Lider Biznesu 4/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY Pokazy roślin w pełni kwitnienia, będące osią imprezy, przygotowano w prawie 30 lokalizacjach, głównie w Niderlandach, gdzie odległości pomiędzy miejscami „akcji” są stosunkowo niewielkie albo wręcz znikome. Oprócz ogrodników wśród zwiedzających – którzy przybyli z różnych stron świata – znaleźli się przedstawiciele handlu detalicznego i inne osoby związane z branżą. Niezmiennym wyróżnikiem FlowerTrials jest prezentacja nowości odmianowych i marketingowych, które przykuwają szczególną uwagę zarówno producentów, jak i sprzedawców roślin. NAPRAWDĘ MIĘDZYNARODOWO I RÓŻNORODNIE W pokazach wzięło udział 58 przedsiębiorstw zajmujących się hodowlą gatunków balkonowo-rabatowych, a także doniczkowych – głównie o ozdobnych kwiatach oraz bylin. Część firm łączyła siły i organizowała show pod jednym adresem z paroma innymi uczestnikami FT. Oprócz podmiotów z Holandii i Niemiec można się było doliczyć reprezentantów około dziesięciu innych nacji: Belgii, Danii, Francji, Grecji, Izraela, Polski (Vitroflora, która ma swój zagraniczny oddział w Lisse), Wielkiej Brytanii, Włoch, USA. Warto dodać, że w tym gronie znajdowały się europejskie oddziały przedsiębiorstw z centralą w Japonii. Pokazy, jak zwykle, promowały przede wszystkim ofertę na kolejny sezon. Przygotowano je zarówno „pod dachem” (w szklarniach lub w części obiektów logistycznych), jak i na zewnątrz (rośliny w doniczkach – bądź posadzone na rabacie). Jak poinformowali organizatorzy wydarzenia, czyli fundacja FlowerTrials, tym razem zwiedzających było ponad 5000, czyli frekwencja okazała się podobna do zeszłorocznej, ale zjawiło się więcej przybyszów spoza starego kontynentu, którzy w ub.r. nie mogli podróżować z powodu pandemii koronawirusa. W sumie goście przyjechali lub przylecieli z 87 krajów, w tym z Polski. Gill Corless, prezes fundacji, podkreśliła, że statystycznie rzecz biorąc, jedna osoba odbyła w 2023 roku więcej wizyt w obrębie wszystkich dwudziestu dziewięciu lokalizacji FT niż w 2022 r. Z pewnością przyczyniła się do tego piękna, prawdziwie letnia pogoda, która sprzyjała oglądaniu pokazów urządzonych na zewnątrz. Kontaktom w trakcie tej niepowtarzalnej imprezy przyświeca hasło Where Plants Meet People. Mówi ono o „spotkaniach roślin z ludźmi” – nie dziwi przy tym, że liczba roślin, o ogromnej różnorodności gatunków i odmian, dalece przekracza frekwencję zwiedzających. SHOW MUST GO ON Piękno i obfitość kwitnących „eksponatów” i suche dane statystyczne to jedna strona medalu. Jednocześnie faktem jest, że atmosfera panująca podczas pokazów idzie w parze z sytuacją rynkową. W tym roku uczestnicy FT przyznawali, iż mają za sobą trudny sezon, w którym ceny energii i innych środków produkcji były wysokie, a postawę konsumentów cechowała niepewność. Zasadnicza część wiosennego sezonu sprzedaży roślin balkonowo-rabatowych okazała się na głównych rynkach W siedzibie firmy MNP / Suntory w Leimuiderbrugu w Niderlandach oprócz jej asortymentu można było zobaczyć prezentacje pięciu innych uczestników FT z 4 krajów (Clause, Gruppo Padana, Hishtil, Jaldety, Prudac) Większość zasadniczych pokazów przygotowano w obiektach szklarniowych Prezentacje pod gołym niebem – Florensis

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz