Lider Biznesu 4/2022

54 za standardowe w sprzedaży online. Zadbaj o przejrzy - sty układ i wygodną nawigację. Podejrzyj konkurencję i zobacz, co możesz zrobić lepiej! KOMUNIKACJA E-SKLEPU NAJWYŻSZYM PRIORYTETEM Głównym (nie mylić z jedynym!) powodem kupowa - nia produktów w sieci jest ich skuteczna komunikacja. Komunikacji nie należy przy tym utożsamiać z jedno - razową promocją lub epizodyczną wzmianką o ofercie w mediach społecznościowych. To proces, który należy podtrzymywać i pielęgnować niczym rośliny w ogrodzie. Dowiedz się, czym jest pozycjonowanie strony interneto - wej. To dość obszerny temat, który warto oswoić choćby w podstawach (w sieci jest oferowanych mnóstwo dar - mowych szkoleń w tym temacie). ATRAKCYJNY WYGLĄD I FUNKCJONALNOŚCI Zadbaj o atrakcyjną i wyróżniającą oprawę gra - ficzną. Spraw, by wrażenia wizerunkowe budowały się u nabywcy już na samym starcie. Pamiętaj jednak, że grafika nie powinna przeszkadzać w nawigacji i użyt - kowaniu! Tak np. dzieje się, gdy zbyt zaawansowane rozwiązanie (mimo swojego piękna!) powoduje zbyt długie ładowanie się strony. Obok wyglądu, rozważ również najważniejsze funkcjonalności. KWESTIE FORMALNE Zadbaj w sposób szczególny o następujące elementy: regulamin sklepu i polityka prywatności (RODO – bez - pieczeństwo danych osobowych); płatności (kilka pod - stawowych opcji); wysyłka (wybór), certyfikat SSL (bez - pieczeństwo użytkowników e-sklepu). PIERWSI NABYWCY Sklep w świecie online jest jak miejsce na półce w ogromnej wielkopowierzchniowej hiperprzestrzeni, gdzie trzeba zadbać o to, by być zauważonym – poma - chać z półki, przyciągnąć uwagę, pokazać swoje atuty i zdobyć swoich klientów! Wiele firm buduje sklep online i sam fakt jego uruchomienia traktuje jak reklamę. Tymczasem widoczność i zauważalność produktów w sieci jest jak widoczność pojedyn - czego źdźbła trawy w trawniku. Trzeba więc wysilić się i zaznaczyć swoją obecność, by zwrócić na siebie uwagę. Zainwestuj w promocję sklepu. Możesz skorzystać z wielu różnych narzędzi, np. reklama w wynikach wyszukiwania, reklama w mediach społecznościowych i na portalach branżowych, współpraca odpłatna lub barterowa z wybranymi influencerami, czy też reklama na lokalnych portalach zrzeszających lokalnych przed - siębiorców, którzy promują nowe inicjatywy. Badania pokazują, że 95% sklepów internetowych umiera już w pierwszym roku swojego funkcjonowa - nia! Upadają nie ze względu na ceny, ale na brak sku - tecznej komunikacji. BEZBŁĘDNA OBSŁUGA KAŻDEGO KLIENTA Zaoferuj usługę na najwyższym poziomie i postaraj się o pozytywne wrażenia klienta przy każdym zaku - pie. Jest to szczególnie ważne w przypadku reklamacji, które są naturalnym elementem tego biznesu. Pamię - taj, że to nie wadliwy produkt, lecz sposób rozwiąza - nia problemu, czyli Twoja reakcja, zdecyduje o tym, czy zacieśnisz więź z klientem, czy też przeniesie się on do konkurencji. W PRAKTYCE

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz