60 Nr 4/2023 TRENDY Wspieranie klienta w wyborze egzotycznych roślin może być kluczowym elementem sukcesu dla stacjonarnego sklepu ogrodniczego. W tym artykule przedstawiam 8 wskazówek na temat tego, jak obsługa sklepu może wykorzystać zainteresowanie klienta egzotycznymi roślinami, aby zrealizować sprzedaż i zyskać jego zadowolenie i lojalność. Jak wspierać klienta w wyborze rośliny egzotycznej: 8 wskazówek TEKST I ZDJĘCIA: Sylwia Hennek Specjalistka od roślin egzotycznych, szczególnie bambusów, którymi zajmuje się od ponad 15 lat. Prowadzi blog BambusowySen.pl, a także wspiera firmy branży ogrodniczej w marketingu. 1. ZNAJOMOŚĆ ASORTYMENTU Pracownicy sklepu powinni dokładnie znać wszystkie egzotyczne rośliny dostępne w sklepie, ich wymagania dotyczące pielęgnacji, preferowane warunki wzrostu, a także to, jakie korzyści przynoszą klientom. Klient przychodząc do sklepu, często liczy na fachowość i doradztwo ze strony obsługi, przyjmując, że znamy towar, który oferujemy i pomożemy mu w wyborze. Zapewniając mu wsparcie i udzielając rzetelnych i dokładnych informacji, sprzedajemy znacznie skuteczniej, niż kiedy nie potrafimy doradzić lub odpowiedzieć na pytania klienta. Warto sięgać po rzetelne źródła wiedzy o egzotycznych roślinach, ponieważ w sieci można napotkać wiele mitów, których fachowcom nie wypada i nie opłaca się powtarzać klientowi. Zatem znajomość własnego asortymentu to podstawa sukcesu sprzedażowego i wizerunkowego. 2. INDYWIDUALNE PODEJŚCIE Aby odpowiednio doradzić klientowi w wyborze rośliny egzotycznej, potrzebujemy najpierw zrozumieć jego potrzeby, preferencje, oczekiwania, a także warunki, w jakich będzie on uprawiać rośliny. Rozmowa z klientem pozwoli nam się tego dowiedzieć. Na podstawie odpowiedzi klienta możemy również ocenić jego poziom zaawansowania w ogrodnictwie i zaproponować najlepiej dopasowane egzotyczne rośliny. Aby pomóc klientowi w doborze odpowiedniej rośliny egzotycznej, warto zapytać: • gdzie planuje umieścić roślinę (np. w ogrodzie, na balkonie, w mieszkaniu); • jakie są warunki świetlne w tym miejscu (np. nasłonecznienie, cień); • jaki jest poziom wilgotności w danym miejscu; • czy klient preferuje rośliny kwitnące, ozdobne liście, czy może coś innego; • czy ma szczególne preferencje co do kolorów, kształtów czy wielkości rośliny; • czy ma ograniczenia dotyczące wielkości rośliny (np. miejsce na określonych wymiarów donice);
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz