LIDER BIZNESU 5/2020

41 Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy rzyw, uzupełniane informacjami o pozytywnymwydźwięku dla konsumenta: Healthy, Fresh, Delicious, Naturally Grown. Inne używane w przypadku tej grupy roślin chwytliwe ha- sło promocyjne, które może przykuć uwagę i sprowokować zakupy pod wpływem impulsu, to np. no garden – no pro- blem („brak ogrodu to nie problem”). Oprócz wymienionych, popularnych warzyw, które domi- nują w balkonowym asortymencie, można się doszukać w światowej ofercie także nietypowych gatunków. Warto wymienić jako ciekawostki choćby groch siewny cukrowy (tzw. zielony groszek) Patio Pride czy fasolę szparagową Mascotte – obie cenione w USA, bo wyróżnione tamtejszą branżową nagrodą organizacji All-America Selections (AAS Winners). Ozdobno-użytkowe Cechy użytkowe patiowych warzyw łączą się niekiedy z walorami ozdobnymi. Najczęściej jest tak w przypadku wizualnie atrakcyjnych, a nadających się do uprawy w po- jemnikach, papryk o drobniutkich owocach (np. Basket of Fire), które są zwykle ostre. Rolę „warzyw” pełnią też coraz częściej rośliny balkonowo- -rabatowe o jadalnych kwiatach. Typowym przykładem jest nasturcja, która bywa oferowana właśnie jako źródło przysmaku, a niekoniecznie w celach dekoracyjnych. Innym trendem są mieszane, wielogatunkowe zestawy ro- ślin. W sporządzaniu takich „miksów” nie ma już żadnych ograniczeń – dotyczących pojemnika, połączeń (w jednej skrzynce mogą np. występować kwitnące rośliny jedno- roczne, byliny i warzywa), liczby elementów użytych do kompozycji. Sprzedaż Warzywa w doniczkach traktowane są często jako pro- dukty premium, pozycjonowane nie tylko w segmencie towarów ogrodowych ozdobno-użytkowych, ale również – prezentów. Rośliny zwykle opatrywane są markowymi etykietami i niekiedy pakowane do rękawów lub osłonek z nadruka- mi. Bywa, że uprawiane są w kolorowych pojemnikach, przeważnie nawiązujących do barwy owoców. Tak przygotowuje towar m.in. polskie gospodarstwo Panek, które znane jest ze stosowania różnych pomysło- wych koncepcji marketingowych w odniesieniu do roślin własnej produkcji, sprzedawanych za pośrednictwem różnych kanałów dystrybucji. Sześć lat temu właścicie- le wprowadzili linię pod nazwą „Twoja plantacja” – serię balkonowych pomidorów, między innymi Balconi Red i Balconi Yellow, a także roślin sadowniczych (truskawki, poziomki). Koncept ten wyróżnia też wizualna atrakcyj- ność roślin w handlu – oferowane są w kolorowych do- niczkach wraz z barwną etykietą, która zawiera instrukcję uprawy. Jak zapewniają państwo Pankowie, produkty te cieszą się popularnością wśród odbiorców, przy czym asortyment warzyw został ograniczony tylko do pomi- dorów. Pstrolistna, a więc szczególnie przykuwająca oko odmiana nasturcji, która jest oferowana jako źródło jadalnych kwiatów Wielogatunkowy zestaw roślin w skrzynce balkonowej – użytkowych (warzywa, zioła) i ozdobnych

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz