Lider Biznesu 3/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 61 TRENDY PODŁOŻA Warto uświadomić klienta, jak ważne jest odpowiednie podłoże i przesadzenie rośliny po zakupie. To krok, który zbyt często klient pomija. Z tego powodu roślina może szybko zacząć marnieć i zamiast dobrych doświadczeń i chęci na kolejne zakupy, mamy klienta, który się zniechęci. W ten sposób do palm, bananów, fikusów, dracen polecam podłoża z oznaczeniem dla palm lub dla roślin zielonych. Jeśli mamy w ofercie cytrusy – warto mieć ziemię prze - znaczoną do cytrusów. Domowe kaktusy, grubosze, jak również zewnętrzne juki (np. coraz popularniejsza Yucca rostrata ), będą zadowo - lone z ziemi do kaktusów i sukulentów. Jest ona bardzo przepuszczalna, co dla tego typu roślin ma istotne zna - czenie. Bambusy i palmy zewnętrzne zadowolą się dobrej jakości ziemią uniwersalną. Warto domieszać do niej perlitu, by poprawić przepuszczalność mieszanki. O keramzycie jako drenażu na dno donic już wspominałam, alternatywnie można zaproponować wermikulit. Warto też mieć w asortymencie elementy składowe tzw. bigo - sów dla roślin (np. dla monster, alokazji, syngonium). Bigos to po prostu modna,zabawna nazwa mieszanki różnych składni - kóww proporcjach odpowiednich dla tych roślin. Co wchodzi w skład bigosu i o co mogą pytać klienci? Są to: • chipsy kokosowe, włókno kokosowe na przykład w for - mie brykietu, • humus (ziemia humusowa), • glinka (np. akadama), • kora sosnowa (Orchiata, średniej frakcji), • perlit, piasek kwarcowy, pumeks, • seramis, sphagnum, styropian (w formie kuleczek), • wermikulit, węgiel aktywny czy worm casting (orga - niczny dodatek do podłoży). Z tych składników w odpowiednich proporcjach można przygotować własne mieszanki pod różne rośliny egzo - tyczne. DONICE Odpowiednia donica to istotny element zarówno ze względu na funkcje dekoracyjne, jak i rolę „domu” dla rośliny. Wielu klientów zwraca się do mnie z prośbą o polecenie sklepu z donicami dla egzotycznych roślin zarówno takich na zewnątrz, jak i do wnętrz. Klienci poszukują donic wewnętrznych w kształcie tzw. pal - mówki, czyli wydłużonych, z pasującą podstawką, o śred - nicy wewnętrznej przynajmniej 30 cm lub większej. W ofercie donic zewnętrznych warto mieć pojemniki o średnicy/boku przynajmniej 40 cm lub więcej, ponie - waż często, gdy roślina ma zimować na zewnątrz, klient wypełni ją od środka warstwą styropianu. Ta warstwa zabierze roślinie część miejsca na korzenie, a ponadto im większa donica, tym pomieści więcej ziemi, a więcej ziemi także lepiej chroni korzenie roślin przed przemarznięciem. Należy pamiętać, by donice na zewnątrz były mrozood - porne. Nie oznacza to, że ochronią one posadzoną w nich roślinę przed mrozem (to też warto klientowi uświadomić), „Wybrała pani/pan piękny egzemplarz palmy areki. By zapewnić jej jak najlepszy start, warto przesadzić ją od razu do większej donicy. Będzie wtedy miała miejsce na nowe korzenie. Przesadzając ją do świeżego, żyznego podłoża, zapewnimy potrzebne składniki odżywcze i dobry start. Czy ma pani/pan już donicę i podłoże do przesadzania?”. Później możemy wspomnieć o keramzycie, który dodany na dno pojemnika będzie warstwą drenażu. O drenaż szczególnie warto zadbać, jeśli klient ma tendencję do przelewania roślin. Poinformujmy klienta o pielęgnacji rośliny: „Nawóz oczywiście w ofercie też mamy, dobrze się w niego od razu zaopatrzyć, by był pod ręką, jednak pro - szę zacząć stosować dopiero po miesiącu od przesadzenia palmy, by nie poparzyć świeżo naruszonych korzeni”. Z mojego doświadczenia w sprzedaży bezpośredniej wynika, że klienci z chęcią kupują dodatkowe produkty, kiedy tylko staje się dla nich jasne, dlaczego warto je mieć. Gdy zrozumienia brakuje, tracimy szansę na lepszą sprzedaż i bardziej zadowolonego klienta. A z pewno - ścią pozyskanie zupełnie nowego klienta jest i trudniej - sze, i kosztowniejsze niż świetna obsługa z dosprzedażą klienta, który już robi u nas zakupy. Co więcej,w ten sposób klient widzi,że nie tylko sprzedajemy, ale znamy się na roślinach i zależy nam na tym, by miały się u klienta dobrze. Chcemy mu ułatwić ich pielęgnację. Takie relacje zbudowane z klientami na przekazywa - niu wskazówek budują zaufanie. Wówczas chętnie do nas wracają i polecają nas dalej. To zdecydowanie tań - sza forma reklamy niż płatne promowanie się na social mediach. A przy tym zdecydowanie najskuteczniejsza. Jakie zatem produkty warto mieć w asortymencie i oferować klientom do pomocy w pielęgnacji roślin egzotycznych?

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz