Lider Biznesu 3/2023

22 Nr 3/2023 W związku ze zmianami klimatycznymi, w tym suszą, rośnie popyt na sukulenty, które na targach Myplant & Garden 2023 oferowało też kilku innych wystawców, toteż wyraźnie rzucały się w oczy, także ze względu na sposoby przygotowania do handlu. CYTRUSY W DONICZKACH Inne wyróżniające się pod względem designu stoisko należało do sycylijskiej firmy Vivai La Palmara. Od 48 lat produkuje ona rośliny cytrusowe w doniczkach i większych pojemnikach, będące kolejną wizytówką włoskiego sektora roślin ozdobnych i ważnym towarem eksportowym. W tym przypadku aranżacja o zdecydowanej kolorystyce nawiązy - wała do antycznych skojarzeń (donice, tło) – całość przy - kuwała wzrok i wdrukowywała w pamięć nazwę wystawcy oraz oferowane przez niego produkty. BLIŻEJ BRANŻY WŁOSKI POTENCJAŁ Italia jest od lat ważnym eksporterem roślin ozdobnych, z czym dobrze korespondują liczące się na świecie targi branżowe w Mediolanie. Największe obroty generuje handel zagraniczny materiałem szkółkarskim (drzewa i krzewy– 348 mln € w 2021 r.). Inne rośliny do uprawy na zewnątrz, takie jak np. lawendy czy zioła, również zapew - niają pokaźne wpływy do włoskiego budżetu. Zwraca też uwagę wysoka pozycja tzw. zieleni ciętej i niektórych sezonowych kwiatów ciętych (m.in. jaskrów). Wszystkie te produkty były obecne na ekspozycjach, choć – wbrewznaczącym przychodom z eksportu–drzewa i krzewy nie stały się jeszcze mocną stroną lutowych targów. NIEPOWTARZALNY DESIGN I SUKULENTY Walorem targów Myplant & Garden w Mediolanie – jed - nej ze stolic mody i wzornictwa oraz dobrego gustu – jest dbałość wielu wystawców o nietuzinkowy sposób aranżo - wania stoisk. Przykładem szczególnych rozwiązań mogła być w tym roku ekspozycja firmy AG Sanremo, specjalizującej się w produkcji kaktusów i innych sukulentów – również charakterystycznej ogrodniczej specjalności Włoch. Jak powiedziała właścicielka tego rodzinnego gospodarstwa Anna Asseretto, zadbała ona o szczególny wystrój ekspo - zycji ze względu na 50-lecie swojej firmy (która jednak zaczynała od uprawy goździków na kwiaty cięte). Projekt i wykonanie całości zleciła profesjonalnemu dekorato - rowi, który uzyskał oryginalny efekt. Podzielił przestrzeń na dwie symetryczne części,zastosował metalowe,zakrzy - wione pary prowadnic, z których „spływały” gęsto usta - wione obok siebie setki sukulentów w małych doniczkach. Wyróżniono przy okazji grupy (linie) produktów, które ofe - ruje AG Sanremo, np.: Linea Aloe , Linea Haworthia , Linea Sedum , Linea Senecio itd. Główni klienci tej firmy to Włosi, Francuzi, Holendrzy, Duńczycy. Prawa strona nietuzinkowej, symetrycznej ekspozycji firmy AG Sanremo, która produkuje kaktusy i inne sukulenty w doniczkach Zestaw aloesów przygotowanych do sprzedaży – z serii „I am eco friendly”, propozycja przedsiębiorstwa Giromagi Stoisko gospodarstwa Vivai La Palmara produkującego rośliny cytrusowe w doniczkach wyróżniało się designem

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz