LIDER BIZNESU 4/2020

12 garden biznes Na podstawie obserwacji można wskazać kilka konsekwencji obecnej sytuacji, z perspektywy ogólnej (całość branży), jak i poszczególnych uczestników. Wśród pozytywnych kwestii odnajdujemy: f f Długofalową zmianę postaw u wielu osób – większa ilość czasu na refleksję nad tempem życia i relacjami wpłynęła także na zachowania zakupowe oraz podejście do dbania o siebie. Polacy zaczęli zwracać większą uwagę na własne zdrowie, co przejawia się m.in . samodzielnym przygoto- wywaniem posiłków, pieczeniem chleba czy też spraw- dzaniem nowych ciekawych przepisów. Przy zakupach natomiast zaczęliśmy zwracać uwagę na jakość produk- tów, kraj pochodzenia warzyw i owoców, częściej wybie- rając np. towary polskie. f f Solidarność Polaków wobec polskich, lokalnych przed- siębiorców i marek. Ogłoszenia na lokalnych portalach oraz akcje w mediach społecznościowych (Facebook) - np. dotyczące zakupu tulipanów lub sałaty - dają duży odzew, stanowiąc szansę na utrzymanie biznesów rolni- ków i ogrodników. U konsumentów wzrosła świadomość - w tym roku wyraźniej niż w latach ubiegłych widać chęć wspierania lokalnych przedsiębiorców. Odsetek osób, dla których informacja o kraju pochodzenia staje się kluczo- wym kryterium przy wyborze produktu, wzrósł z 35% do poziomu 61%****. To pokazuje, że w dobie kryzysu społe- czeństwo bardziej niż zwykle wspiera się nawzajem. f f Ożywienie na platformach sprzedażowych oraz na porta- lach społecznościowych w kategorii roślin. Brak możliwo- ści prowadzenia sprzedaży bezpośredniej spowodował konieczność szukania innych sposobów sprzedaży, np. w postaci profili na Facebooku, stanowiących idealną for- mę kontaktu z odbiorcami roślin. Producenci mogą tam bowiem na bieżąco zamieszczać zdjęcia i zachęcać do za- kupu swoich produktów. f f Digitalizacja sprzedaży - przeniesienie sprzedaży sadzo- nek, nasion itd. do Internetu. Część sprzedawców po raz pierwszy (mimo że wiele firm posiada długoletnią trady- cję) zmuszona była do utworzenie sklepów lub tworzenia ogłoszeń na portalach typu OLX. W wielu przypadkach w ten proces było angażowane najbliższe otoczenie - w tym np. dzieci producentów. f f Pojawienie się dodatkowych usług - klienci mogą zama- wiać rośliny telefonicznie lub przez komunikatory i od- bierać towar w gospodarstwie lub wybrać jego dostawę do domu (pod adres zamieszkania, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa). Popularność tej drugiej opcji dotyczy kwiatów, roślin doniczkowych, sadzonek czy też warzyw. f f Uruchomienie sprzedaży roślin (wczesnowiosennych oraz „rabatówek”) i warzyw z zachowaniemwszelkich środków ostrożności bezpośrednio w gospodarstwach oraz u pro- ducentów - co było nowością dla części przedsiębiorców, mimo długoletniej obecności na rynku. f f Popularność przydomowych ogródków, ogródkowych osiedlowych i „zielonych” balkonów/tarasów - wpłynęła na pojawienie się dedykowanych grup i szkoleń online, np. pokazujących jak stworzyć ogródek od początku albo jak dbać o zioła na balkonie. f f Liczne akcje popularyzujące rośliny ozdobne, co przy- czynia się do pobudzenia sprzedaży (np. widoczne na Facebooku #poczujwiosne, #kupujekwiaty, #greenon, #wlaczzielen, #zostańwdomu, #greenislife #zielentozycie #flowerpower #plantslovers). f f Możliwość zamawiania prawie wszystkich produktów w sklepach internetowych - część producentów znacznie poszerzyła asortyment w kanale e-commerce (dostęp- ność wysyłkowej sprzedaży roślin ozdobnych, ogrodo- wych, nasion i sadzonek bylin, sadzonek drzew i krzewów). Kwestie problematyczne: f f Odwoływanie kolejnych wydarzeń branżowych – targów

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz