LIDER BIZNESU 4/2020

44 EKO trendy Design bliżej natury Należy podkreślić, że zmiany klimatu mają wpływ nie tylko na zakup roślin i produktów przeznaczonych do ich pielęgnacji, ale także na projektowanie ogrodów. Architektom krajobrazu zależy na tym, aby w zago- spodarowaniu przestrzeni uniknąć efektu sztuczności. W osiągnięciu tego celu pomocne staje się zwiększenie nasadzeń różnorodnych roślin, które wspierają ochronę bioróżnorodności. Warto dodać, że obecnie projektanci stawiają przede wszystkim na dość wytrzymałe rośliny, które nie wymagają nadmiernego doglądania, pozwa- lają zmniejszyć zużycie wody. Firmy projektujące ogro- dy poszukują ponadto naturalnych materiałów, pocho- dzących z recyklingu lub z zaufanych źródeł – najlepiej nie z odległego importu. Kryterium lokalności surow- ców ma zresztą wspierać rozwój wszelkich form życia naturalnie występujących w otoczeniu, zapobiegając równocześnie rozwojowi chwastów. Trend EKO na fali wznoszącej Z badań brytyjskich centrów ogrodniczych Wyevale wynika, że aktualnie więcej niż ¾ klientów stara się uni- kać „chemii” w ogrodach i 46% z nich regularnie sięga po ekologiczne podłoża, nawozy i inne produkty przy- jazne środowisku. Co więcej, w br. zapotrzebowanie na ekologiczne produkty ogrodnicze w Wyevale zwiększy- ło się o 50% w stosunku do 2019 r. Nie ma wątpliwości co do tego, że trend EKO będzie zyskiwał na popular- ności w ciągu najbliższych lat na świecie i w Polsce. Warto więc śledzić ogrodnicze nowości pojawiające się w segmencie „eco-friendly”. W krajach zachodnioeuro- pejskich centra ogrodnicze oferują już m.in. inteligent- ne rozwiązania wykorzystujące odnawialną energię słoneczną! W Polsce idea ekologicznego ogrodnictwa z pewnością będzie się rozwijać, co już teraz znajduje odzwierciedle- nie w decyzjach zakupowych uwzględniających zmiany klimatu i etyczne praktyki firm. Klienci chętnie sięgają również po torfowe doniczki oraz podłoża kokosowe, zawierające ekologiczną glinkę oraz kredę, które wspierają wzrost roślin. Łukasz Stepiuk, Dyrektor Działu Badań i Rozwoju W ciągu ostatnich pięciu lat obserwujemy tendencję wzrostową sprzedaży produktów ziemistych. Są to podłoża z linii Masterra na bazie humusu. Właściwie skomponowany skład produktów umożliwia ich wy- korzystanie bezpośrednio z opakowania - bez rozluź- niania, nawilżania i nawożenia. Nasi klienci, jak widać, stawiają na wygodę, gdyż kupując tego typu podłoża, przeznaczone do szerokiej gamy roślin, mają zapewnio- ny komfort użytkowania. Drugim trendem w sprzedaży, który obserwujemy, są ekologiczne podłoża z linii BIO przeznaczone do warzyw i ziół oraz bogaty w próch- nicę kompost ogrodniczy. Trend ten świadczy o tym, że klienci stawiają na ziemię bez chemii, dzięki której mogą założyć swoje przydomowe warzywniki. Uprawa na tego typu podłożach jest w 100% ekologiczna i wy- godna, co dostrzegają nasi klienci.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz