LIDER BIZNESU 4/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 29 mencie są też nowe trendy zagospodarowania ogrodów, m.in. moda na rośliny kwitnące, drzewa i krzewy liściaste, a także na własną uprawę warzyw i owoców. Dlatego wszelkiego rodzaju produkty tnące w obrębie rynku narzę- dzi sprzedają się obecnie najlepiej. Drugie miejsce zajmują młotki i siekiery, a kolejne – łopaty i szpadle. NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN? Największymi rynkami zbytu dla ręcznych narzędzi ogrodniczych w Europie według agencji Grand View Research są kolejno: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Włochy, Holandia, Dania, Finlandia i Hiszpania. W krajach Europy Zachodniej sprzedaż tych produktów osiąga naj- większe wartości. Jak podaje Euromonitor International, w zachodniej części naszego kontynentu wydatki na „ogrodniczy warsztat” stanowią ogółem niemal połowę sporego budżetu przeznaczanego na ogród, tymcza- sem w regionie CEE stanowią one tylko 29% znacznie skromniejszego koszyka ogrodowych zakupów. Warto jednak podkreślić, że o ile w latach 2014-2015 segment narzędziowy w krajach takich jak Niemcy, Wielka Bryta- nia, Francja, Belgia i Holandia według ustaleń GfK POS notował wzrosty rzędu kolejno 11 i 5%, o tyle od 2016 r. rynki zachodnioeuropejskie zaliczają spadki w tej i wielu innych ogrodniczych kategoriach produktowych. Z kolei w krajach Europy Środkowo-Wschodniej dynamika sprze- daży narzędzi ręcznych z roku na rok przyspiesza. NA FALI WZNOSZĄCEJ Porównanie z Europą Zachodnią, gdzie branża ogrodni- cza osiągnęła wartość 14,9 mld euro według Euromoni- tor International i może pochwalić się ponad dwukrotnie większą sprzedażą np. maszyn ogrodniczych z regionem CEE, wydaje się miażdżące. Z drugiej jednak strony poka- zuje, jak duże możliwości rozwoju w segmencie urządzeń i ręcznych narzędzi do prac w ogrodzie ma Europa Środ- kowo-Wschodnia. – Przeciętny konsument w regionie CEE może zwiększyć swoje wydatki na sprzęt i narzędzia ponad czterokrotnie z 3 do 12 euro – relacjonował pod- czas Kongresu Liderów Branży Ogrodniczej Karol Leja, analityk Euromonitor International. Potencjał rynku narzędziowego w branży ogrodni- czej w Europie Środkowo-Wschodniej jest więc bar- dzo obiecujący, a rosnącej sprzedaży tych produktów w naszym regionie sprzyjać będą aktualne trendy i wymuszona względami bezpieczeństwa moda na wypoczynek we własnym ogrodzie. – Podejrzewam, że branża ogrodnicza została częściowym beneficjentem ograniczeń wyjazdów wakacyjnych. Większość osób, która do tej pory dużo wyjeżdżała, musiała pozostać w domach. Tak więc uwaga, a często też inwestycje, 1. Nożyce, sekatory i narzędzia tnące 2. Narzędzia uderzające, m.in. młotki i siekiery 3. Narzędzia do kopania 4. Pozostałe ręczne narzędzia ogrodnicze Źródło: Market Research Future 2020 KATEGORIE NARZĘDZI OGRODNICZYCH NA ŚWIECIE WEDŁUG DOCHODOWOŚCI Potrzeby użytkowników rosną Maciej Weltrowski doradca ds. produktów ogrodniczych Stalco Podobnie jak cała branża również segment narzędzi ręcznych rozwija się bar- dzo dynamicznie. Od kliku lat możemy zauważyć, że dostawcy produktów tech- niki ogrodowej rozszerzają oraz uzupełniają ofertę swoich produktów o na- rzędzia. Firma Stalco, która obecna jest w tym kanale sprzedaży stosunkowo od niedawna, również rozwi- ja tę grupę asortymentu. Obecnie użytkownik ogrodu oczekuje narzędzi coraz bardziej wyspecjalizowanych, wysokiej jakości, o ciekawym wzornictwie. Staramy się reagować na te potrzeby, wprowadzając do oferty np. narzędzia do pielęgnacji trawnika, nowe linie narzędzi do kopania na trzonku metalowym, szpadle drenar- skie. Z kolei właściciel punktu handlowego oczekuje odpowiedniej ekspozycji asortymentu, którą również gwarantujemy. Bardzo zróżnicowaną, odpowiednią do potrzeb lokalu, na najwyższym poziomie wizualnym i jakościowym. Wzrost zapotrzebowania na wysokoja- kościowe narzędzia to zasługa przede wszystkim światowego i europejskiego boomu na zakup domów z ogrodem i prawdziwego renesansu zainteresowa- nia ogrodniczym hobby

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz