Lider Biznesu 4/2022
50 W PRAKTYC E Pomysł na kwitnący biznes a zarządzanie kryzysem Prowadzenie kwiaciarni nigdy nie było łatwe. Niektórym patrzącym z boku na branżę kwiatową może się wydawać, że to pachnący i kwitnący biznes: szybki obrót towaru, wysoka marża, piękny asortyment. Rzeczywistość jest całkiem inna: nietrwały asortyment, wysokie koszty, duże ryzyko, ciężka fizyczna pra - ca, zaangażowanie przedsiębiorcy często 7 dni w tygodniu od świtu do wie - czora i na dodatek giełdowe nocki. Pomimo tych trudności istnieje w Polsce wiele kwiaciarni prowadzonych z pasją. Jaki jest to teraz biznes? TANIE KWIATY W MARKETACH Pierwszym zagrożeniem, jakie dotknęło kwiaciarnie wiele lat temu, są tanie kwiaty w ofercie marketów. Kwiaciarze dziwią się do dzisiaj – jak to możliwe, że detalista może kupić tam taniej kwiaty niż oni na rynku hurtowym? Nieprzyzwoicie niska cena kwiatów w mar - ketach wynika z kontraktów zawieranych z dużym wyprzedzeniem, na bardzo duże ilości. Do tego niskie koszty transportu i bardzo niskie marże. Dzięki temu mają w ofercie chwytliwe, gazetkowe produkty, które pokazują atrakcyjność oferty dyskontu. Czy floryści stoją na straconej pozycji? Nie, tylko muszą zrozumieć, że tak naprawdę nie sprzedają kwiatów, ale bukiety, a przy okazji świadczą specjalistyczne usługi. Ich atutami są: indywidualne podejście do potrzeb klientów, profesjonalna obsługa i relacje, jakie nawią - zują z klientami. TEKST i ZDJĘCIA: Andrzej Dąbrowski RYNEK PRACOWNIKA Kolejny problem, jaki dotknął przedsiębiorców w branży, to odwrócenie się sytuacji na rynku pracy. Pracownicy kwiaciarni zaczęli odchodzić do innych branż, gdzie praca jest lżejsza i lepiej płatna. Brak kandydatów utrudnia wybór, więc do pracy zaczęto przyjmować kogokolwiek – ze świadomością tego, że szkolenie pracownika kwia - ciarni jest długotrwałe i kosztowne. Niestety wielu kandy - datów po krótkim czasie rezygnuje z nauki i pracy. Aby takim sytuacjom zapobiegać, przedsiębiorca powi - nien nauczyć się zarządzania zespołem. Pracownik ocze - kuje godziwej pensji, więc należy zadbać o motywacyjny system wynagrodzeń. Ci, którzy angażują się w pracę kwiaciarni, są kreatywni, mają wiedzę i umiejętności florystyczne, a na dodatek potrafią sprzedawać, muszą dobrze zarabiać. Satysfakcjonujące wynagrodzenie powinno wynikać z efektywnej pracy. W naszej branży
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz