LIDER BIZNESU 5/2020

38 na tapecie B alkonowe warzywa to rozwijający się segment rynku ogrodniczego, choć – jak się wydaje – w Polsce wciąż zbyt mało doceniany przez sprzedawców. W międzyna - rodowym obrocie produkty te natomiast szybko zyskują popularność, podobnie jak inne rośliny użytkowe – bądź ozdobno-użytkowe – przydatne do uprawy nawet na niewielkich przestrzeniach domowego tarasu czy patio. Można zakładać, że bie - żący, pandemiczny rok, który pobudził pęd konsumentów do zajęć ogrodniczych oraz „produkcji” własnej żywności, jeszcze zwiększy zapotrzebowanie na warzywa balkonowe. Sprzyja temu także kilka współczesnych trendów, które się od pewnego czasu umacniają. TEKST i ZDJĘCIA: Alicja Cecot SMAK W ZASIĘGU RĘKI Grow your own – „wyprodukuj” sobie sam Ta tendencja istnieje na rynku już od ładnych paru lat i jest zgodna z przełomem w sposobie myślenia coraz większej grupy klientów, która ma świadomość, że „jesteś tym, co jesz”, odchodzi od towarów z masowej produkcji, odstawia junk food i poszukuje wszelkich alternatyw. Liczy się więc nawet garść koktajlowych pomidorków z balkonu bądź ku- chennego parapetu. Konsumenci tego typu zwracają uwagę po pierwsze na go- towe rozsady warzyw, ułatwiające oraz skracające domową lub ogródkową uprawę, która prowadzona jest „bez chemii”. Po drugie, sięgają po finalne rośliny z zawiązanymi owoca- mi, gwarantujące zbiory niedługo po zakupach w centrum ogrodniczym czy markecie. Niektóre prognozy mówią, że w tych punktach sprzedaży, już w niedługiej perspektywie czasowej, aż 50% wszystkich oferowanych roślin (do ogro- du i domu) będą stanowiły te o jadalnych owocach, liściach, kwiatach. Miejskie ogrodnictwo Rosnąca u mieszkańców miast potrzeba uprawiania roślin – ozdobnych i użytkowych – nawet na najmniejszym skrawku własnej przestrzeni, choćby na parapecie okiennym, dała asumpt do ukucia terminu Urban gardening , który stał się jednym z kół zamachowych współczesnego marketingu w naszej branży. „Miejskie ogrodnictwo” wymaga szczególnego asortymentu ga- tunków i odmian – o niedużych rozmia- rach, szybko dających spodziewany efekt oraz odpornych na ekstremalne warunki wzrostu i rozwoju, a także na choroby. Przydatne do tworzenia „miejskiej dżungli” ( Urban jungle ) na niewielkiej powierzch- ni mogą być specjalne pojemniki, które umożliwiają wertykalną uprawę, ułatwiają nawadnianie i których nie brakuje na mię- dzynarodowym rynku. Potrzeby milenialsów, nowi klienci Coraz większa popularność, na przy- kład balkonowych warzyw, wynika także z przemiany pokoleniowej i faktu, że świa- towym rynkiem w dużym stopniu rządzą już milenialsi – „cyfrowa” generacja ludzi urodzonych w latach 80. i 90. XX w., którzy funkcjonują w globalnej wiosce, szybko (za po- średnictwem sieci) generują mody, cenią sobie jakość życia i nietuzinkowe nowinki. Nie dziwi więc, że ci młodzi ogrodnicy-amatorzy uprawia- ją m.in. warzywa o nietypowych barwach owoców, zioła

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz