LIDER BIZNESU 4/2020

Andrii Pohribnyi, dyrektor firmy Gardi (Krzemieńczuk) Nasza branża na razie znajduje się w korzystnej pozycji. Mieliśmy szczęście, ponieważ nie obowiązuje nas kwarantanna. Dopiero w pierw- szym tygodniu po ogłoszeniu kwa- rantanny panowała niewielka pani- ka: nikt nie rozumiał, co się dzieje i co robić. Ale kiedy stało się jasne, że nasza branża będzie kontynuowała pracę, natychmiast prze- jęliśmy kontrolę nad sytuacją w naszej szkółce: zobowiązaliśmy pracowników do noszenia maseczek, zobowiązaliśmy również naszych odwiedzających do przychodzenia w nich. A jeśli nie mieli maseczek, zapewnialiśmy im nasze. Zapewniliśmy na tere- nie środki odkażające. Więc można powiedzieć, że u nas wszyst- ko jest mniej więcej dobrze. Przestrzegamy kwarantanny. Gdy- by nie było kwarantanny, byłoby jeszcze lepiej. Powiem więcej: w pewnym sensie dla wielu pandemia nawet przyniosła pewne korzyści. Klienci szczerze przyznali, że wcześniej nie mieli cza- su na zajmowanie się kształtowaniem swojego ogrodu. A teraz wreszcie zrealizowali swoje odroczone pragnienia zagospoda- rowania terenu wokół domu, sadzenia roślin w swoim ogrodzie. Ale sprzedaż roślin do kształtowania krajobrazu miasta została wstrzymana. Chociaż, ogólnie rzecz biorąc, wolumeny sprzeda- ży roślin w naszej szkółce są na poziomie z ubiegłego roku. Z optymizmem patrzę w przyszłość. Jeśli w bardzo niedalekiej przyszłości gospodarka zacznie działać – wszystko będzie do- brze! Rośliny uratują świat! Krajobraz i architektura Biuro konsultingowe. Szkolimy, inspirujemy, reklamujemy, edukuje- my Poznajemy i kojarzymy właścicieli i twórców ogrodów, architektów, projektantów krajobra- zowych, miejskie służby komunalne oraz pro- ducentów i sprzedawców roślin i artykułów dla domu i ogrodu f f Usługi reklamowe i doradcze f f Promocja firm ogrodniczych w środkach ma- sowego przekazu, w sieciach społecznościo- wych, w Internecie f f Wydawca jedynego w Ukrainie czasopisma «Krajobraz i architektura» f f Jesteśmy zainteresowani współpracą z rekla- modawcami, sponsorami i inwestorami na wszystkich kierunkach naszej działalności f f Jesteśmy otwarci na współpracę +38067505855 e-mail: landscape_kiev@ukr.net http://laburo.com.ua/ https://www.facebook.com/LA.landarchitectura.UA Yuliia Holovanova, dyrektor firmy Landscape by Yuliia Holovanova (Kijów) Nasza firma zajmuje się kształto- waniem krajobrazu działek. Kwa- rantanna prawie nas nie dotknęła. Na razie. Od momentu, gdy WHO ogłosiło pandemię, a w naszym kra- ju ogłoszono kwarantannę, ci klien- ci, którzy byli na początkowym etapie kształtowania krajobrazu osiedla wiejskiego, zrobli „pauzę” do momentu normalizacji sytuacji. A na działkach, gdzie już rozpoczęliśmy pracę, klien- ci poprosili o jej dokończenie. Tylko z zastrzeżeniem środków bezpieczeństwa, zaleceń władz lokalnych i lekarzy, poprosili o noszenie maseczek, pracę w rękawiczkach, codzienny pomiar temperatury przed pracą, a w przypadku wykrycia chorych o niedopuszczenie ich do pracy. Po prawie dwóch miesiącach od ogłoszenia kwarantanny w naszym kraju, w naszej bryga- dzie chorych nie było. Po ogłoszeniu kwarantanny i obostrzeń w przemieszczaniu się w transporcie publicznym, w pierwszych dniach mieliśmy pewne trudności z przewozem pracowników. Rozwiązaliśmy ten problem kosztem transportu osobistego. A szkółki, z którymi współpracowaliśmy, organizowały z kolei ciągłe dostawy roślin bezpośrednio do działek klientów. Trudno przewidzieć, co będzie dalej, ponieważ obecnie kończymy reali- zację starych (zeszłorocznych) zamówień. tak bardzo zależna od pracy najemnej lub czynszu wynajmu, ale ma mniejszy margi- nes bezpieczeństwa. Rezygnacja nawet nie- wielkiej części klientów z zamówień może doprowadzić do całkowitego zawieszenia działalności małej firmy z niepewnymi per- spektywami. - O ile mi wiadomo, w ciągu półtora mie- siąca kryzysu, żaden z kolegów nie zamknął swojego biznesu, co bardzo mnie cieszy. Ale nowi gracze na rynku również się nie pojawili, co jest całkiem zrozumiałe w zaist- niałych okolicznościach – zauważa Oleksii Venhlovskyi, dyrektor firmy Natalis. Oleksii Yurchenko, kierownik firmy Ecodesign Plus (Charków) uważa, że każda firma zawsze ma szanse, ale nowym graczom będzie trudniej. „Uważam, że wielkość firmy w tej, podobnie jak w innych dziedzinach, nie jest tak ważna jak mobilność, odpowiedzialność, profesjonalizm i szybkość reagowania na po- trzeby rynku”. Prognozy i perspektywy Największym problemem jest perspektywa ogólnej recesji w gospodarce, która zgod- nie z zasadą domina dotknie także zieloną branżę. Uczestnicy rynku widzą sposoby na przezwyciężenie kryzysu w oszczędzaniu wszystkiego, zmniejszeniu liczby pracowni- ków, zwiększeniu wydajności pracy, wspiera- niu istniejących i poszukiwaniu nowych ryn- ków zbytu. Wszyscy są zgodni w opinii, że na szybkie wyjście z kryzysu pozwoli szybkie uruchomienie gospodarki.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz