LIDER BIZNESU 4/2020

13 Przypisy: *https://www.rp.pl/Biznes/304019872-Epidemia-to-swietny-czas-na-remont.html * *https://handelextra.pl/artykuly/237042 ,allegro-zabiera-glos-w-sprawie-programu-darmowych-dostaw ** *https://trends.google.com/trends/explore?geo=PL&q=ogr%C3%B3dek%20warzywny *** *https://www.pap.pl/sites/default/files/202004/PDF.pdf Aleksandra Osip-Krystek Dyrektor ds. badań jakościowych INDAGO Agencja Badawcza kontakt: a.osip@indago.pl, 530 450 800 Zajmuje się badaniami od 2000 roku. Pracując w różnych agencjach badawczych zrealizowała wiele projektów, głównie jakościowych. Poza moderowaniem grup fokusowych oraz przeprowadzaniem indywidualnych wywiadów pogłębionych specjalizuje się w technikach projekcyjnych, badaniach etnograficznych oraz my- stery shopping (cykliczne projekty realizowane w całej Polsce). Prywatnie szczę- śliwa żona i mama zakochana w swoich dzieciach, fanka zieleni i aktywności na świeżym powietrzu. Radosław Olejniczak Dyrektor ds. badań ilościowych INDAGO Agencja Badawcza kontakt: r.olejniczak@indago.pl , 530 450 801 Absolwent socjologii na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Z branżą badawczą związany od 1999 roku. Pracując dla międzynarodowych agencji badaw- czych oraz mniejszych firm związanych z badaniami rynku zrealizował kilkaset pro- jektów. Autor szeregu raportów i analiz związanych z rynkiem FMCG publikowanych w czasopiśmie branżowym. Specjalizuje się w tematyce związanej z badaniami sa- tysfakcji i lojalności klientów. Prywatnie szczęśliwy mąż i ojciec, fan kuchni roślinnej, biegania i Lecha Poznań. (zarówno zagranicznych, jak i krajowych), wystaw, konfe- rencji. f f Zmiana zachowań zakupowych - ograniczenie zakupów do niezbędnego minimum (żywność, leki, środki higieny), szczególnie w pierwszym okresie pandemii. Spadek po- pytu na kwiaty, bowiem rośliny ozdobne nie należą nie- stety do towarów pierwszej potrzeby, co spowodowało wstrzymanie lub wręcz anulowanie dostaw roślin ozdob- nych do sieci handlowych. f f Spadek popytu na kwiaty pociągnął za sobą spadek poda- ży roślin ozdobnych z importu. f f Obniżenie cen (szczególnie tulipanów) przy sprzedaży prosto od producenta. f f Mniejszy ruch klientów w sklepach stacjonarnych - zwięk- szenie liczby zakupów online. f f Niemożność sprzedaży dotychczasowym klientom z za- granicy, m.in. z Czech i Słowacji na rynku hurtowym oraz ogólne ograniczenie handlu na rynku hurtowym. f f Brak możliwości sprzedaży, poprzez okresowe zamknięcie giełd kwiatowych, rynków hurtowych, ryneczków, targo- wisk, kwiaciarni - spowodował konieczność szukania in- nych kanałów zbytu. f f Pozostawienie w tym samym czasie otwartych sieci han- U konsumentów wzrosła świadomość - w tym roku wyraźniej niż w latach ubiegłych widać chęć wspierania lokalnych przedsiębiorców. dlowych typu „dom i ogród” – w przeciwieństwie do za- mknięcia targowisk, centrów ogrodniczych itd. f f Ograniczenie lub wstrzymanie zamówień na rośliny balko- nowo-rabatowe, które były przeznaczone na tzw. tereny zielone w miastach lub inne miejsca użyteczności publicz- nej. f f Krótki okres przydatności kwiatów (np. tulipany, żonkile) zmusił producentów do ponoszenia kosztów związanych z ich utylizacją. f f Brak pracowników spowodowany często dodatkowym zasiłkiem opiekuńczym oraz brak pracowników sezono- wych, np. z Ukrainy - trudność w realizacji zamówień inter- netowych, brak osób do pracy w szklarniach czy też przy nadchodzącym zbiorze truskawek (podobna sytuacja jak ze szparagami w Niemczech). Z drugiej strony pojawiła się możliwość przejęcia pracowników z innych branż (np. ga- stronomii). f f Utrata pracy przez część pracowników sezonowych, na których wypłaty zabrakło pieniędzy. f f Wyższy kurs EURO, który wpłynął na wzrost cen nawozów i sprzętów. f f Opóźnienia w dostawach (np. nawozów fosforowych i środków ochrony roślin, nasion) ze względu na utrudniony przepływ towarów przez granicę oraz z powodu zmniej- szonej liczby pracowników w magazynach dostawców. Mimo licznych aspektów negatywnych, zauważalnym obec- nie trendem, widocznym m.in. w barometrze nastrojów Polaków, jest ocieplenie nastrojów konsumenckich w wyniku łagodzenia restrykcji. Można więc mieć nadzieję, że „Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie…”

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz