LIDER BIZNESU 3/2022
56 TRENDY O kazuje się, że trend „wyhoduj to sam!” nie był chwilową modą i kaprysem hobbystów! Jeszcze raz szturmem podbija świat, czemu sprzyja wzrost świadomości żywieniowej i ekologicznej konsumentów na całym globie i dążenie do samowystarczalności. Już 62% Amerykanów marzy o tym, aby pozyskiwać żywność z własnych plonów – podaje Collaborative Fund. Ogrod - nicze i domowe „mikro-farmy” stały się niezwykle popu - larne w całych Stanach Zjednoczonych w okresie pande - mii. – Ogrodnictwo hobbystyczne już nigdy nie będzie Moda na własną uprawę warzyw TEKST: Marcin Fajerski ZDJĘCIA: AdobeStock, Marcin Fajerski Wzrostowi zainteresowania hobby ogrodniczym od 2 lat towarzyszy powra - cająca moda na własne warzywniki. Tendencja ta znajduje wyraźne od - zwierciedlenie w detalicznej sprzedaży nasion warzyw i owoców na świecie, która w ub.r. przekroczyła wartość 9,8 mld dol., jak wynika z badań agencji MarketsAndMarkets. Na fali popularności odradzającego się trendu „grow your own” zwiększa się też zapotrzebowanie na rozsady warzywne. ZDECYDOWANA TENDENCJA Sabina Jasiukiewicz Marketing Manager BROS Sp. z o.o. sp.k. Widać zdecydowaną tendencję zwyżkową w popycie na - sion wśród klientów ostatecznych. Coraz więcej konsumen - tów chce jeść ekologiczne i zdrowo.Warzywa wyhodowane we własnym ogrodzie są bardziej eko, bo nie wymagają rozbudowanej sieci transportu, by trafić na talerz. Ponad - to w tym przypadku to od klienta zależy, jak będzie dbał o rośliny i jakich preparatów do ich pielęgnacji używał. Ten duży poziom kontroli nad tym, co jemy oraz ogromna sa - tysfakcja, jaką daje uzyskanie własnych dorodnych plonów sprawia, że sprzedaż nasion i rozsad ma się bardzo dobrze. Popyt w tym segmencie uzależniony jest od trendów kon - sumenckich, a te w ostatnich latach dla nasiennictwa są łaskawe: „Grow your own”, moda na ekologiczną żywność oraz aktywność na działce nie tylko u osób starszych, któ - rych mamy coraz więcej w naszym społeczeństwie, ale także młodszych Polaków. Czynniki te sprawiają, że zain - teresowanie nasionami wzrasta. Spory wpływ ma tutaj również pogoda w danym sezonie: wczesna i ciepła wiosna powoduje, że działkowicze mają bardziej ambitne plany odnośnie tegorocznych upraw, a to z kolei się przekłada na szybsze i większe zakupy nasion i rozsad. Dwa największe wyzwania dla tego rynku to szybkie dosto - sowanie oferty do zmieniających się trendów konsumenc - kich oraz wyprodukowanie odpowiedniej ilości nasion najbardziej popularnych odmian, co w przypadku żywego materiału nie zależy wyłącznie od dobrych chęci producen - ta, ale również od czynników od niego niezależnych. takie samo–obwieścił Guy Barter, naczelny ogrodnik Kró - lewskiego Towarzystwa Ogrodniczego Royal Horticultural Society w Wielkiej Brytanii, gdzie już w 2020 r. sprzedaż nasion warzyw zanotowała astronomiczne – trzycyfrowe wzrosty. Potrzeba bezpieczeństwa, wygody i owocnej pasji skutecznie przekonuje Europejczyków do własnej uprawy warzyw, owoców i ziół. PRZYBYTEK MOŻLIWOŚCI W sukurs europejskim amatorom ogrodnictwa przychodzą
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz