LIDER BIZNESU 5/2020
10 raport wydania Z danych Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań wynika, że liczba budynków jednorodzin - nych w naszym kraju przekroczyła 5 mln i można spo - dziewać się, że w 2021 r. znacząco się ona zwiększy. Dla branży ogrodniczej to dobra wiadomość, skoro we - dług platformy Homebook.pl aż 68% właścicieli domów dysponu - je ogrodem, a 12% ankietowanych deklaruje, że korzysta z ogrodu przy tzw. bliźniaku lub domku szeregowym. TEKST: Marcin Fajerski DRUGI DOM? Ogród jako przestrzeń wypoczynku Z badań Homebook.pl wynika, że ok. 34% posiadaczy ogrodów dysponuje niewielką przydomową przestrzenią wypoczynku, nieprzekraczającą powierzchni 500 m kw. Ogrodami o wielkości do 1000 m kw. może poszczycić się nieco ponad 24% responden- tów, a 22% deklaruje, że ich zewnętrzna strefa relaksu obejmuje obszar większy niż 1000 m kw. Nie oznacza to jednak, że polskie ogrody są zaniedbane i niedoposażone. Wręcz przeciwnie! Dla 92% naszych rodaków miejsce relaksu odgrywa w przydomowej zieleni najważniejszą rolę, a zaraz po nim plasuje się grillowisko – z 65% wskazań, plac zabaw dla dzieci – 38% oraz zewnętrzna kuchnia z ogniskiem – 28% lub wędzarnią – 14%. Co więcej, wg Homebook.pl, Polacy coraz chętniej wprowadzają elementy de- koracyjne do ogrodów, zwłaszcza oświetlenie dekoracyjne – aż 61% wskazań oraz pergole – 49%. Remedium na pandemię Można prognozować, że w br. oraz nadchodzących latach znacząco zwiększy się zapotrzebowanie na inne elementy wy- posażenia ogrodu: wszelkiego rodzaju markizy oraz zadaszenia, parasole, zewnętrzne meble, baseny i jacuzzi, małą architekturę ogrodową, a także trampoliny oraz pozostałe akcesoria do sportu i rekreacji dla całej rodziny. W Wielkiej Brytanii zapytania o out- doorowe parasole zwiększyły się aż o 81%, a te o zadaszenia oraz markizy o 34% – wynika z danych firmy Fulton, natomiast meble ogrodowe są drugą najczęściej poszukiwaną kategorią produk- tową wg ustaleń grupy centrów ogrodniczych Wyevale. Można przypuszczać, że z jednej strony to efekt kluczowego w 2020 r. i paneuropejskiego trendu przekształcania się ogrodu w „piąty pokój”, a z drugiej – oczekiwany skutek pandemii koronawirusa. Domowakacje Przymusowy lockdown sprawił, że granica mię- dzy domem a ogrodem zaczęła się jeszcze bardziej zacierać. Ogrodowa zieleń staje się przedłużeniem polskich domostw i bardzo prawdopodobne, że tegoroczny sezon wiosenno-letni upłynie pod znakiem „domowakacji”. Mieszkańcy naszego kraju z pewnością będą poszukiwali nowych sposobów, aby cieszyć się wypoczynkiem w pobliżu własnego domu, zamiast wyczekiwać nerwowo na lotniskach i biegać z walizkami. – „Po co zresztą ograniczać wakacje do jednego wyjazdu w ciągu roku, skoro można sprawić, aby ogród dawał wytchnienie przez całą wiosnę i lato?” – pyta prowokacyjnie słynny projektant ogrodów, Scott Shrader. – „Do szczęścia wystarczą: wygodny fotel i inne meble zewnętrzne, nastrojowe oświetlenie, wysoki żywopłot, basen i wodoodporne głośniki” – przekonuje. Doinwestowane marzenia Z badań przeprowadzonych przez platformę Shopalike.pl wynika, że już w pierwszych 2 tygo- dniach zamknięcia polscy konsumenci znaczą- co zmienili swoje preferencje zakupowe. Zaczęli bowiem przeglądać przede wszystkim produkty raport wydania
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz