LIDER BIZNESU 4/2020
16 i zieleni. W okresie przymusowej izolacji wiele osób wyje- chało do swoich domków letniskowych i podmiejskich, co sprzyja sadzeniu i ogrodnictwu, a jest to z kolei zajęcie bardzo zdrowe ze wszystkich punktów widzenia. Dlatego sprzedaż się utrzymuje. Z drugiej strony zatrzymanie wie- lu sektorów gospodarki mocno uderzyło i jeszcze uderzy w dochody różnych warstw ludności, i nabywcy nie są wyjątkiem. Z trzeciej – uległy zmianie priorytety zarówno klientów prywatnych, jak i publicznych służb komunalnych. Wolumen sprzedaży i nabywcy Wolumen sprzedaży roślin się zmniejszył, ale w każdym regionie w różnym stopniu. Najbardziej spadła sprzedaż w regionie zachodnim, w najmniejszym stopniu odczuły spadek wolumenu sprzedaży szkółki roślin i centra ogrod- nicze w regionie centralnym i południowo-wschodnim. Średnio w kraju, jak zauważa dyrektor firmy „Klub Roślin” Nazarii Zinko, ogólny spadek wolumenu sprzedaży w bran- ży w tym okresie wynosi od 10% do 70%. Odbył się ponow- ny podział klientów. Jeśli wcześniej głównymi nabywcami byli projektanci krajobrazu i służby komunalne, to obecnie, co niemal jednogłośnie zauważają wiodący uczestnicy rynku, głównym nabywcą jest klient detaliczny, właściciel osiedla wiejskiego czy ogrodu. Przyjeżdża on osobiście, wybiera rośliny i przyczynia się do zwiększenia wolumenu sprzedaży. Niemal „wypadł” jako klient projektant/architekt krajobrazu. Liczba zamówień w tej kategorii jest niska. Być może dlatego, że zima była ciepła, brygady krajobrazowe nie przerywały swojej pracy i dokonały głównych zakupów o tej porze roku. Ale jeśli chodzi o miasta i służby komunal- ne, jako nabywców roślin, to tutaj praca zamarła i została wstrzymana dostawa roślin nawet w przypadku wygra- nych przetargów. Zwykle wiosną we wszystkich miastach Ukrainy odbywa się sadzenie zieleni i w tym celu miasta kupują rośliny w szkółkach. Ale w tym roku – nie. Oleksii Yurchenko, dyrektor firmy krajo- brazowej Ecodesign Plus (Charków) Z jednej strony obostrze- nia w przemieszczaniu się skłoniły naszych klientów do zwiększenia komfortu na ich terytoriach oso- bistych. Z drugiej strony ograniczona podaż mate- riałów, w tym roślin do sa- dzenia, czasami ułatwia klientom wybór. Oczekuję, że zaistniała sytuacja na świecie popchnie naszego konsumenta usług krajobrazowych do uświadomie- nia sobie, jak ważne jest otaczające nas środowisko w każdym poszczególnym przypadku, w każdym poszczególnym momencie. Priorytety klientów Obecnie nabywcy roślin, podobnie jak w poprzednich la- tach, szukają roślin o wysokiej jakości w rozsądnej cenie. Jeśli chodzi o wielkość roślin, istnieje zwiększone zapotrze- bowanie na rośliny doniczkowe od P9 do maksymalnie C2, które można samodzielnie dostarczyć w rękach lub samo- chodem osobowym ze szkółki roślin do domu. Duże rośliny prawie nie są kupowane. Trudności napotykane przez uczestników rynku Wprowadzenie kwarantanny w całym kraju oznaczało zatrzymanie transportu miejskiego, co utrudniło dojazd pracowników do pracy. Większość firm rozwiązała ten pro- blem własnym transportem. Drugą trudnością jest strach niektórych pracowników przed zakażeniem. Ale takie przy- padki są nieliczne. We wszystkich szkółkach i we wszystkich centrach ogrodniczych obowiązkowe jest noszenie mase- czek, rękawiczek i dostępność środków dezynfekujących. Kto przetrwa? W zaistniałej sytuacji, jak zauważają kierownicy wiodących firmw branży, na przetrwanie i kontynuowanie działalności gospodarczej mają szanse zarówno duże, jak i małe firmy, jeśli działalność ich jest prowadzona w sposób rozsądny. Duża firma ma zalety w postaci reputacji, możliwości prze- noszenia pracowników z miejsca na miejsce, zapasów i re- zerw gotówkowych, wszechstronności. Do słabych stron można zaliczyć duże wydatki miesięczne, w szczególności z tytułu podatków i wypłat wynagrodzenia pracowników. Być może, aby przetrwać, będą musiały zoptymalizować produkcję, zredukować personel. Mała firma ma mniejszą „poduszkę bezpieczeństwa fi- nansowego”, ale z reguły prawie nie ma pracowników na- jemnych – często jest to firma rodzinna. Tak więc nie jest garden biznes
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz