LIDER BIZNESU 3/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 REKLAMA RAPORT jednym ze sposobów jej odzyskiwa - nia. Podobnie coraz potrzebniejsze będą wszelkie systemy retencji wody słodkiej, by zapobiegać pustynnieniu terenów Europy. Poza klasycznymi zbiornikami do jej zbierania i maga - zynowania widać na Zachodzie stop - niowe odchodzenie od betonozy, zwłaszcza w miastach. Duże wybeto - nowane powierzchnie nie zatrzymują wody opadowej, która spływa dalej do mórz i ucieka. A to pogłębia jej deficyt. Europa coraz bardziej stawia na mate - riały ażurowe lub przepuszczalne dla wody, by zatrzymać ją w glebie. GOBELINOWE TRAWNIKI Trawniki – w dotychczasowym, kla - sycznym rozumieniu – zaczynają być passe. Rośnie potrzeba, by ogrody były dodatkowym, ale zamkniętym od otoczenia pokojem. Trawniki przestają być centralnym punktem, a stanowią uzupełnienie ogrodu lub tworzy się je dla celów rekreacyjnych. W Polsce się tego określenia jeszcze nie używa, ale trawniki tzw. gobelinowe stają się wyznacznikiem wyższej świadomości ekologicznej i nadążania za trendami. Widać, że coraz więcej hobby - stów „odpuszcza” sobie wymuskane, idealne trawniki, które przynoszą małą korzyść lokalnemu środowisku na rzecz wielogatunkowych, złożonych kompozycji, utkanych niczym właśnie gobelin. Składa się on z różnych gatun - ków traw oraz innych roślin, jak stokrotki, ożanki, macie - rzanki, płożące rozchodniki. Taka murawa jest o wiele przyjaźniejsza środowisku, przyciąga owady, a przede wszystkim generuje o wiele mniejsze nakłady pracy na jego utrzymanie. ENERGETYCZNA PRZESTRZEŃ W czasie pandemii znaczna część społeczeństwa zain - teresowała się roślinami, szukając w kontakcie z nimi ukojenia i satysfakcji. Fala popularności roślin ogrodo - wych oraz doniczkowych nie mija. Zmienia się jednak trochę poczucie estetyki i hitem 2022 r. mają być mocne, zdecydowane barwy: czerwień, fiolet i pomarańcz oraz wszelakie ich odcienie. Konsumenci zwracają się w stronę wyrazistych kolorów, odchodząc od pastelowych, bardziej subtelnych. Mocne tony kwiatów mają przyciągać uwagę, dodawać energii i ożywiać przestrzeń ogrodu oraz domu, które w dobie ograniczonego podróżowania zaczynamy traktować jak małe, prywatne sanktuaria, którymi chcemy się pochwalić. Stąd rosnące zapotrzebowanie na dodatki, często postarzane lub wytworzone z materiałów natural - nych jak drewno czy kamień. Podsumowując, rosnący rynek branży ogrodniczej będzie poszukiwał tańszych rozwiązań wraz z rosnącymi kosz - tami. Niezbędny będzie cały proces przemian idących w kierunku działań planet-friendly, co wymuszą sami konsumenci. Ci stają się z jednej strony bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko, a z drugiej strony – chcą i potrzebują więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu i mieć z tego realne korzyści zdrowotne.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz