LIDER BIZNESU 4/2020

11 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy roku (a patrząc na okres sprzed pandemii do teraz - to wzrost o ponad 70 punktów procentowych). Szczyt zainteresowania tymi kategoriami przypadł na okres 26.04-2.05.2020 r., choć zwiększoną popularność obserwowano już w marcu, na po- czątku epidemii (15-21.03).*** Pandemia i ograniczenia z nią związane spowodowały wiele zmian w branży ogrodniczej. Z jednej strony dostrzec moż- na wiele pozytywnych aspektów, z drugiej jednak branżę dotknął poważny kryzys. Dotyczy to szczególnie kwiaciarzy i producentów roślin ozdobnych (zarówno tych uprawianych na kwiaty cięte - tulipany, jak i doniczkowych - m.in. prymu- le, bratki, rośliny rabatowe i balkonowe). Brak możliwości bezpośredniej sprzedaży, konieczność zniszczenia aktualnej produkcji, utylizacja roślin i utrzymywanie pracowników - po- woduje spadek zysków, a tym samymbrak płynności finanso- wej. To z kolei przekłada się na zagrożenie inwestycji w 2021 r. oraz niemożność spłacenia aktualnych kredytów, którymi finansowana była tegoroczna produkcja (miały być spłacone z zysków ze sprzedaży). Producenci warzyw są w nieco lepszej sytuacji (na szczęście dla ogrodników, działały rynki hurtowe, supermarkety i mniej- sze sklepy spożywcze) ale obie grupy mają wiele obaw co do przyszłości. Rynek bowiem obecnie się skurczył ze wzglę- du na mniejszą podaż towaru – m.in. z powodu zamknięcia kwiaciarni, restauracji, hoteli, odwoływania imprez (śluby, ko- munie i inne uroczystości rodzinne). Pojawienie się epidemii koronawirusa ma bardzo szerokie konsekwencje, również gospodarcze. Wszystkie branże (m.in. turystyczna, odzieżowa, obuwnicza, gastronomiczna, usłu- gowa) – odczuwają skutki obecnej sytuacji. Widać jednak ożywienie np. branży ogrodniczej (w szerokim ujęciu) oraz budowlanej (remontowej), czego przykładem są dane z porównywarki Ceneo, dotyczące wzrostu zaintereso- wania tą kategorią (materiały budowlane czy dekoracyjne) o ponad 60%.* Warto zauważyć, że dla wielu osób ogrodnic- two w postaci przydomowych ogródków, ogródków osie- dlowych czy też balkonów, stało się idealnym remedium na liczne ograniczenia w czasach pandemii. Polacy zmuszeni sytuacją do pozostania w domu, próbu- ją cieszyć się świeżym powietrzem i słońcem we własnym ogrodzie czy na balkonie. Ponadto kontakt z roślinami oraz prace ogrodnicze typu koszenie trawy czy uprawa grządek - poprawiają nastrój, pozwalają zachować optymizm i aktyw- ność fizyczną. Ogródki przydomowe czy też rodzinne ogródki działkowe przeżywają swoisty renesans, stanowiąc bezpieczne, zielo- ne oazy w czasie pandemii koronawirusa. Izolacja społecz- na i niemożność podróżowania sprawiły, że więcej czasu spędzamy w przydomowych ogrodach, na balkonach czy tarasach. Wiele osób decyduje się na ogrodnicze zakupy, by zadbać o te zielone miejsca i poprawić lub zmienić ich wi- zerunek. Można postawić tezę, że stało się to jednym z ulu- bionych zajęć Polaków w dobie pandemii, czego potwier- dzeniem jest ogromna popularność kategorii 'Dom i ogród', m.in. na portalu allegro.pl . Szczególne zainteresowanie budzą przedmioty do dekoracji ogrodu i akcesoria ogrodnicze, ta- kie jak: rośliny (31,5 na minutę), narzędzia i nawozy ogrod- nicze (13 na minutę) lub girlandy świetlne (12 na minutę).** Jest to widoczne także w analizie Google Trends, gdzie hasła związane z ogrodem/balkonem/ogródkiem warzywnym/ zielonym ogródkiem osiągnęły wzrost o ponad 60 punktów procentowych, porównując kwiecień 2019 do kwietnia tego Izolacja społeczna i niemożność podróżowania sprawiły, że więcej czasu spędzamy w przydomowych ogrodach, na balkonach czy tarasach. Wiele osób decyduje się na ogrodnicze zakupy, by zadbać o te zielone miejsca i poprawić lub zmienić ich wygląd.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz