie i docenia trud naszej pracy. W perspektywie wielu lat Twojej praktyki zawodo- wej wiele obszarów związanych z branżą uległo zmianie. Czy mógłbyś wskazać kluczowe zmiany w obszarze biznesowym, które poprawiają jakość pracy? B.F.: Naturalnie branża przejmuje trendy i rozwiązania z naszego życia oraz projektowania ogrodów. Dla przy- kładu w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie dużymi chodnikami. Ponieważ klienci stawiają na ekologię, sektor drzewny stworzył alternatywy dla tropikalnego drewna, m.in. termiczny bambus, który jest obecnie na topie. Coraz częściej słyszymy też pytania o roboty koszące czy systemy automatycznego nawadniania. W segmencie materiału roślinnego obserwuję, że klienci chcą general- nie kupować większe rośliny – aby uzyskać natychmia- stowy efekt. Konsumenci kupują czas, podczas którego rośliny rosną w szkółkach. W nowoczesnych ogrodach można dostrzec zapotrzebowanie na rośliny wielopniowe, więc szkółki rozwijają się w tej dziedzinie. Goszcząc na kluczowychwystawach ogrodniczych zarówno profesjonaliści, jak i właściciele ogrodówmają możliwość inspirowania się. Jak oceniasz to zjawisko i jego wpływna zmianywogrodach i czy są takiewzorce, które trwale sąwykorzystywanewaktualnych realizacjach? B.F.: Zazwyczaj działki są zwrócone w prawą stronę i dość małe w stosunku do krajobrazu, który nad nimi dominuje. Dlatego design domu z ogrodem oraz otoczeniem musi stanowić jedność, przejmując cechy okolicy. Dlatego projekt ogrodu powstaje cały czas, co odnosi się także do zielonych zakątków łatwych w utrzymaniu. Oczywi- ście większość ludzi chce się relaksować w„ogrodowym pokoju”, a nie harować. Ogród musi być oazą, zaciszem. Ludzie coraz częściej mówią: „Chcę czuć w moim ogro- dzie, że żyję. Chcę oglądać, słuchać, wąchać, angażować wszystkie zmysły”. Ta więź z naturą zacieśnia się obecnie. Jak oceniasz potencjał branży w perspektywie zmian w rosnącym zainteresowaniu ogrodami w wyniku pandemii? B.F.: Ogród jest globalnym megatrendem. Czas pande- mii uczynił go jeszcze silniejszym, ponieważ ludzie czują się zdrowsi, przebywając w ogrodach. Poza tym częściej pozostajemy w domu, niespieszno nam do miasta i odle- głych zakątków świata. Ogród staje się rodzajem analogo- wej wyspy w czasach postępującej obecnie digitalizacji. Bernd Franzen architekt krajobrazu www.gartenplus.com REKLAMA MAKO Polska Sp. z o.o. kontakt a.goralski@mako.pl tel. 606 410 594
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz