LIDER BIZNESU 4/2021

30 garden biznes Pomoc przy każdym zadaniu Andrzej Kledzik CEO NORDSTAR Sp. z o.o. Rozpoczynając prace w ogrodzie, nie zapominajmy o własnym bezpieczeństwie. Nawet stosunkowo pro- ste czynności mogą być przyczyną wielu urazów. Naj- bardziej popularnym środkiem ochrony są rękawice. Zwróćmy uwagę podczas zakupów na to, z jakiego materiału są wykonane. Rękawice wykonane ze skóry (dwoina, skóra kozia, skóra syntetyczna) powinniśmy stosować przy wycince drzew, krzewów oraz przy ob- róbce elementów metalowych lub zbrojenia. Powleka- ne poliuretanem stosowane są głównie do prac precy- zyjnych, wykonane z elastycznego poliestru lub nylonu – świetnie dopasowują się do dłoni. Oblane w części chwytnej nitrylem pamiętajmy, aby używać przy malo- waniu, bejcowaniu – ich zaletą jest wysoka odporność na smary, oleje, farby. Pokryte warstwą lateksu stosujmy do pielenia, przesadzania oraz przy ogólnych pracach porządkowych. Dostawcy na etykietach umieszczają odpowiednie opisy i przeznaczenie danego typu ręka- wic, pomaga to w prawidłowym wyborze. Marka i pochodzenie mają znaczenie Łukasz Chmal dyrektor handlowy Ermet Bis Sp. J. Pandemia nie wpłynęła na branżę ogrodniczą. Wiele osób zmuszonych do pozostania w domu wykorzystała ten czas na porządki, zmiany i inwestycje w swoich ogrodach. Z tego po- wodu branża ogrodnicza od ub.r. ma się dobrze. Jedynie wprowadzane kolejne obostrzenia po- wodują dezorientację konsumentów w aspek- cie miejsca, gdzie mogą w danej chwili kupić potrzebne narzędzia. Zmieniają się także preferencje zakupowe klientów, którzy coraz częściej sięgają po narzędzia wysokiej jakości, ale przede wszystkim wybierają polskie pro- dukty, co powoduje wzrost popytu na narzędzia krajo- wych producentów. poszły w kierunku domu i ogrodu – mówił na łamach Lidera Biznesu Piotr Strzelczyk, dyrektor zarządzający FISKARS Polska Sp. z o.o. TERAZ MY Dynamicznemu rozwojowi całego sektora ogrodniczego w Europie Środkowej i Wschodniej w ciągu ostatnich 5 lat towarzyszyło kilka trendów konsumenckich, które na- dal stymulują wzrost w obrębie naszej branży. Jednym z 4 najważniejszych megatrendów obserwowanych w re- gionie CEE jest rozkwit innowacyjności, z którego wynika moda na „wymianę warsztatu narzędziowego i sprzę- towego”. Jak wskazuje Euromonitor International, wiele narzędzi i urządzeń należących do hobbystów w Polsce i krajach słowiańskich jest przestarzałych lub w nie naj- lepszym stanie, a konsumenci pragną je wymienić nie tyl- ko na nowsze, ale też lepsze. – Obecnie klienci chcą móc cieszyć się ogrodem, a nie spędzać w nim długie godzi- ny na męczącej pracy – zauważa Jacek Hołub, kierownik centrum ogrodniczego Kwiaton w Twardogórze. – Dlate- go najważniejszym kryterium zakupu narzędzi ręcznych staje się ich wysoka jakość. Nie mniejsze znaczenie ma ich innowacyjność, decydująca o wygodzie użycia oraz marka, na którą zwraca uwagę coraz więcej kupujących – podkreśla. ZWROT W KIERUNKU JAKOŚCI Segment narzędzi ręcznych oraz urządzeń ogrodniczych w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschod- niej stał się beneficjentem zadowalających wskaźników PKB w ostatnich latach i wzrostu wynagrodzeń, których średnioroczna stopa w latach 2016-2019 według Euro- monitor International wyniosła aż 6%. Dlatego narzędzia i maszyny stają się w naszej części Europy najważniejszy- mi kategoriami ogrodniczymi z dobrymi perspektywami wzrostu. Rosnącej sprzedaży asortymentu narzędziowe- go towarzyszy otwarte podejście konsumentów do in- westowania w bardziej innowacyjne, markowe produkty, natomiast ich cena przestaje stanowić czynnik zaporowy. Tendencja do bezwysiłkowej pielęgnacji drzew, krze- wów, rabat i trawników nawet w ogrodach o niedużej powierzchni z pewnością się utrzyma i w dalszym ciągu będzie sprzyjać popytowi na dobrej klasy narzędzia i ak- cesoria ogrodnicze. – Konsumenci dążą do optymaliza- cji czasu i eliminacji ciążących na nich obowiązków, aby Jak wynika z badania „Happiness”, które firma FISKARS przeprowadziła w 2020 r. w 9 krajach Europy, w tym również w Pol- sce, ponad 90% respondentów stwier- dziło, że praca w ogrodzie sprawia, iż czują się szczęśliwsi

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz