Lider Biznesu 3/2024

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 55 JAKIE MOŻLIWOŚCI MA ORGAN WYDAJĄCY ZEZWOLENIE? Organ albo zezwoli na usunięcie drzewa (w sposób milczący lub poprzez wydanie zaświadczenia o niewnoszeniu sprzeciwu) albo nie zezwoli na usunięcie drzewa. Sprawa może zostać załatwiona w sposób milczący. Co to oznacza? Jeżeli w ciągu 14 dni od przeprowadzonych oględzin organ nie wyda decyzji – sprzeciwu, to znaczy, że została nam wydana zgoda i możemy prawnie wyciąć drzewo. Jeżeli z różnych przyczyn chcemy mieć dowód w formie papierowej, z którego będzie wynikało, że mogliśmy wyciąć drzewo, możemy się zwrócić do organu o wydanie stosownego zaświadczenia o niewnoszeniu sprzeciwu (w sprawie usunięcia drzewa). Zaświadczenie takie organ ma obowiązek wydać nam w ciągu 7 dni, licząc od dnia oględzin. Pamiętajmy przy tym, że wydanie zaświadczenia nie jest obligatoryjne. Może być ono wydane dopiero wtedy, gdy sami zażądamy jego wydania. Zaświadczenie może być wydane w sytuacji, gdy organ nie planuje wydać „decyzji sprzeciwu”. Wniosek o wydanie zaświadczenia możemy złożyć od razu w zgłoszeniu zamiaru usunięcia drzewa, jak również na każdym etapie prowadzonego postępowania w formie odrębnego podania lub zgłaszając takie żądanie ustnie podczas oględzin – organ wtedy ma obowiązek nasze żądanie wpisać do protokołu. W przypadku, gdy uzyskamy milczącą zgodę lub otrzymamy zaświadczenie o niewnoszeniu sprzeciwu, możemy wyciąć drzewo, przy czym nie jest to zgoda bezterminowa. Na usunięcie drzewa mamy 6 miesięcy, licząc od daty, kiedy urząd przeprowadził oględziny. Po tym czasie całą procedurę musimy przejść od nowa. Uzyskując zgodę na usunięcie drzewa w procedurze zgłoszenia zamiaru jego usunięcia, nie ponosimy żadnych opłat administracyjnych związanych z wydaniem decyzji, nie ma też opłat za usunięcie drzewa oraz nakazu wykonania nasadzeń zastępczych (zamiennych). BRAK ZGODY NA USUNIĘCIE DRZEWA Prawnie organ może wydać decyzję, która uniemożliwi nam wycinkę drzewa. Przypadkami, gdy decyzja taka może być wydana, są: • drzewa rosnące na terenie wpisanym do rejestru zabytków – co jest oczywiste, ponieważ wtedy zgodę musi wydać wojewódzki konserwator zabytków; • na terenach objętych formami ochrony przyrody (takimi jak: parki narodowe; rezerwaty przyrody; parki krajobrazowe; obszary chronionego krajobrazu; obszary Natura 2000) – co również jest oczywiste, ponieważ w tych przypadkach wymagana jest dodatkowa zgoda (zezwolenie/uzgodnienie) innych organów (Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska); • na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; • gdy drzewo wykazuje się szczególnymi cechami (np. dendrologicznymi, przyrodniczymi, kulturowymi, historycznymi), w oparciu o które można by je uznać za pomnik przyrody (z zastrzeżeniem, że organ uzasadnia to w swojej decyzji). Również w przypadku gdy otrzymamy „decyzję sprzeciw”, przepisy pozwalają nadal starać się o zgodę na wycinkę drzewa. Wtedy już nie w procedurze uproszczonej (na zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa), tylko w procedurze uzyskania zezwolenia w postaci decyzji administracyjnej na wniosek strony (czy składając wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa na podstawie odrębnych przepis w – do wojew dzkiego konserwatora zabytk w lub regionalnego dyrektora ochrony środowiska). UZYSKANIE ZEZWOLENIA NA USUNIĘCIE DRZEWA (W POSTACI DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ) NA WNIOSEK – PO UZYSKANIU DECYZJI SPRZECIW W PROCEDURZE UPROSZCZONEJ Składając wniosek o uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzewa, prócz danych, jakie zawierało zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa, należy dodatkowo wskazać gatunek drzewa i obwód jego pnia (mierzony na wysokości 130 cm) oraz wskazanie przyczyny (z określeniem, czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej) i terminu zamierzonego usunięcia drzewa. W procedurze tej organ może nie zezwolić na usunięcie drzewa lub wydać zgodę na jego usunięcie. Zgoda na usunięcie drzewa może zawierać różne warunki, choć i w tym przypadku (gdy wniosek jest złożony w związku z wydaną decyzją sprzeciw) organ nie może naliczyć opłaty za usunięcie drzewa. Jedynym warunkiem może być uzależnienie wydanej decyzji od wykonania nasadzeń zastępczych. POMNIKI PRZYRODY Drzewo stanowiące pomnik przyrody nie może być usunięte. Wcześniej należy znieść z drzewa ochronę pomnikową, co jest możliwe tylko w trzech przypadkach wskazanych w ustawie o ochronie przyrody: • wtedy, gdy nastąpi utrata wartości przyrodniczych/krajobrazowych, ze względu na które ustanowiono drzewo pomnikiem przyrody; • wtedy, gdy zachodzi konieczność realizacji inwestycji celu publicznego (ale pod warunkiem, że brak jest rozwiązań alternatywnych realizacji tej inwestycji); • wtedy, gdy musimy usunąć drzewo ze względu na zagrożenie, jakie ono stwarza dla bezpieczeństwa ludzi/mienia. Jeżeli zachodzą ww. przesłanki, rada gminy/miasta może procedować uchwałę o zniesieniu ochrony pomnikowej danego drzewa. Uchwała taka może zostać podjęta dopiero wtedy, gdy jej projekt zostanie zaakceptowany przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska. Po wejściu w życie uchwały drzewo przestaje być pomnikiem przyrody i wtedy można złożyć do urzędu zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa. PRZYCINANIE DRZEW Wykonywanie prac w koronie drzewa jest ustawowo reglamentowane. Co do zasady prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze TRENDY

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz