Lider Biznesu 4/2024

ISSN 2544-7653 nr 4/2024 ALLPLANTS: optymiści od dużych drzew, s. 14 s. 18 Balkonowo-rabatowe trendy s. 30 Sławomir Majewski o swoim biznesie s. 50 Rynek lokalny a moc Internetu

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Sylwia Hennek reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl Tomasz Tyda tel. +48 691 033 041 e-mail: tomasz.tyda@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Gardenia 2024 / 6 ALLPLANTS: optymiści od dużych drzew / 14 Balkonowo-rabatowe trendy / 18 GARDEN BIZNES Dynamiczny rozwój Działu Sprzedaży w firmie W. Legutko / 28 Sławomir Majewski: życiowy biznes oparty na kwiatach / 30 POZIOM WYŻEJ Donice: różnorodność i kompozycje / 36 Dolagra i LAVA / 39 Róże rabatowe / 40 Z offline do online / 44 Lead generation marketing / 46 TRENDY Moc Internetu a rynek lokalny / 50 Stare drzewa to wartość / 54 Choinka ma swe alternatywy / 60 NA TOPIE / 62 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Gardenią jesień się zaczyna… …bo te największe w kraju Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu odbędą się szybciej niż dotychczas, już 16-18 października. Organizatorzy kuszą wystawców i zwiedzających nową formułą. Będą to bowiem: • targi biznesowe, z dużym naciskiem na zagranicznych zwiedzających; • innowacyjne pod względem ekspozycji i strefy inspiracji; • wzbogacone o salon dekoracyjny; • powiązane z targami POLECO, obfitujące w konferencje i warsztaty w zakresie ochrony środowiska, klimatu i gospodarki komunalnej; • rozbudowane o salon zoologiczny jako nowy zakres tematyczny dla centrów ogrodniczych i sieci handlowych. Ekspozycja, podobnie jak w roku ubiegłym, obejmie wszystkie sektory ogrodnictwa. Od oferty maszynowej, poprzez podłoża, nawozy, nawadnianie, nasiona, akcesoria ogrodnicze, aż po sektor florystyczny, pełen pokazów i nietuzinkowych kompozycji. Zaplanowano zmianę lokalizacji na pawilony 7, 7A, 8, 8A oraz 6. To nowy potencjał prezentacji oferty wystawców. To także wyjątkowa, zielona przestrzeń Alei Lipowej, w której ulokowane będą inspiracje i eventy dla zwiedzających. Na Gardenię zaproszono największe centra i sieci ogrodnicze z Niemiec, Niderlandów, Czech, Rumunii, Norwegii, Litwy, Łotwy i Estonii, a także przedstawicieli organizacji i zrzeszeń branżowych oraz handlowych z kraju i zagranicy. Tegoroczna Gardenia ma ambicję stać się areną międzynarodowych spotkań.Zapraszamy i Państwa firmę! dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu

4 Nr 4/2024 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem nasz redakcyjny certyfikat trafia do Szkółki Pers za różę ‘Wisława Szymborska’. Róża ‘Wisława Szymborska’ Tę szlachetną odmianę można zaklasyfikować zarówno do grup róż wielkokwiatowych, jak i rabatowych. Do głównych zalet tej róży można zaliczyć kilka cech. Zdrowotność. W 2022 roku przyznano jej certyfikat zdrowotności ADR. Odmiana przeszła testy na odporność na szkodniki, choroby i wymarzanie. Barwa kwiatów. Posiada ciekawy, zmieniający się kolor kwiatów wraz ze stadium kwitnienia, przebarwiając się od odcienia kremowego, złotożółtego aż do łososiowo-żółtego. Imponuje swą oryginalną budową kwiatów, która jest delikatnie wypełniona. Średnica kwiatów wynosi 8-10 cm. Zapach. Choć nie jest on tak intensywny, jak w przypadku odmian wybitnie pachnących, to jest na tyle oryginalny, że swą słodyczą urzeknie każdego. Zarówno zapach kwiatów, jak i barwa skutecznie wabią owady pożyteczne, dostarczając im pokarm przez cały okres wegetacyjny. Wzrost. Pokrój krzewów jest wzniesiony, dorasta do 120 cm wysokości. Poprzez intensywne kwitnienie doskonale prezentuje się jako pojedynczy krzew, ale również bardzo dobrze sprawdza się w większych grupach. Odmiana zdobyła Złoty Medal w konkursie różanym w Baden-Baden w 2021 r. oraz wiele wyróżnień i innych medali w Szwajcarii oraz Francji. Dodajmy, że róża jest nowością od hodowcy Rosen Tantau. www.szkolka-pers.pl

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 Czy wiesz, że firma Serafin to branże: budowlana, ogrodniczo-komunalna, leśna, a nawet zbożowa? Można było się o tym przekonać podczas Dni Otwartych przedsiębiorstwa w maju br. Swe podwoje otwarła wtedy po raz pierwszy nowa siedziba Serafin Nord w Bartoszewicach k. Bydgoszczy. Gościom zaprezentowano ofertę wszystkich działów, nową halę – oraz serwis i produkcję. Serafin jest uznanym dostawcą urządzeń ogrodniczych i komunalnych. Należą do nich: • maszyny wielofunkcyjne do całorocznej pracy – większe (ładowarki Avant) i mniejsze (ciągniki jednoosiowe Grillo), które posiadają wiele przystawek i zastosowań; Serafin Nord: nie tylko dla ogrodników • maszyny samojezdne, dedykowane do pielęgnacji terenów zieleni – specjalistyczne kosiarki Grillo, w wariantach z systemem zbierania, wysokim wyładunkiem, turbinami i wieloma innymi konfiguracjami; • oprzyrządowanie do ładowarek, koparek i traktorów w postaci narzędzi uprawowych R2 (glebogryzarek separacyjnych, bron aktywnych), kosiarek bijakowych Muthing oraz myjek ulicznych produkcji Serafin; • samodzielne urządzenia do zakładania trawników i wycinania darni; • renomowane kombajny do produkcji drewna opałowego Japa i Krpan oraz wiele innych. < „Rośliny bliżej architektury jako podstawa projektowania ekosystemowego”. To tytuł najnowszej, 20. edycji konferencji Współczesnej Architektury Krajobrazu, na którą organizatorzy, Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu, zapraszają do Warszawy. – Żyjemy w świecie, w którym połowa wiedzy w niemal wszystkich dziedzinach nauki pozyskana została w ciągu ostatniego ćwierćwiecza. Skłania nas to do nieustającego wysiłku w jej zdobywaniu i aktualizowaniu. Współczesne trendy oparte na nowych odkryciach nie omijają również naszej branży. Jako ogólnopolskie Stowarzyszenie Architektury Krajobrazu kontynuujemy misję edukacyjną. I mamy coraz więcej pracy – zaznacza Aleksander Lech, prezes zarządu Stowarzyszenia Architektury Krajobrazu. W tegorocznej edycji prelegenci skoncentrują się na roślinach jako czynniku determinującym metody walki ze zmianami klimatu. Chodzi o takie zagadnienia jak: • naturalne siedliska roślin, • funkcje roślinności, • integracja zieleni z architekturą dla estetyki, funkcjonalności i ekologii. 20. jubileuszowa konferencja WAK Szereg specjalistów z wielu dziedzin związanych z architekturą krajobrazu oraz architekturą podzieli się wiedzą zarówno teoretyczną, jak i praktyczną. Udział w tegorocznej edycji zapewni wszystkim uczestnikom solidną dawkę aktualnej wiedzy podnoszącej kompetencje projektantów i wykonawców oraz możliwość wymiany poglądów i doświadczeń. Jak co roku konferencji towarzyszyć będą tematyczne wizyty studyjne oraz kolacja integracyjna. Konferencja będzie miała miejsce 11.10 br. w SGGW w Warszawie. Szczegółowe informacje na stronach SAK. < BLIŻEJ BRANŻY

6 Nr 4/2024 Przed nami XVIII edycja targów GARDENIA w Poznaniu. Ich motyw przewodni to „Zielona przyszłość. Branża ogrodnicza nowej ery”. Zapraszamy na Międzynarodowe Targi Poznańskie w dniach 16-18 października br. GARDENIA 2024: zielona przyszłość TEKST : Natalia Porożyńska ZDJĘCIA: FotoBueno Podczas tegorocznej Gardeniii zwiedzający dowiedzą się od wystawców i ekspertów architektury krajobrazu, zieleni miejskiej i przydomowej, jaka zieleń nadchodzi: minimalistyczna, automatyczna, naturalna czy projektowana. Jak przygotowuje się branża na zmiany klimatyczne, jak reaguje na nowe oczekiwania konsumentów, jakie centrum ogrodnicze ma szansę przyciągnąć i utrzymać dzisiejszego klienta. Na stoiskach wystawców zwiedzający zobaczą nowości na nadchodzący sezon utrzymane w ekologicznym duchu, najświeższe trendy i ciekawostki z branży. WIEDZA DLA CENTRÓW I SKLEPÓW OGRODNICZYCH Ponownie na Gardenii zorganizowana zostanie przestrzeń prelekcyjno-dyskusyjna, gdzie słuchacze-rozmówcy spotkają się z ekspertami marketingu w biznesie ogrodniczym. Dowiedzą się oni m.in.: • w jaki sposób zorganizowane powinno być centrum ogrodnicze, aby sprawnie funkcjonować; • jak promować się lokalnie i globalnie, aby powiększać zyski ze sprzedaży; • marketing automation w e-commerce – po co jest potrzebny i jak zacząć. BLIŻEJ BRANŻY

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 Gościem specjalnym Speakers’ Corner będzie Laurens Doesborgh – właściciel holenderskiej agencji lookINsight. Od 12 roku życia związany z centrami ogrodniczymi, pracując w jednym z największych centrów w Holandii: Tuincentrum Leurs. Później odpowiedzialny za opracowywanie koncepcji, zarządzanie kontami i rolę dyrektora handlowego w De Haan Group. W Speakers’ Corner udzieli bezcennych rad dotyczących funkcjonowania centrów ogrodniczych i poprawy ich wyników. MIĘDZYNARODOWA ARENA SPOTKAŃ – REKORDOWA LICZBA ZAGRANICZNYCH GOŚCI Tegoroczne targi Gardenia mają ambicję stać się areną międzynarodowych spotkań branży ogrodniczej. Organizatorzy prowadzą intensywny proces pozyskiwania kontaktów zagranicznych, które otworzą dla polskich firm zupełnie nowe perspektywy. To będzie rekordowa edycja! Według oficjalnych danych na koniec lipca do udziału w Targach z zagranicy zgłoszonych zostało 70 osób z 12 krajów, a to z pewnością nie jest ostateczna liczba – wciąż napływają zgłoszenia i zapytania z zainteresowanych firm i instytucji. Wśród zaproszonych gości znaleźli się dotychczas: • pracownicy wyższego szczebla z topowych zagranicznych firm produkcyjnych; • przedstawiciele europejskich i ogólnoświatowych sieci handlowych i dystrybucyjnych; • członkowie zagranicznych stowarzyszeń, związków i izb branżowych powiązanych z ogrodnictwem, florystyką i dekoracjami; • zagraniczne centra i sieci ogrodnicze; • osoby zarekomendowane przez wystawców. Wśród zwiedzających Gardenię znajdą się uczestnicy programu Hosted Buyers z krajów takich jak: Bułgaria, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Serbia, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy. Organizatorzy już teraz zapowiadają wielu interesujących gości. Będą to między innymi: • reprezentanci europejskiego stowarzyszenia EFSA – stowarzyszenie dostawców kwiatów i dekoracji, działa w celu zwiększenia globalnej konkurencyjności branży kwiatowej, ogrodniczej i lifestyle’owej. Misją EFSA jest dzielenie się przyszłymi trendami i wiedzą rynkową w celu zapewnienia dodatkowej wartości członkom i ich partnerom w branży ogrodniczej. Działania EFSA koncentrują się na trendach, rozwoju handlu detalicznego i zrównoważonym rozwoju; • dyrekcja Les Jardineries et Animaleries – związek zawodowy reprezentujący wyspecjalizowanych dystrybutorów produktów ogrodniczych i dla zwierząt domowych we Francji. Zrzesza większość niezależnych centrów ogrodniczych i sklepów zoologicznych, a także największe marki centrów ogrodniczych; • reprezentanci Tuinbranche Nederland – stowarzyszenie zrzeszające przedsiębiorców z całego sektora ogrodniczego. Jego członkami są dostawcy, hodowcy i sprzedawcy detaliczni. Reprezentuje cały łańcuch biznesowy i przemawia w imieniu szerokiego elektoratu. BLIŻEJ BRANŻY

8 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY • kupcy strategiczni z sieci handlowych i dystrybucyjnych; • właściciele szkółek, gospodarstw ogrodniczych, szklarni, farm ekologicznych – potwierdzeni goście z Holandii, Estonii, Rumunii, Włoch, Bułgarii, Serbii; • właściciele centrów ogrodniczych; • eksperci usprawniający działanie centrów ogrodniczych; • producenci nasion i cebul kwiatowych; • architekci krajobrazu; • reprezentanci firm produkcyjnych i dystrybucyjnych z różnych sektorów ogrodnictwa; • branżowe media ogrodnicze i florystyczne. Działania mające na celu pozyskanie zagranicznych zwiedzających są w toku – prowadzonych jest wiele rozmów i aktywności, które zwiększą atrakcyjność spotkań w czasie tegorocznej Gardenii. Targi to doskonała okazja, aby nawiązać relacje z zagranicznymi kontrahentami, mediami i innymi osobami zaangażowanymi w rozwój działalności i edukacji ogrodniczej. SYNERGIA DLA BRANŻY KOMUNALNEJ: LOCAL TRENDS, POLECO I GARDENIA Niemal równolegle z Gardenią odbędą się jeszcze 2 inne istotne wydarzenia dla sektora zarządzania i utrzymania miast: Europejskie Forum Samorządowe Local Trends oraz targi POLECO. Każde z nich poruszy tematykę gospodarowania zasobami miejskimi z nieco innej perspektywy, dzięki czemu staną się komplementarną platformą informacji, wiedzy, najlepszych ofert, najnowocześniejszych technologii i bazą do nawiązywania strategicznych relacji na linii miasto-mieszkaniec, miasto-biznes i biznes-biznes. 14-15 PAŹDZIERNIKA – EUROPEJSKIE FORUM SAMORZĄDOWE LOCAL TRENDS Uczestnikami wydarzenia są przedstawiciele samorządów, włodarze miast i miasteczek, a także kierownicy spółek komunalnych. Udział w nim biorą także przedstawiciele administracji, biznesu oraz środowisk naukowych. Obszary tematyczne obejmują zagadnienia takie jak: budżety lokalne wobec multikryzysów, gospodarka komunalna, adaptacja miast do zmian klimatu, edukacja klimatyczna, zielona transformacja miast czy ład przestrzenny. Europejskie Forum Samorządowe porusza kluczowe tematy i wyzwania polskich samorządów w ujęciu wizyjnym i planowania strategicznego, identyfikując trendy, szanse i bariery rozwoju. Kreuje wymianę poglądów i opinii na temat scenariuszy rozwoju samorządów oraz kształtuje dobre praktyki w zarządzaniu miastem i jego ekosystemem społeczno-gospodarczym. 15-17 PAŹDZIERNIKA – TARGI POLECO Międzynarodowe Targi Ochrony Środowiska POLECO to najważniejsze wydarzenie konferencyjno-wystawiennicze dla branży ochrony klimatu, środowiska, gospodarki komunalnej i zrównoważonego rozwoju. Wydarzenie obejmie szeroki zakres tematów, takich jak recykling, gospodarka obiegu zamkniętego oraz efektywność energetyczna, które są kluczowe dla branży komunalnej. Uzupełnieniem oferty wystawienniczej będą konferencje, wykłady, prelekcje i debaty eksperckie, które kompleksowo omówią najbardziej aktualne zagadnienia. Polskie i zagraniczne firmy zaprezentują maszyny, urządzenia i technologie przeznaczone dla gospodarki odpadami, techniki komunalnej, recyklingu oraz

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY utrzymania czystości i porządku w przestrzeni publicznej. Nie zabraknie również rozwiązań wykorzystujących technologie do rewitalizacji, rekultywacji oraz adaptacji do zmian klimatu. Szczególnie wartym uwagi będzie Circular Economy Summit, 3-dniowa dyskusja o prośrodowiskowych zagadnieniach w miejskim kontekście, w tym: • czyste powietrze, • adaptacje do zmian klimatu, • system wspierania rozwoju zielono-błękitnej transformacji JST, • WaterWiseEU, • dobre praktyki w zakresie renaturyzacji i retencji. 16-18 PAŹDZIERNIKA – TARGI GARDENIA Z myślą o branży komunalnej zakres tematyczny Gardenii obejmie: maszyny i narzędzia do utrzymania wielkopowierzchniowej zieleni, systemy nawadniania, nawozy i podłoża, środki ochrony roślin czy bogatą ofertę roślinną: nowe odmiany drzew, krzewów i kwiatów odpornych na choroby, suszę i trudne warunki, a przy tym łatwe w utrzymaniu. Bogaty program merytoryczny skierowany zostanie do zarządców i projektantów zieleni i infrastruktury miejskiej. Firmy planujące i utrzymujące przestrzenie roślinne, zarządców zieleni miejskiej, zakłady komunalne, ogrodników miejskich, pracowników samorządowych, decydentów w jednostkach oświatowych, architektów, inwestorów i wykonawców terenów zieleni oraz inwestycji miejskich, pracowników Zarządów Dróg i Zieleni oraz kadrę naukową organizatorzy zapraszają w szczególności na certyfikowane szkolenie arborystyczne oraz 18. edycję Miejskiej Sztuki Ogrodowej. Tematem przewodnim tegorocznego Forum będzie „Fokus na zieleń”. Wśród głównych zagadnień poruszanych w czasie spotkania znajdą się: • czynna walka z betonozą, • wykorzystanie BZI jako narzędzia zwiększania retencji i bioróżnorodności, • sztuczna inteligencja a projektowanie lepszych terenów zieleni, • dobór nasadzeń miejskich, • inwazyjne gatunki roślin w miastach, • ochrona drzew w przestrzeni miasta, • fundusze na rozwój terenów zieleni, • architektura społeczna, • zrównoważony rozwój współczesnych miast. Prelekcjom MSO będzie towarzyszyć debata: Zielona przyszłość miast. Warto wspomnieć również o innej dyskusji, która zorganizowana zostanie przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów i poruszy problematykę tworzenia i utrzymania przenikającej miasta zieleni. Tak doskonała synergia wydarzeń skierowanych do branży komunalnej i samorządów to wyjątkowe okoliczności wypracowywania w pełni świadomych i kompleksowych działań w przestrzeni miejskiej. Bezpośredni kontakt nie tylko z przedstawicielami samorządów, firmami produkcyjnymi czy ekspertami, ale również reprezentantami innych ośrodków miejskich (z Polski i Europy) i stowarzyszeń żywo zaangażowanych w propagowanie najświeższej wiedzy i najlepszych praktyk. POZNAŃ PONOWNIE ZAKWITNIE MISTRZOWSKĄ FLORYSTYKĄ! Targi Gardenia są jednym z największych wydarzeń florystycznych w Polsce, gromadzącym profesjonalistów z branży kwiatowej z kraju i zagranicy. Oprócz bogatej oferty roślin, kwiatów, artykułów florystycznych oraz nowości są one prawdziwym festiwalem sztuki układania kwiatów. W ramach tegorocznych targów Gardenia odbędzie się aż 19 pokazów prowadzonych przez najlepszych mistrzów florystyki. Na scenie zobaczymy m.in. Stowarzyszenie Florystów Polskich, Międzynarodowy Instytut Florystyczny, Zygmunta Sieradzana, Tomasza Maxa Kuczyńskiego, Piotra Sekundę, Macieja Krzusa, Różę Marciniak, Kacpra Terkę, Mirka Drohomireckiego, Annę Wawrzyniak czy Agnieszkę Krzymińską. W specjalnym pokazie wystąpi również Benoît Barbin – Mistrz Europy we florystyce 2021, Mistrz Francji 2022 i zwycięzca EuroFleurs 2023. Organizatorzy wkrótce zaproszą również na konkurs im. Kariny Maćkowiak (Florystyczny Fascynator, z ramienia SFP) oraz warsztaty florystyczne w tematyce funeralnej u Moniki Kudłacz. Targi Gardenia to doskonała okazja do poznania najnowszych trendów w dziedzinie florystyki, nawiązania kontaktów z innymi profesjonalistami oraz poszerzenia swojej wiedzy na temat roślin i kwiatów. To niezwykłe wydarzenie, które z pewnością zachwyci każdego miłośnika piękna i natury. Pokazy florystyczne na przestrzeni 3 dni ponownie przyciągną publiczność spragnioną najświeższej, branżowej wiedzy. PRZEKROJOWO PRZEZ OGRODNICTWO Ekspozycja, podobnie jak w roku ubiegłym, obejmie wszystkie sektory ogrodnictwa – od oferty maszynowej, poprzez podłoża, nawozy, nawadnianie, nasiona, akcesoria ogrodnicze, aż po sektor florystyczny, pełen pokazów i nietuzinkowych kompozycji. Zmiana lokalizacji na pawilony 7, 7A, 8, 8A oraz 6 to nowy potencjał prezentacji oferty wystawców i wyjątkowa, zielona przestrzeń Alei Lipowej, w której ulokowane będą inspiracje i eventy dla zwiedzających. <

14 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY ALLPLANTS Rośliny Ozdobne: optymiści od dużych drzew ALLPLANTS w Płoszewie to uznany krajowy dostawca materiału szkółkarskiego roślin ozdobnych. O doświadczeniach związanych z tym biznesem rozmawiamy z właścicielami firmy: Anitą Piątkowską-Krzewicką i jej mężem Mateuszem Krzewickim. Zdjęcia: Robakowski Studio Wojciech Robakowski

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 BLIŻEJ BRANŻY Należycie Państwo do czołowych dostawców materiału szkółkarskiego na rynek. Jaki jest Wasz podstawowy asortyment? Anita Piątkowska-Krzewicka: To bardzo miłe wiedzieć, że tak naszą firmę postrzega branża. Działania skupiamy głównie wokół dwóch segmentów rynku ogrodniczego w Polsce i za granicą. To centra ogrodnicze oraz firmy zajmujące się szeroko rozumianą zielenią miejską i ogrodami prywatnymi. W związku z powyższym oferowany przez nas asortyment jest bardzo szeroki. W naszej szkółce dostępne są na przykład kilkunastoletnie drzewa bonsai, jak również małe byliny czy trawy. Można jednak z całą stanowczością powiedzieć, że swoją uwagę skupiamy głownie na drzewach alejowych oraz tzw. half-stemach, czyli roślinach ozdobnych zaszczepionych na wysokości od 80 do 160 centymetrów. Jakich gatunków poszukują obecnie odbiorcy? Jak elastycznie jesteście w stanie reagować na taki popyt? Mateusz Krzewicki: Rynek ogrodniczy w Polsce jest bardzo dynamiczny. Praktycznie każdego roku zmieniają się trendy i moda. W tym roku bez wątpienia „swoje 5 minut” mają byliny i trawy. Wśród drzew coraz bardziej popularne stają się formy wielopienne. O ile w przypadku bylin, traw czy roślin liściastych jesteśmy w stanie dość szybko wywoływać produkcję i na bieżąco odpowiadać na potrzeby rynku, o tyle w przypadku drzew musimy być trochę jasnowidzami i przewidywać, co będzie, co powinno być popularne w perspektywie kilku lat. To trudne zadanie. A jak na przestrzeni lat, w ciągu np. ostatnich dwóch- -trzech dekad, zmieniły się gusty odbiorców? A.P-K.: Dobre pytanie, bo można się odnieść do zmian w czasie. Gusty zmieniły się ogromnie. Pochodzę z wielopokoleniowej rodziny szkółkarskiej, więc obraz tych zmian śledziłam na bieżąco. Poza tym myślę, że każdy z nas widzi to na co dzień. Jako społeczeństwo dojrzewaliśmy do tego, żeby uznać, że zieleń wokół nas ma znaczenie, że nie liczy się tylko piękne ogrodzenie i piękny dom, ale również to, co wokół tego domu rośnie i cieszy oko. W końcu mamy również olbrzymią siłę oddziaływania na włodarzy naszych gmin czy miast. Popularna i powszechna tak zwana „betonoza” ustępuje miejsca przemyślanym i odpowiedzialnym projektom zieleni. Zaczęliśmy korzystać z usług architektów

16 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY krajobrazu, nasadzenia nie są przypadkowe, coraz częściej mamy konkretne oczekiwania względem ogrodów. To cieszy i napawa ogromny optymizmem, bo dla nas wyzwania produkcyjne, podążanie za trendami to paliwo do dalszej pracy. Jakich zmian w zakresie roślin ozdobnych/szkółkarskich możemy oczekiwać w nadchodzącej dekadzie? M.K.: Branża roślin ozdobnych jest bardzo trudna do prognozowania. Począwszy od tego, jak bardzo dotykają nas zmiany klimatyczne, skończywszy na tym, jak wiele zależy od ogólnej sytuacji politycznej czy ekonomicznej na świecie. Ostatecznie rośliny ozdobne nie są produktem pierwszej potrzeby. Patrzymy jednak z optymizmem w przyszłość. Klienci z pewnością będą coraz bardziej świadomi, więc ich oczekiwania względem roślin będą wyższe. Uważam, że z uwagi na zmiany klimatyczne będziemy zmuszeni szukać gatunków i odmian odporniejszych i lepiej radzących sobie w trudnych warunkach. Mam też nadzieję, że niezmienną popularnością będą cieszyć się duże drzewa. Na pewno najbliższe lata należeć będą do roślin jednorocznych i bylin, bo oferta kolorów, rozmiarów, form jest niemal nieograniczona. Czy rynek Waszych odbiorców zmienił się po pandemii i wojnie w Ukrainie? A.P.K.: Ostatnie lata nauczyły nas pokory. Dały nam świadomość, jak wiele czynników jest niezależnych od nas. Wrócić należy do początków pandemii, kiedy nikt nie wiedział, co nas czeka. Ostatecznie okazało się, że okres pandemii był dla branży bardzo pozytywny. Następną „rewolucją” dla naszego segmentu była wojna w Ukrainie. Rynek wschodni był dla szkółkarzy dużym rynkiem zbytu. Na szczęście w ALLPLANTS dawno, dawno temu podjęliśmy decyzję, że koncentrujemy się na klientach krajowych, a także na rynkach zachodnich. Dzisiaj naszym głównym rynkiem zbytu jest Polska, ale z roku na rok udział sprzedaży zagranicznej w statystykach naszej firmy znacząco rośnie. Zatem ile towaru sprzedajecie w kraju, a ile trafia na eksport? M.K.: Prowadzimy dość dokładną analizę w tym zakresie. Myślę, że rok 2024 zakończymy stosunkiem 65% Polska do 35% eksport. Jak pozyskujecie nowych klientów, jaka jest Wasza strategia marketingowa? A.P.K.: Skupiamy się na bezpośrednim kontakcie z klientami. Oczywiście uczestniczymy w wystawach branżowych, różnego rodzaju konferencjach. Uważam jednak, że najważniejszym działaniem marketingowym jest nieustanna praca nad jakością roślin i obsługi klienta. M.K.: Ogromną promocją dla naszej firmy jest tzw. „marketing szeptany”. Klient, który jest zadowolony ze współpracy z nami, chętnie dzieli się swoją opinią wśród znajomych z branży, dzięki temu grono naszych klientów rośnie.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 BLIŻEJ BRANŻY Jak bardzo wykorzystujecie Internet do celów marketingowych? A.P.K.: Szczerze mówiąc, działania związane z marketingiem w sieci są naszą najsłabszą stroną. Dzisiaj jesteśmy w trakcie budowy nowej, funkcjonalnej strony internetowej, która, mam nadzieję, spełni nasze i przede wszystkim naszych klientów oczekiwania. Mamy profil firmowy na facebooku i Instagramie. Mamy mnóstwo pomysłów do zrealizowania w sieci, mam nadzieję, że na tym polu będziemy aktywniejsi. Czy macie Państwo pomysł na motywację swoich pracowników? M.K.: Nie ma co się oszukiwać, że z roku na rok jest coraz trudniej pozyskać kogoś wartościowego, szczególnie jeżeli chodzi o prace fizyczne. Przez ostatnie lata udało nam się jednak zbudować zaufany zespół, który stanowi silny fundament naszej firmy. Myślę, że jesteśmy dobrym pracodawcą. Staramy się, aby nasz zespół był dobrze wynagradzany, organizujemy imprezy integracyjne, a przede wszystkim słuchamy i zawsze staramy się pomóc. W jaki sposób właściciele firmy zachowują balans praca/ wypoczynek i jakie mają hobby? A.P.K: W naszej branży to bardzo trudne. Zawsze jest coś do zrobienia, dopatrzenia, poprawienia. Tym bardziej w naszym przypadku, kiedy z mężem pracujemy razem. Na szczęście jesteśmy rodzicami wspaniałej „trójki” i Oni skutecznie nas leczą z pracoholizmu. ALLPLANTS Rośliny Ozdobne Płoszewo 14, 62-610 Sompolno Właściciele: Anita Piątkowska-Krzewicka – obsługa klientów, marketing Mateusz Krzewicki – obsługa klientów, produkcja i inwestycje Biuro: 4 osoby (sprawy administracyjne, sprzedaż i bieżące prowadzenie biura) Firma korzysta z zewnętrznych usług biura rachunkowego i kadrowej, a także specjalisty do spraw BHP. W szkółce pracuje na stałe ponad 25 osób, w sezonie wiosennym i jesiennym ponad 50. Staramy się mieć czas dla siebie zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Zimą obowiązkowe są narty. Tutaj nie ma dyskusji, bo nasze dzieci bardzo polubiły ten sport. Latem uczymy się windsurfingu i kitesurfingu. W tym roku hitem okazała się deskorolka. Staramy się sporo podróżować, nawet weekendowo. Dziękuję za rozmowę. dr Piotr Łuczak

18 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY FlowerTrials, czyli najważniejsze w Europie międzynarodowe wydarzenie dla branży roślin balkonowo-rabatowych, zgromadziło w tym roku 59 firm hodowlanych, które zaprezentowały „na żywo” gatunki i odmiany ze swoich katalogów. TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Balkonowo-rabatowe trendy

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY Pokazy FlowerTrials odbyły się w dniach 11-14 czerwca w trzydziestu lokalizacjach, głównie w Holandii (a także w Niemczech). Cieszyły się dużym zainteresowaniem profesjonalistów, którzy przybyli z ponad 80 krajów świata. Idea tych wspólnie organizowanych dni otwartych polega na demonstrowaniu roślin w naturalnym dla nich terminie kwitnienia, sprawdza się i zachęca ogrodników oraz handlowców do zapoznawania się z nowym asortymentem odmian właśnie podczas FlowerTrials. DWIE DEKADY WSPÓLNYCH DZIAŁAŃ I ROZWOJU RYNKU Rośliny balkonowo-rabatowe, które są kołem zamachowym wiosennego handlu detalicznego i generują pokaźne obroty, pozostają osią prezentacji FlowerTrials. Tym produktom towarzyszą jednak rośliny doniczkowe – przede wszystkim kwitnące – oraz niektóre byliny. Niezależnie od kategorii szczególną uwagę skupiają nowości, często mające europejską premierę w trakcie czterech czerwcowych dni. Wydarzenie ma już 20-letnią historię. Marjolein Kuyucu- -Lodder, prezes fundacji FlowerTrials, która je organizuje, podkreśliła, że w ciągu dwóch dekad istnienia ewoluowało ono i podążało za rynkowymi tendencjami. Ci, którzy pamiętają skromne początki wspólnych działań kilku przedsiębiorstw inicjujących FT, muszą przyznać, że zmiany są ogromne i dotyczą zwłaszcza liczby uczestników, a co za tym idzie – gatunków i odmian, oraz sposobów prezentacji roślin. Oprócz zwykłego przedstawienia „katalogu na żywo”, które zawsze było domeną FT, firmy Uwagę zwracają przede wszystkim nowości (tu: w firmie Benary) Podczas FT odbywają się rynkowe premiery wielu nowych kreacji hodowlanych (tu: odmiany cynerarii z nowej serii Pop!, hodowli firmy Beekenkamp Plants) Uczestnicy pokazów przykładają coraz większą wagę do sposobu prezentacji roślin (tu: osteospermum Steel Blue z przedsiębiorstwa Selecta one) Przedstawiane jest też wiele koncepcji marketingowych (na zdjęciu „Dry Spot” – rośliny odporne na suszę, jedna z propozycji firmy Florensis)

20 Nr 4/2024 Danię reprezentowała firma Graff Breeding (Helle Graff prezentuje oryginalną odmianę hibiskusa – HibisQs Cato) BLIŻEJ BRANŻY dbają obecnie o bardziej spektakularny show, demonstrują koncepcje sprzedaży, możliwości komponowania roślin itp. Charakterystycznym kierunkiem rozwoju FlowerTrials jest także poszerzanie zasięgu ich oddziaływania. Przejawia się to nie tylko w różnorodności zwiedzających, którzy przyjeżdżają z niemal wszystkich krajów Europy, i spoza Starego Kontynentu, ale też w coraz szerszym udziale firm-gospodarzy spoza Niderlandów oraz Niemiec. I tak w 2024 r. w wydarzeniu uczestniczyły również podmioty z: Belgii, Danii, Francji, Grecji, Izraela, Polski (ponadto nie zabrakło europejskich oddziałów przedsiębiorstw hodowlanych z centralami w Japonii czy USA). Nasz kraj reprezentowała Vitroflora, która ma w Holandii swoją filię – w Lisse, gdzie od trzech lat urządza FlowerTrials poświęcone bylinom. Kącik pod nazwą „kuchenna dżungla” z pokazów przedsiębiorstwa Volmary, które ma bogaty asortyment ziół i innych roślin użytkowych FlowerTrials 2024 w firmie Vitroflora w Lisse (Holandia) fot. Vitroflora POZYTYWNY BILANS Zdecydowana większość wystawców była w bieżącym roku zadowolona z rezultatów czerwcowych dni otwartych i jakości wizyt. Vitroflora określiła FlowerTrials 2024 jako imprezę bardzo udaną – z większą frekwencją zwiedzających niż w 2023 r. (w Lisse zjawili się goście z 37 krajów) i dużym zainteresowaniem bylinowymi nowościami z oferty tej firmy (Heliopsis Oriole Yellow, Lythrum Luminara Hot Pink, Nepeta Blue Planet) oraz proponowanymi przez nią koncepcjami marketingowymi dotyczącymi sezonu wiosennego (np. Perennial Collection for Early Season) czy jesiennego (Autumn Joy). Pokazy i tym razem przygotowano zarówno pod dachem – w szklarniach lub w części obiektów logistycznych, jak i na zewnątrz, gdzie można było oglądać rośliny w donicach

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY bądź posadzone na rabatach. Jak łatwo się domyślić, dokonując prostego obliczenia, część spośród 59 firm przygotowała prezentacje wspólnie w jednej lokalizacji, obniżając swoje koszty udziału we FlowerTrials, a zarazem ułatwiając zwiedzającym dotarcie do jak największego grona wystawców. „Zaliczenie” wszystkich trzydziestu lokalizacji z reguły jednak nie wchodzi w rachubę – przybysze kierują się swoimi specyficznymi zainteresowaniami oraz potrzebami i pod tym kątem dobierają listę wystawców/miejsc. WYJĄTKOWY ROK DLA DALII Jednym z charakterystycznych rodzajów roślin balkonowo- -rabatowych była w 2024 roku dalia. W jej przypadku pojawiło się bowiem wyjątkowo dużo ciekawych nowych odmian, w tym Dalina Maxi Starburst Pink, która podczas FlowerTrials została wyróżniona nagrodą FleuroStar („rynkowej gwiazdy”) w konkursie organizowanym przez międzynarodową organizację Fleuroselect. Jak podkreślił Mariusz Federowicz, szef polskiego oddziału firmy Florensis, która zgłosiła tę odmianę do konkursu, dalie do uprawy w donicach – również te z serii Gardenette – były jednym z tematów przewodnich jej pokazów w Hendrik- -Ido-Ambacht w Holandii (w siedzibie przedsiębiorstwa). – Starburst Pink to wartościowa odmiana, która podoba się konsumentom dzięki oryginalnym, pełnym kwiatostanom o dominującej intensywnie różowej barwie – stwierdził M. Federowicz. Wśród pięciu kandydatek do nagrody FleuroStar 2024/25 znalazła się również inna efektowna dalia o zgrabnym pokroju – czerwono-pomarańczowo-żółta Hypnotica Candy Corn, hodowli przedsiębiorstwa Dümmen Orange. Z kolei w firmie Selecta one przykuwały wzrok kolejne odmiany z rozbudowywanej, również pełnokwiatowej, serii Dalaya. Zdaniem Henka Dresselhuysa, menedżera ds. produktu i hodowcy, na szczególną pochwałę zasługuje cytrynowożółta Meena Surya. Ciekawe daliowe nowości pokazało też przedsiębiorstwo Volmary, które ma w swojej ofercie serię Lubega. Marcin Dalia Dalina Maxi Starburst Pink charakteryzuje się oryginalnymi, licznymi kwiatostanami Mariusz Federowicz z firmy Florensis prezentuje odmianę Dalina Maxi Satrbust Pink, wyróżnioną nagrodą FleuroStar 2024/2025 Dalia Hypnotica Candy Corn Dalia Dalaya Meena Surya

22 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY Barbach, szef jej polskiego oddziału, zwrócił uwagę m.in. na odmiany Lubega Pink & Creme (zwarta) i Lubega XL Orange (okazała). Dużymi rozmiarami, a zarazem nietuzinkową kolorystyką pełnych kwiatostanów, wyróżniała się także dalia La Bella Maggiore Fun Pomegranate z pokazów firmy Beekenkamp Plants. Jednocześnie rośnie znaczenie dalii o kwiatostanach pojedynczych (np. seria Summer Bees z przedsiębiorstwa Dümmen Orange), które skutecznie wabią owady zapylające, wpisując się w ważny rynkowy trend pt. „rośliny przyjazne pszczołom”. PETUNIE – NAJSZERSZE SPEKTRUM MOŻLIWOŚCI Najwięcej nowości można było podziwiać, jak zwykle, w asortymencie petunii, zwłaszcza rozmnażanych wegetatywnie. Klasyczną serię Surfinia, która pozostaje jednym z hitów przedsiębiorstwa MNP / Suntory, wzbogacono o odmianę Dark Yellow Morn o intensywnie żółtych kwiatach, nieczęstych u gatunku Petunia ×hybrida. Wśród wielu serii petunii, które wprowadzili inni hodowcy po przełomie, jaki dokonał się w branży balkonowo-rabatowej za sprawą kaskadowej „surfinii”, znajduje się choćby Prettytunia z przedsiębiorstwa Elsner pac. Podczas tegorocznych FlowerTrials przedstawiło ono parę nowości, w tym ciekawą odmianę Strawberry Cream – o ładnych koralowo-białych kwiatach i świetnej nazwie, która dobrze nawiązuje do ich kolorystyki. Udana nazwa i niebanalne ubarwienie (w stylu vintage) wyróżnia też – rozmnażaną z nasion – serię Shake F1, hodowli firmy Hem Genetics. W tym przypadku każdy kwiat ma w zasadzie inny wygląd, przy zachowaniu tonacji kolorystycznej danej odmiany (np. Blueberry Shake jest fioletowo-kremowa, a Raspberry Shake ceglasto-żółta). Marcin Barbach z firmy Volmary i dalia Lubega XL Orange Dalia La Bella Maggiore Fun Pomegranate Petunia ×hybrida Prettytunia Strawberry Cream Prezentację przedsiębiorstwa Hem Genetics wyróżniały odmiany petunii z serii Shake F1

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY Najoryginalniejszą petuniową premierą FT 2024 okazała się jednak odmiana Amazonas Plum Cockatoo (o kwiatach limonkowo-liliowych z fioletowym użyłkowaniem) hodowli firmy Danziger. Natomiast najbardziej zauważalna była, również niezwykła, kreacja z przedsiębiorstwa Syngenta Flowers – Painted Love, którą zgłoszono do konkursu FleuroStar, a przez to pokazywano w kilku lokalizacjach FlowerTrials 2024 (a nie tylko w siedzibie hodowcy – w De Lier w Holandii). Petunia Painted Love ma biało-fioletowe kwiaty, które wydają się namalowane akwarelami (kolory przenikają się, tworząc ciekawy efekt) i wnoszą nową jakość na rynek nie tylko petunii, ale w ogóle roślin balkonowo-rabatowych. Jak zapewniał Bartłomiej Pierzchalski, REKLAMA Petunia Raspberry Shake Petunia Amazonas Plum Cockatoo Petunia Painted Love

24 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY specjalista ds. agrotechnicznych w firmie Syngenta Flowers, kwiaty tej odmiany są odporne na warunki pogodowe oraz choroby. Jako petunie nowej generacji, bardzo wytrzymałe na niesprzyjającą aurę – deszcz czy intensywne słońce – Syngenta eksponowała też swoją nową serię Garden Supreme o intensywnym wzroście, w której obrębie B. Pierzchalski wyróżnił różowoczerwoną odmianę Raspberry. Nie da się ukryć, że Garden Supreme to próba odpowiedzi na rynkowy sukces, jaki odniosła Supertunia Vista z asortymentu Prowen Winners. KALIBRACHOA I JEJ MIESZAŃCE Odpowiedzią na wielką popularność „Visty” jest także seria The Power Sisters – grupa odmian otrzymana w firmie Selecta one w wyniku krzyżowania kalibrachoi (Calibrachoa ×hybrida) z petuniami (Petunia ×hybrida). Miała premierę rok temu, ale wciąż hodowca prezentował ją na jednym z eksponowanych stanowisk. Mieszańce te wyróżniają duże kwiaty – w porównaniu z typowymi odmianami kalibrachoi – i bardzo dobre krzewienie się roślin, które są gęste, o zaokrąglonym pokroju i dużym wigorze, wytrzymałe na różne warunki atmosferyczne. Wzrok przykuwała zwłaszcza odmiana Pretty Pam o intensywnie różowych kwiatach. Na honorowym miejscu, ze szczególną dbałością o efekt wizualny Selecta one zaprezentowała jednak kalibrachoę MiniFamous Uno Bakari, która okazała się najbardziej oryginalną premierą FlowerTrials w obrębie gatunku C. ×hybrida. Cechuje ją egzotyczny wygląd kwiatów – żółtych z dominującym pomarańczowym i czerwonym Kalibrachoa The Power Sisters Pretty Pam Mandevilla ×hybrida Sundaville Double Red fot. MNP / Suntory

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 użyłkowaniem (niekiedy pojawia się też fioletowa obwódka). Trudno było nie zauważyć i nie zapamiętać tej odmiany, tym bardziej, że kandydowała do tytułu FleuroStar 2024/25. MANDEWILA – WCIĄŻ W GÓRĘ Ocieplający się klimat wpływa na wzrost notowań roślin, które znoszą ostre słońce i upał, a także niedobór wody, takich jak mandewila (Mandevilla ×hybrida, syn. Dipladenia). Rok 2024 to kolejny sezon wysypu nowych odmian tego gatunku. Po ubiegłorocznej premierze – wprowadzeniu na rynek pierwszej pełnokwiatowej mandewili, czyli różowej odmiany Sundaville Double Blush Pink – firma MNP / Suntory tym razem pokazała siostrzaną, czerwoną kreację Double Red. To samo przedsiębiorstwo zaskoczyło branżę nowością pod nazwą Sundaville Blue o kwiatach (pojedynczych) w niespotykanym dotychczas u gatunku M. ×hybrida lilaniebieskim kolorze. Oprócz najbardziej rozpoznawalnej marki, jaką jest Sundaville® , która w Europie istnieje od 2003 r., swoje kreacje promuje też wielu innych hodowców. Na przykład duńska firma Graff Breeding oferuje serię Qdeville, która wyróżnia się zwartym pokrojem roślin, jak podkreśliła Helle Graff, współwłaścicielka tego rodzinnego przedsiębiorstwa. ROZMAITOŚCI Nie brakowało wielu innych ciekawostek, które stały się znakami rozpoznawczymi tegorocznych FlowerTrials. Za swój niewątpliwy sukces hodowlany firma Benary uznaje np. begonię BIG White Bronze Leaf – odmianę z dobrze znanej serii BIG łączącą białe kwiaty z ciemnymi liśćmi. BLIŻEJ BRANŻY Calibrachoa ×hybrida MiniFamous Uno Bakari Begonia ×benariensis BIG White Bronze Leaf

26 Nr 4/2024 BLIŻEJ BRANŻY Przedsiębiorstwo Sakata szczyciło się natomiast zwartymi gomfrenami (Gomphrena) – przydatnymi do uprawy w pojemnikach, czyli dwiema odmianami z serii Ping Pong, o amarantowych oraz białych kwiatach. Niepowtarzalne były również wyżliny większe (Antirrhinum majus), zwane lwimi paszczami – odmiany z ciemnolistnej, rozmnażanej wegetatywnie serii Snap in Black, które świetnie wyglądały na pokazowej rabacie w firmie Florensis. W dziale z bylinami Florensis zaprezentował m.in. oryginalny kosmos krwistoczerwony (Cosmos atrosanguineus) Cherry Chocolate o bordowych kwiatostanach, które mają pachnąć czekoladą. Jeśli chodzi o rośliny doniczkowe, prawdziwie innowacyjną kreacją jest cyklamen Illusia ‘Light with Eye’, hodowli firmy Schoneveld breeding, który dominował na jej stoisku w trakcie FlowerTrials 2024. Kwiaty tej odmiany mają nietypowy kształt, są otwarte i skierowane wnętrzem ku górze. Daje to spektakularny efekt i potęguje wrażenie obfitości kwitnienia roślin, które mają zgrabny pokrój i bardzo dobrą trwałość. Odmiana ta została uznana za najlepszą nowość podczas japońskiego wydarzenia pod nazwą Japan Flower Selections we wrześniu ub.r. i wywołała powszechne uznanie ekspertów z kwiaciarskiej branży. Już za parę miesięcy – podczas FlowerTrials 2025 – będzie z pewnością do obejrzenia wiele kolejnych zaskakujących nowości, bez których trudno sobie wyobrazić rozwój rynku roślin ozdobnych. < Gomphrena Ping Pong Purple o zwartym pokroju była najważniejszą tegoroczną premierą przedsiębiorstwa Sakata Podczas FlowerTrials 2024 w firmie Florensis ładnie prezentowała się rabata z wyżlinów – odmian z serii Snap in Black Cosmos atrosanguineus Cherry Chocolate Cyklamen Illusia ‘Light with Eye’

28 Nr 4/2024 Dział Sprzedaży firmy W. Legutko przechodzi intensywną fazę rozwoju i transformacji. Zmiany te są wynikiem strategicznego podziału rynku oraz dotychczasowego skutecznego zarządzania zespołem. Dynamiczny rozwój Działu Sprzedaży w firmie W. Legutko zasobami, zwiększać efektywność działań sprzedażowych oraz zapewniać jeszcze wyższą jakość obsługi. – Naszym celem jest stały rozwój i doskonalenie naszych usług. Współpraca z Jadwigą Ostrowską oraz całym zespołem W. Legutko daje mi ogromne wsparcie i inspirację do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, które będą korzystne dla naszych klientów ¬– zaznacza Anita Morkowska. W firmie W. Legutko, rozwój Działu Sprzedaży ma na celu utrzymanie i wzrost satysfakcji klientów oraz zapewnienie im poczucia osobistej obsługi. Od kilku lat firma dynamicznie się rozwija, czego skutkiem jest strategiczny podział kanału sprzedaży, a tym samym zmiana osób, które za nie odpowiadają. Nowa rola Jadwigi Ostrowskiej to strategiczny nadzór, wsparcie oraz dalszy rozwój Działu Sprzedaży we współpracy z Anitą Morkowską. < Zmiany są nieodłącznym elementem rozwoju. Dział Sprzedaży w firmie W. Legutko przechodzi obecnie intensywną fazę rozwoju i transformacji, które przyniosą znaczne korzyści zarówno klientom, jak i całej organizacji. Zmiany te są wynikiem strategicznego podziału rynku oraz dotychczasowego skutecznego zarządzania zespołem. Jednym z elementów przemian była zmiana stanowiska Dyrektora ds. Sprzedaży. Jadwiga Ostrowska, która dotychczasowo pełniła tę funkcję, przejęła stanowisko Dyrektora Sprzedaży ds. Rynku Nowoczesnego. Jej nowa rola skupia się na rozwijaniu współpracy z dużymi sieciami handlowymi, zarówno krajowymi jak i zagranicznymi, co pozwoli firmie na dalszą, międzynarodową ekspansję. – Decyzja o podziale rynku na tradycyjny i nowoczesny była naturalnym krokiem w naszym rozwoju. Zależy nam na tym, aby jak najlepiej obsługiwać naszych Klientów, utrzymać wysoki poziom relacji oraz dostarczać im produkty najwyższej jakości. Aby to osiągnąć, potrzebowaliśmy wyspecjalizowanego podejścia do każdego z segmentów rynku, a co za tym idzie, nieco podzielić obszary Działu Sprzedaży. Moją rolą będzie nie tylko rozwój firmy w skali europejskiej, ale również wspieranie zarówno nowej koleżanki jak i zarządu w realizacji ogólnej strategii sprzedaży – mówi Jadwiga Ostrowska. RYNEK TRADYCYJNY I NOWA PANI MANAGER Rynkiem tradycyjnym, obejmującym hurtownie, centra ogrodnicze oraz sieci franczyzowe zajęła się manager Anita Morkowska. Jej dołączenie do zespołu było strategiczną decyzją, mającą na celu wzmocnienie codziennej relacji handlowej oraz dalsze rozwijanie tego segmentu. –Anita Morkowska wnosi do naszej firmy bogate doświadczenie oraz świeże spojrzenie sprzedażowe. Wspólnie pracujemy nad wdrożeniem jej w naszą firmową kulturę oraz specyfikę rynku ogrodniczego. Jestem pewna, że jej umiejętności i zaangażowanie wzmocnią naszą pozycję i równie przychylnie zostanie ona przyjęta przez Klientów, z czym dotychczas miałam na co dzień do czynienia – podkreśla Jadwiga Ostrowska. PRECYZYJNE DOBRANIE OFERTY Podział rynku pozwala firmie W. Legutko na bardziej precyzyjne dopasowanie ofert i działań sprzedażowych w zależności od klienta. Dzięki temu firma może lepiej zarządzać Zgrany duet: Jadwiga Ostrowska Dyrektor Sprzedaży ds. Rynku Nowoczesnego Anita Morkowska Manager ds. Sprzedaży w Rynku Tradycyjnym GARDEN BIZNES TEKST I ZDJĘCIA: firmowe

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 29

30 Nr 4/2024 Z wizytą u naszych Czytelników Sławomir Majewski: życiowy biznes oparty na kwiatach Zaczynał od kwiatów i dzięki nim zbudował sprawnie działający, zyskowny biznes. Sławomir Majewski, właściciel Centrum Ogrodniczego „Majewscy” w Legnicy, w wywiadzie dla redakcji Lidera Biznesu. GARDEN BIZNES

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 31 TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak Lipiec. Jest gorąco. Siedzimy w kawiarni w ukwieconym pawilonie Centrum Ogrodniczego „Majewscy” k. Legnicy. Otaczają nas cięte i doniczkowe nowości prosto z Królestwa Niderlandów. Mój rozmówca i gospodarz – Sławomir Majewski – częstuje chłodną wodą Borzomi. Pytamy go, dlaczego serwuje akurat taki gatunek wody. – Lubię próbować rożnych rodzajów wody. Zresztą jak widać w ofercie naszej kawiarni, mamy ich kilka. Wiem, że słonawy smak Borzomi nie wszystkim pasuje, ale w naszym rejonie jest na nią popyt. To pokłosie tzw. „Małej Moskwy”, bo tak w czasach PRL nazywano Legnicę z powodu ilości stacjonujących tu żołnierzy radzieckich. Oni pili akurat Borzomi. Widać, że przyzwyczajenia części i naszego społeczeństwa nadal po tym pozostały – mówi pan Sławomir. Podsumowujemy krótką wycieczkę po jego ogrodniczym królestwie. Na 2-hektarowej działce centrum ogrodniczego znajduje się spory obiekt zbudowany z kilku hal. Jak już wiemy, w głównej wejściowej części znajdują się kwiaty cięte i doniczkowe do domu. W kolejnej są nawozy i środki chemiczne, a w trzeciej dział zoologiczny o powierzchni ok. 1 tys. m2 i dekoracje. W najstarszym, murowanym budynku znajdują się narzędzia, kulinaria oraz pomieszczenia biurowe. Największą halą jest ta z roślinami do ogrodu i na taras. Dach tego obiektu jest otwierany (cabrio) i cieniowany, co pozwala nie przegrzewać roślinności w upalne dni. Do tego dochodzi system zamgławiania. Zimą ta hala nie jest ogrzewana, w przeciwieństwie do innych, które wymagają zróżnicowanego zapotrzebowania na temperaturę. Najcieplejszą jest sala kwiatów doniczkowych, gdzie znajduje się kawiarnia i kwiaciarnia wyposażona w chłodnię. Hale nagrzewane są nadmuchowo z systemu c.o., opalanego gazem ziemnym. Centrum Ogrodnicze „Majewscy” Sławomir Majewski ul. Koskowicka 12, Legnica • Powierzchnia: teren 2 ha, w tym pawilon handlowy 9 tys. m kw. pod dachem i ogród zewnętrzny 2 tys. m kw. • Asortyment: bogaty wybór kwiatów ciętych i doniczkowych do domów i biur, roślinność ogrodowa i balkonowa, nawozy, środki ochrony roślin, wyposażenie dekoracyjne domów, narzędzia, najszersza w Polsce oferta zoologiczna • Usługi: brak • Zatrudnienie: ponad 30 osób, w tym 20 osób do obsługi klientów, 4 pracowników biurowych, 2 kierowców, właściciel GARDEN BIZNES Stanowisko maklera Majewskich do uczestnictwa w sesjach na giełdzie kwiatowej w Niderlandach

32 Nr 4/2024 GARDEN BIZNES Panele fotowoltaiczne w całości zaspokajają potrzeby centrum na energię elektryczną. Lider Biznesu: W Pana centrum zaskakuje bardzo duża i bogata oferta świeżych kwiatów ciętych. Dlaczego akurat taki asortyment? Sławomir Majewski: Mamy najświeższe kwiaty cięte i doniczkowe wprost z Holandii, ponieważ kupujemy je tam bezpośrednio. Jako jedyne centrum ogrodnicze w Polsce zatrudniamy bowiem swojego maklera giełdowego, który on-line uczestniczy w sesjach w Aalsmeer w Niderlandach. Kupujemy zatem najlepszy towar po jak najlepszej cenie. Błyskawicznie po sprzedaży zlecamy jego wysyłkę do nas i już w ciągu 24 h od transakcji możemy go oferować naszym klientom. Jak to się stało, że swój życiowy biznes oparł Pan na kwiatach? S.M.: Skończyłem szkołę ogrodniczą o specjalizacji kwiaciarz-szkółkarz. Później trzy lata pracowałem w zakładzie doświadczalnym przy Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Tam się wszystkiego nauczyłem. Kupiłem więc ziemię, zacząłem bawić się w szkółkę, drzewka owocowe, róże. Gdy przyszła transformacja, wpadłem na pomysł, aby w Legnicy otworzyć kwiaciarnię. Było to na tyle opłacalne, że w przeciągu kolejnych 3 lat prowadziłem już 10 kwiaciarni. Sprzedawaliśmy bardzo duże ilości kwiatów. Wtedy też zostaliśmy importerem kwiatów z ówczesnej

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz