LIDER BIZNESU 4/2020

54 zmiany na rynku TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: AdobeStock Okazuje się, że globalna pandemia i długotrwała izolacja mają istotny wpływ na zainteresowanie konsumentów na całym świecie ogrodnictwem. Ogrody w Niemczech i Wielkiej Brytanii rozkwi- tają, czemu towarzyszy rekordowe zapotrzebowanie na nasiona roślin ozdobnych oraz warzyw. Właściciele wyspiarskich centrów ogrodniczych odnotowują w bieżącym sezonie nawet trzycy- frowe wzrosty sprzedaży nasion w stosunku do analogicznego okresu w ub.r., sięgające niekiedy nawet 250%. Nasiona ostróżek, malw, hortensji i mieszanek kwiatowych rozchodzą się na pniu. Zdecydowanie jednak największą popularnością cieszą się nasiona warzyw: pomidorów, ogórków, papryk, kiełków oraz ziół. Rosjanie również wpadli w ogrodniczy wir i większość wolnego czasu spę- dzają w daczach i na działkach, sadząc warzywa i rośliny ozdobne. Z kolei Amerykanie – nieufni wobec importowanej żywności i zo- rientowani na lokalność – zakładają ogrody społeczne. Nasienna alternatywa Ogrodowy boom nie ominął także Polski. Rodzime centra ogrodni- cze od marca przeżywają prawdziwe oblężenie. – Koronawirus ma wyraźny wpływ na większą rotację klientów – potwierdza Jolanta Nowicka, współwłaścicielka centrum ogrodniczego Bogdanowo. – Klienci chętniej sięgają po nasiona warzyw, kiełków, ziół oraz roślin ozdobnych. W zasadzie w obrębie wszystkich kategorii produktowych no- tujemy wzrosty i sądzę, że sprzedaż całego asor- tymentu ogrodniczego utrzyma się na wysokim poziomie również latem. Co ważne, wysoki popyt w segmencie nasiennym to zasługa nie tylko dział- kowców, którzy wciąż chętnie sięgają po nasiona warzyw i roślin ozdobnych, ale też młodszych klientów zakładających ogrody, a także podatnych na trendy, takie jak grow-your-own i EKO – zazna- cza. Wcześniej polscy konsumenci częściej od nasion wybierali droższe rozsady: ze względu na wygodę NADCHODZI NASIENNA REWOLUCJA Zdecydowanie jednak największą popularnością cieszą się nasiona warzyw: pomidorów, ogórków, papryk, kiełków oraz ziół. O statnie lata przyniosły zadowalające – nawet kilkuprocen - towe – wzrosty w segmencie sprzedaży nasion w Polsce i Europie. Generalnie w ciągu ostatniej dekady sprzedaż tego asortymentu wykazywała umiarkowane tendencje wzrostowe. Nikt nie spodziewał się, że w bieżącym roku ich sprzedaż może poszybować nawet o 300% w związku z pandemią koronawirusa!

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz