Lider Biznesu 3/2023

60 Nr 3/2023 TRENDY Trudno zaprzeczyć, że to właśnie rośliny najczęściej jako pierwsze przyciągają wzrok klienta, gdy przychodzi na zakupy. To zwykle po nie przyjeżdża do centrum ogrodniczego bądź na nie najczęściej skłonny jest się spontanicznie skusić, jeśli odwiedził nasz sklep w innym celu. Asortyment wspomagający pielęgnację roślin egzotycznych TEKST I ZDJĘCIA: Sylwia Hennek Specjalistka od roślin egzotycznych, szczególnie bambusów, którymi zajmuje się od ponad 15 lat. Prowadzi sklep Oaza-Palmy.pl oraz blog BambusowySen.pl R ośliny egzotyczne mają w tym względzie szcze - gólną moc, bo często już z daleka kuszą swoją odmiennością. A gdy klient już zdecyduje się na zakup takiej rośliny – czy to do wnętrza, czy na zewnątrz –mamy świetną okazję, by zaproponować mu asortyment komplementarny. Kiedy to zrobimy, zyskujemy poprzez zwiększenie warto - ści koszyka zakupowego klienta, ale jednocześnie poma - gamy klientowi od razu w wygodny sposób zaopatrzyć się u nas we wszystko, czego potrzebuje, by daną roślinę z powodzeniem uprawiać. W dzisiejszym artykule przedstawię szereg takich produk - tów, które warto mieć w asortymencie, jeśli sprzedajemy rośliny egzotyczne. DOKSZTAŁCIĆ SZANOWNEGO KLIENTA Dzięki temu, że wiele elementów tego asortymentu możemy oferować klientowi do więcej niż jednego typu roślin, mamy ułatwione zadanie. Jednak aby dosprzeda - wać skutecznie, a nie tylko zatowarować się dodatkowymi produktami, warto wiedzieć, jak zdobyć zaufanie klienta, by był skłonny z naszej propozycji zakupu dodatkowych produktów skorzystać. Z mojego doświadczenia wynika, że najlepsza ścieżka do większej sprzedaży prowadzi przez edukację klienta. Chodzi po prostu o wyjaśnienie mu podstawowych zasad uprawy danej rośliny i wplecenie w te wyjaśnienia ele - mentów asortymentu. Przyjrzyjmy się temu na przykładzie. Klientowi spodobała się palma – bujna, wysoka na 1,5 m, efektowna już w tym momencie. Palma jest w plastikowej donicy o średnicy 23 cm. Co możemy zaproponować takiemu klientowi? Więk - szą, ładną donicę z otworem w dnie i podstawkę, ziemię do palm (lub do roślin zielonych), nawóz do palm (lub do roślin zielonych) oraz keramzyt. Jak to zrobić? Oczywiście możemy zapytać: „Czy nie zechcia - łaby pani/pan dokupić ziemi, nawozu, doniczki?”. Garstka klientów faktycznie być może się zgodzi. Jednak gdy zależy nam na tym, by skorzystało ich jak najwięcej, warto postarać się nieco bardziej i wyjaśnić klientowi:

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz