LIDER BIZNESU 4/2021

34 garden biznes Komar i kleszcz nie siada – rozwój rynku repelentów S ama kategoria środków odstraszających komary generuje obecnie sprzedaż na poziomie 4,1 mld dol. w ujęciu globalnym według Research And Markets i w ciągu najbliższych 5 lat może nawet podwoić swoją wartość. Segment repelentów wciąż rośnie w bardzo dynamicznym tempie, czemu sprzyja wzrost zainteresowania ogrodnictwem i rozwój innowacyjności. TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Shutterstock Światowy rynek repelentów rośnie obecnie w tempie od 5 do nawet 8% rocznie i ta tendencja ma utrzymać się co najmniej do 2026 r. Z danych Persistence Market Rese- arch wynika, że w obrębie całego segmentu największy udział wciąż mają syntetyczne produkty, przeważnie na bazie DEET, choć coraz większym zainteresowaniem cie- szą się inne preparaty, włącznie z tymi naturalnymi. We wszystkich spośród wymienionych grup produktowych podaż istotnie się zwiększa, pomimo dużej konkurencji i wysokich barier wejścia na rynek dla nowych graczy. Producenci ulepszają formuły, zmieniają stężenia sub- stancji czynnych oraz formę produktu: na rynku dostęp- ne są już m.in. repelenty w formie sprayu, chusteczek, rolek, opasek, a nawet podłączanych wtyczek i mat. EUROPA POD DOBRĄ OCHRONĄ Z danych ośrodka badawczego KBV Research wynika, że tempo rozwoju europejskiego rynku środków odstraszają-

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz