LIDER BIZNESU 3/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 57 WYZNACZAMY NOWE TRENDY Joanna Legutko wiceprezes zarządu W.Legutko Przedsiębiorstwo Hodowlano-Nasienne Sp. z o.o. Okres pandemii to czas niezwykle sprzyjający ogrodnictwu. Przybyło wielu nowych miłośników roślin, którzy widzą dużo pozytywów w posiadaniu własnych zdrowych warzyw i pięknych kwiatów. Brak własnego ogródka nie stanowi już żadnego problemu, ponieważ na rynku znajduje się wie - le alternatywnych rozwiązań dla miejskich ogrodników – uprawa na balkonie czy w pojemnikach. W minionym se - zonie najlepiej sprzedawały się nasiona warzyw (ok. 60% sprzedaży) i kwiatów (ok.30%),co potwierdza rosnący trend na posiadanie własnego ogródka. W tym sezonie przygoto - waliśmy wiele nowości – poszerzyliśmy asortyment bomb kwietnych, wprowadziliśmy do oferty materiał szkółkarski, ziemniaki sadzeniaki, nasiona ziemniaka i wiele innych. Z pewnością ogromnym wyzwaniem dla nas jest tworzenie kolejnych innowacyjnych produktów i oferowanie rozwią - zań ogrodniczych na miarę XXI w., które wyznaczają nowe trendy i zaspokajają potrzeby rynkowe. REALNE RYZYKO Robert Bender prezes zarządu PNOS w Ożarowie Mazowieckim Sp. z o.o. Komentarz ten piszę 9 marca 2022 r., znaleźliśmy się obecnie w tak niepewnej rzeczywistości, iż uznałem, że warto napisać datę, w której ten komentarz powstał – pokazuje on bowiem perspektywę czy spojrzenie na ten dzień, jutro może być już inaczej… Dla firm nasiennych działających w obszarze hobby podstawo - wy sezon sprzedaży trwa pomiędzy październikiem a czerw - cem,więc mamy za sobą ponad połowę sezonu sprzedaży, przy czymsprzedażwsklepach detalicznych dopiero rusza.Moje ge - neralne spostrzeżenie jest takie,że wciąż jeszcze obserwujemy wzrosty przychodów, ale te wzrosty spowodowane są przede wszystkim zjawiskiem wzrostu cen, a nie wolumenów–wolu - meny sprzedaży rosły silnie w okresie wpływu pandemii CO - VID,której nasza branża ostatecznie okazała się beneficjentem. Wotoczeniu rynkowymwidzę znacznie więcej ryzyka niż szans: w związku z wojną w Ukrainie na dłużej straciliśmy klientów, zamknęły się lub my nie będziemy chcieli handlować z klienta - mi z EuropyWschodniej (Ukraina, Białoruś, Rosja), mamy wyso - kie ceny środków produkcji, wysoki kurs euro, rosnącą inflację i corazwyższe stopy procentowe,no i wielkie ryzyko polityczne. nie tylko producenci pojemników, skrzyń, miniaturowych szklarni i inspektów, wielodoniczek, ale również firmy wyspecjalizowane w produkcji nasion i rozsad. Niewy - magające i kolorowe odmiany sałat, wielobarwne mie - szanki pomidorów, ozdobne papryki, botwinki stają się na rabatach równie pożądane jak begonie i inne popularne rośliny kwitnące. Coraz więcej warzyw wprowadza się z myślą o uprawach pojemnikowych.Właściciele ogrodów chętnie sięgają nie tylko po pomidory czy ogórki, ale rów - nież po bakłażany, cukinie i rzodkiewki. Należy zaznaczyć, że trend „grow your own” dotyczy nie tylko młodych, aktywnych zawodowo konsumentów posiadających dom z ogrodem i odkrywających dopiero uroki hobby ogrodniczego, ale również osób starszych – do których kierowane są serie vintage’owe, oraz dzieci, dla których uprawa warzyw może okazać się świetną zabawą. W OGRODZIE I DOMU Warto podkreślić, że również zapaleni miejscy ogrod - nicy marzą o domowych warzywnikach – na parapetach, kuchennych półkach, w koszach, na balkonach i tarasach. Założenie własnej uprawy warzywnej ułatwić im mają nie tylko specjalne pojemniki oraz gotowe zestawy, lecz także miniaturowe odmiany pomidorów i ogórków,papryczki lub dynie piżmowe. Kompletując ofertę nasienną pod miej - skich hobbystów, trzeba uwzględnić, że coraz większym powodzeniem cieszą się też nasiona rzeżuchy, lucerny, rukoli, endywii oraz portulaki, jak i mikrolistki brokułu, bazylii, buraka, cebuli, jarmużu, szpinaku czy rukwi wod - nej. Nie tylko miejscy miłośnicy kuchni retro i zdrowego odżywania chętnie sięgną ponadto po mniej oczywiste propozycje produktowe: karczoch hiszpański, pasternak, wężymord, czarną rzepę. Można pokusić się, aby ofertę urozmaicić o sałatę łodygową, ketmię, pochrzyn albo trukwę egipską. Oczywiście podstawę warzywnej oferty nasiennej powinny stanowić najpopularniejsze warzywa w Polsce: pomidory, ogórki, cebule, marchew, sałata, kapu - sta, kalafior, dynie, cukinie oraz brokuły. PERSPEKTYWICZNY RYNEK Z danych wyszukiwarki Google wynika, że popularność ogrodnictwa w Polsce w 2021 r. zwiększyła się aż o 90%, a samej uprawy warzyw – o ok. 60%! Można więc ocze - kiwać, że trend „wyhoduj to sam!” w ciągu najbliższych lat będzie zyskiwał na znaczeniu, czemu będzie sprzyjała dodatkowo moda na ogrodnictwo ekologiczne i tworze - nie tzw. ogrodu odporności. Można spodziewać się, że trwająca dekada przyniesie wyraźne ożywienie na rynku hobbystycznych nasion i roz - sad warzywnych, co stymulować będą aktualne tendencje i zmiany zachowań konsumentów. Czynnikiem dodatkowo wspierającym wzrosty w obrębie tego segmentu będzie nowe pokolenie pasjonatów zieleni, którzy w hobby ogrodniczym stawiają dopiero pierwsze kroki, ale obser - wowanie efektów własnej pracy i możliwość zebrania TRENDY

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz