LIDER BIZNESU 4/2020

59 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy Jak sprawić, żeby ludzie ulegli twojej perswazji? Prof. Robert Cialdini w swojej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” doszedł do wniosku, że jednym z najpotężniejszych czynników, które sprawiają, że ludzie ulegają czyjejś per- swazji, jest „LUBIENIE”, po prostu „LUBIENIE” – w sprzeda- ży, w negocjacjach, w kontaktach biznesowych i w życiu prywatnym. Według badań okazuje się, że im bardziej lu- dzie cię lubią, tym bardziej są chętni, żeby z tobą działać, współpracować, pomóc ci, zrobić coś dla ciebie. Dadzą ci lepszy stolik, lepszy produkt, lepszy pokój, lepsze miejsce parkingowe, krótszy termin oczekiwania, kupią od ciebie więcej towaru, jeśli cię po prostu polubią. I tak samo, jeśli ludzie cię nie polubią, to nie kupią od ciebie, nawet wtedy, gdy twój produkt będzie lepszy od innych. Ewa Brok TRENER, WYKŁADOWCA, PASJONAT Swój warsztat budowała w trakcie 17-letniej karie- ry zawodowej związanej z pracą z młodzieżą i do- rosłymi na każdym szczeblu edukacji, poczynając od szkoły podstawowej, kończąc jako wykładowca akademicki. Zdobyte doświadczenie poparła szere- giem odbytych szkoleń, m.in . w tematyce: bizneso- wy dress code, etykieta biznesowa, rozwój osobisty. Jako pasjonatka kreowała zewnętrzny wizerunek szkoły, w której pracowała jako nauczyciel, organi- zując wiele projektów z uczestnictwem m.in . jedno- stek samorządowych, władz miasta, przedstawicieli lokalnej społeczności. Jako trener prowadziła szkole- nia dla młodzieży, środowiska nauczycielskiego, jak również indywidualne warsztaty z top managemen- tem w zakresie kultury i savoir-vivre w biznesie. Jest fanką zasad etykiety i obala mit, że savoir-vivre to relikt przeszłości. Jej zdaniem żyjemy w czasach, w których obserwujemy postępujący kryzys norm zachowań, gdzie wielu z nas woli wyglądać, niż się zachowywać. Według najnowszych badań, znajo- mość zasad savoir-vivre, to wciąż jeden z głównych wyznaczników profesjonalizmu firmy i jedna z pod- stawowych kompetencji zawodowych, dzięki któ- rej postrzegani jesteśmy jako osoby pewne siebie, wzbudzające zaufanie, a tym samym profesjonalne, kompetentne i wiarygodne. Według badań okazuje się, że im bardziej ludzie cię lubią, tym bardziej są chętni, żeby z tobą działać, współpracować, pomóc ci, zrobić coś dla ciebie. Ludzie chcą czuć się dla nas ważni, oni, a nie tylko ich prze- lew. Więc czy znasz taki sposób, który pomoże ci w tym, aby ludzie cię lubili i tym samym chcieli z tobą robić inte- resy? Masz coś takiego? Odpowiedź jest tylko jedna: szacu- nek i grzeczność – to działa w każdej dziedzinie naszego życia pod każdą szerokością geograficzną. Szacunkiem i grzecznością, nie pieniędzmi, zaspokajasz największą po- trzebę każdego człowieka. Nie pieniądze, a poczucie waż- ności, akceptacji i docenienia. I to, co jest ci potrzebne po powrocie do bezpośred- niego kontaktu, to taki crème de la crème komunikacji międzyludzkiej, o której mówi Brian Tracy: po pierwsze AKCEPTACJA, którą najprościej wyrażamy przez uśmiech, po drugie DOCENIENIE, okazane poprzez choćby podzię- kowanie, po trzecie PODZIW, Abraham Lincoln już daw- no zauważył, że „Każdy lubi komplementy”, po czwarte POCHWAŁA, wtedy wzrasta samoocena danej osoby i po piąte UWAGA – zyskujemy ją przede wszystkim przez uważne słuchanie. Więc jeśli chcesz, żeby ludzie cię słuchali, chcieli z tobą współpracować, lubili cię – zachowuj się dobrze i wyglą- daj dobrze.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz