44 Nr 4/2024 Z offline do online: historia sukcesu Coraz więcej firm ogrodniczych przenosi swą ofertę do Internetu. Oto przykład tradycyjnego rodzinnego biznesu Ogrodniczy.com z okolic Krakowa. TEKST I ZDJĘCIA: AtomStore Ogrodniczy.com to rodzinna firma z okolic Krakowa, która od blisko 30 lat wspiera ogrodników i rolników w amatorskiej oraz profesjonalnej uprawie roślin. Jest powiązana ze stacjonarnym centrum ogrodniczym oferującym sprzedaż detaliczną i hurtową. Jej asortyment obejmuje szeroką gamę produktów: od nasion roślin, warzyw i owoców, po maszyny rolnicze. Wraz z rozwojem firmy naturalnym krokiem stało się rozszerzenie działalności o sprzedaż online. Tak powstał sklep Ogrodniczy.com działający na platformie SaaS AtomStore. Sprawdzamy, jak firma budowała swój własny kanał sprzedaży i stworzyła efektywny sklep internetowy w branży ogrodniczej i rolnej. DROGA DO WŁASNEGO SKLEPU INTERNETOWEGO Wejście w świat e-commerce to dla sklepów olbrzymia szansa na rozwój. Z takiego założenia wyszli właściciele Ogrodniczy.com, którzy chcieli zróżnicować kanały sprzedaży. Rosnący udział rynku online, możliwość dotarcia do nowej grupy klientów oraz zmieniające się zachowania konsumentów były kluczowymi czynnikami przy tej decyzji. Pierwszym etapem na drodze do podboju e-commerce było rozpoczęcie sprzedaży na portalu Allegro, co szybko okazało się sukcesem. Firma postanowiła zatem pójść o krok dalej i założyć własny sklep internetowy. Po przeanalizowaniu dostępnych opcji rynkowych uruchomili swój pierwszy sklep na AtomStore. Platforma działająca w systemie SaaS pozwoliła na uruchomienie sklepu szybko, bez konieczności inwestowania w rozbudowane zaplecze techniczne. Ogrodniczy.com już wcześniej korzystał z systemu ERP Comarch, który jest kluczowym elementem skutecznego zarządzania sklepem internetowym, cenami i stanami magazynowymi ponad czterech tysięcy produktów. Na początku konieczne było zatem przeprowadzenie integracji, dzięki czemu możliwe było szybkie rozpoczęcie sprzedaży online. Sklep został uruchomiony na początku pandemii, idealnie wpisując się w globalny trend migracji klientów do zakupów internetowych. FUNKCJE DOSTOSOWANE DO BRANŻY KLUCZEM DO SUKCESU Sklep Ogrodniczy.com wybrał platformę AtomStore, ponieważ mimo tego że działa ona w systemie abonamentowym, umożliwia wdrożenie dedykowanych rozwiązań. To bardzo ważne w tak wymagającej branży, aby sklep mógł się wyróżniać na tle konkurencji i wdrażać zaawansowane funkcje wspierające sprzedaż. Jedną z nich było stworzenie konfiguratora zamienników, który sugeruje alternatywy na karcie produktu. Jeśli stan magazynowy danego produktu wynosi zero, oprogramowanie sklepu automatycznie proponuje zamienniki. W branży rolnej umożliwia to klientom znalezienie innych środków ochrony roślin o podobnym działaniu. Konfigurator produktów w sklepie Ogrodniczy.com Podczas tworzenia sklepu internetowego Ogrodniczy.com na platformie AtomStore kluczowe było także zaprojektowanie intuicyjnej nawigacji dla rolników i ogrodników. W tradycyjnym menu głównym produkty zostały podzielone na większe kategorie, co ułatwia ich przeglądanie. Aby jeszcze bardziej uprościć i przyspieszyć proces wyszukiwania odpowiednich środków ochrony roślin, wprowadzono menu obrazkowe. Jak to działa? Użytkownik wybiera rodzaj uprawy, a następnie określa typ szkodników, takich jak owady czy grzyby, co prowadzi go do odpowiedniej podkategorii. Dzięki temu rozwiązaniu nawigacja stała się bardziej intuicyjna, a główne menu zostało odciążone, co zapobiega przeładowaniu informacjami. W rezultacie poruszanie się po stronie sklepu i wyszukiwanie produktów jest znacznie łatwiejsze. JAK ROZWIĄZAĆ PROBLEMY Z DOSTAWĄ I POPRAWIĆ OBSŁUGĘ KLIENTA W SKLEPIE OGRODNICZYM? Bardzo ważnym krokiem w procesie uruchamiania sklepu internetowego było skonfigurowanie metod płatności i dostawy. W branży ogrodniczej ma to szczególne znaczenie. Przy tak zróżnicowanym asortymencie – który obejmuje zarówno drobne nasiona, jak i maszyny rolnicze – kluczowe było precyzyjne dopasowanie metod dostawy do poszczególnych kategorii produktów. W całym procesie ważna była automatyzacja pracy, ponieważ dla właścicieli sklepów istotne jest zminimalizowanie ręcznej obsługi przedłużającej realizację zamówienia. Platforma AtomStore umożliwia jednak wdrożenie modułu POZIOM WYŻEJ
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz