LIDER BIZNESU 5/2020

14 poziom wyżej TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: dzięki uprzejmości marek AL-KO, Stiga, Husqvarna, Robo- farma, Aries Power Equipment S ny o robotach koszących stały się rzeczywistością! Jeszcze 10 lat temu produkty te miały dość skromne udziały w segmencie kosiarek. Obec - nie dynamika sprzedaży tego bezobsługowego sprzętu na świecie jest wyższa niż innych urządzeń do koszenia. Wg szacunków agencji Mar - kets And Markets wartość globalnego rynku autonomicznych kosiarek przekroczyła już 533 mln dol., a do 2025 r. będzie rosła w tempie 13,10% rocznie, osiągając 1,26 mld dol. na koniec analizowanego okresu. Aż trudno uwierzyć, że pierwszego robota koszącego opa- tentowano już w 1969 r. Od tamtego czasu nastąpiła praw- dziwa rewolucja technologiczna w kategorii tych urządzeń. Sprzyjał temu systematycznie rosnący wzrost zapotrzebo- wania na bezobsługowe produkty, który był sprzężony z po- stępującym spadkiem kosztów ich produkcji, dystrybucji, a co za tym idzie również zakupu oraz eksploatacji. Od 1995 r. popyt na autonomiczny sprzęt koszący zwiększa się bar- dzo dynamicznie, co znajduje odzwierciedlenie w dostęp- ności tych narzędzi oraz ich wysokiej podaży. Jeszcze do niedawna asortyment ten oferowało kilku wiodących pro- ducentów. Obecnie tylko na polskim rynku można znaleźć robotyczne kosiarki ponad 35 różnych marek! Rozwiązania „smart” na trawniku Głównym czynnikiem stymulującym wzrost w kategorii sa- mojezdnych kosiarek jest niewątpliwie ich technologiczny rozwój, napędzany przez popyt i zaostrzającą się konku- rencję. Rozwój sztucznej inteligencji utorował mobilnym robotom drogę do sukcesu, czyniąc je znacznie efektyw- niejszymi i bardziej precyzyjnymi niż na początku lat 90. XX w. Autonomiczne kosiarki stają się też coraz bardziej popu- larne dzięki nowocześniejszym i trwalszym akumulatorom. KOSZENIE 2.0. Trendy w robotach koszących Technologia akumulatorowa stała się standardem w narzędziach ogrodniczych i atrakcyjną alternatywą dla urządzeń elektrycznych i spalinowych. Stopa wzrostu w tej kategorii produktowej wynosi aż 50%!

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz