LIDER BIZNESU 4/2020
56 zmiany na rynku Wygoda nadal w cenie Należy podkreślić, że coraz liczniejsza grupa klientów skle- pów i centrów ogrodniczych chętnie kupuje nasienne innowacje. W ub.r. zwiększyła się m.in . liczba kupujących sięgających po nasiona na taśmie wodorozpuszczalnej. Zadowalającą sprzedaż generują także nasiona na taśmie z nawozem naturalnym oraz otoczkowane. – Sądzę, że nowe grupy klientów i aktualne trendy związane m.in. ze zdrowym stylem życia i ekologicznym jedzeniem zdecy- dowanie sprzyjają całemu segmentowi nasion – uważa Mariusz Nowodworski, właściciel olsztyńskiego centrum ogrodniczego Olkwiat. – Kupujący coraz bardziej cenią sobie komfort, zwłaszcza ci, którzy uprawiają rośliny na balkonach, tarasach, parapetach i w kuchni – nadmienia. Nadzieją dla rynku nasiennego są też dzieci i kampanie wspierające uprawę roślin z nasion wśród najmłodszych. Dynamicznie zwiększa się także zapotrzebowanie na na- siona z certyfikatem rolnictwa ekologicznego, których wybór z roku na rok się poszerza, m.in . o kiełki, i można oczekiwać, że tendencja wzrostowa w obrębie tej grupy asortymentowej utrzyma się przez co najmniej 5 najbliż- szych lat. Powiew nowości Warto dodać, że w ostatnim czasie na znaczeniu zyskują nasiona na taśmie ze specjalnym biodegradowalnym hy- drożelem, który ma poprawiać strukturę gleby i podło- ża, zabezpieczać system korzeniowy roślin, absorbować wodę i tworzyć ekologiczny magazyn na okresy suszy. Firmy nasienne prześcigają się zatem nie tylko w odmiano- wych innowacjach. Ostatnio ich oferta powiększyła się też o przyjazne środowisku taśmowane nasiona powleczone dodatkowo mikoryzą. Producenci wykazują także dbałość o środowisko, oferując swoje produkty w biodegradowal- nych opakowaniach wytworzonych z papieru i włókien trawy. Można przypuszczać, że wysoka podaż produktów oraz marek nasiennych w Polsce w dalszym ciągu będzie sty- mulowała rozwój innowacyjności w obrębie całego seg- mentu. Krajowe firmy nasienne odważnie wprowadzają nowe rozwiązania, inwestują w dobre praktyki i rozwijają politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. Coraz szersza dystrybucja Nasiona, choć nigdy nie należały do najzyskowniejszych kategorii produktowych w centrach ogrodniczych, wciąż stanowią element ich podstawowego zaopatrzenia. Ich asortyment może obejmuje nierzadko 1500 różnych in- deksów. Mimo to, coraz większym wyzwaniem dla nieza- leżnych detalistów jest zbudowanie skutecznej przewagi konkurencyjnej w sprzedaży nasion. W okresie wiosen- no-letnim ich dystrybucja poszerza się bowiem nie tylko o placówki remontowo-budowlane, ale również o super- i hipermarkety, a także dyskonty. – W sezonie nasiona ogrodnicze można znaleźć nawet w drogeriach, osiedlo- wych sklepach spożywczych i punktach z artykułami go- spodarstwa domowego – dodaje Kazimierz Koch, współ- właściciel centrum ogrodniczego Dom i Ogród Koch w Tomaszowie Mazowieckim. – Dlatego warto śledzić trendy w nasadzeniach i oferować szeroki wybór nasion w całorocznej sprzedaży. Zarządzanie tą kategorią nie ge- neruje dużych kosztów. Trendy w służbie handlu Dla rynku nasion hobbystycznych w Polsce można wysu- nąć optymistyczne prognozy. Trudno ocenić, czy kolejne lata przyniosą tak spektakularne wzrosty w tym segmen- cie jak w br., ale do 2023 r. na pewno utrzymają się one na średniorocznym poziomie wynoszącym ok. 5-6%. Motorem napędowym tej kategorii pozostanie moda na zdrowy i ekologiczny styl życia, trend „wyhoduj-to-sam” oraz nasienne innowacje, które ułatwią amatorom ogrod- nictwa uprawę warzyw, ziół oraz kwiatów. Być może do Polski przywędrują również zachodnioeuropejskie mody, np. na kuchenne wertykalne ściany ziołowo-warzywne i ogrody społeczne. W każdym razie kilkuprocentowa dy- namika sprzedaży nasion hobbystycznych przez najbliższe lata utrzyma się. Moda na zdrowe odżywianie sprawia jednak, że nasiona ziół, nasiona na kiełki, mikrolistki, mieszanki o konkretnych właściwościach odżywczych zaczynają cieszyć się podobną popularnością, zwłaszcza w większych miejscowościach. Joanna Legutko
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz