LIDER BIZNESU 4/2021

24 raport ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE Branża szkółkarska w Polsce w obliczu istotnych zmian spowodowanych pandemią COVID-19 potrafiła zakasać rękawy i szybko zmobilizowała się do działania. Szkółki zrzeszone w ZSzP zgłosiły m.in. w piśmie do Premiera, Prezydenta i Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi prośbę o uwzględnienie w rozwiązaniach pomocowych tar- czy antykryzysowej sezonowości prac w produkcji roślin oraz wynikającej z niej sezonowości przychodów. Władze związku wystosowały też pismo do Komisarza ds. Rolnic- twa Unii Europejskiej Janusza Wojciechowskiego, w któ- rym prosiły o podjęcie bezzwłocznych działań wspierają- cych finansowo producentów materiału roślinnego w celu utrzymania miejsc pracy i ciągłości produkcji. Nasze kra- jowe gospodarstwa szkółkarskie musiały też uporać się z ubiegłorocznymi suszami, ostrzejszą zimą, a także póź- nym początkiem tegorocznego sezonu. UODPORNIONE SZKÓŁKARSTWO Z wielu nieoczekiwanych turbulencji polskie szkółkar- stwo wyszło obronną ręką i doskonale poradziło sobie z wyzwaniami czasu pandemii bez zbędnego narzeka- nia. Branża wykazała dobrą odporność na zawirowania. Branża od kulis AdamWażyński współwłaściciel Szkółki Roślin Ozdobnych WAŻYŃSCY Branża przeżywa dyna- miczny rozwój na wielu płaszczyznach. Wpływ na to ma panująca sytuacja, postęp i łatwiejszy do- stęp do narzędzi. Przyczyn zmian doszukiwać można się również ze strony pro- ducentów i klientów koń- cowych. Zmienność oferty wynika ze wzrostu świadomości i potrzeb, a także kierunku trendów. Nie bez znacze- nia jest ekologia. Miłośnicy roślin chcą mieć wpływ na poprawę środowiska. Istotne jest również pochodzenie produktu. Klienci poszukują ro- ślin, które sprawdzą się w krajowych warunkach. Pożądana przez klientów jednorodność asortymentu moż- liwa jest przy specjalizacji oraz odpowiednim wyposaże- niu parku maszynowego. Nowoczesne szkółki stawiają na zakup półproduktów i produkcji z nich wysokiej jakości gotowego materiału roślinnego. Umożliwia to szybsze do- pasowanie oferty do bieżących trendów. Właściciele chętniej pokazują swoje gospodarstwa od ku- lis. Coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług ze- wnętrznych specjalistów lub nawet outsourcingu. Dzięki digitalizacji szkółek odległość przestała mieć znaczenie, a klienci z łatwością mogą sięgać po towar z coraz dal- szych miejsc. Niemałym wyzwaniem dla szkółkarzy w okresie po pierwszym lockdownie oka- zała się potrzeba odpowiedniego zorga- nizowania dostaw i realizacji zamówień, a więc i sprostanie gwałtownemu wzro- stowi popytu na rośliny ozdobne

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz