Lider Biznesu 5/2021

22 Kwitnąca sprzedaż jesiennych cebul Ograniczenia pandemiczne stały się motorem napędowym sprzedaży roślin ozdobnych oraz cebul, bulw i kłączy kwiato- wych na całym w świecie. Dla przykładu w 2020 r. w nowo- jorskim centrum ogrodniczymThe Garden Factory sprzedaż cebul kwiatowych wzrosła o 60% w porównaniu do 2019 r. W angielskich sklepach ogrodniczych zapotrzebowanie na niektóre rośliny ozdobne, m.in. jeżówkę, miłorząb i lilaki zwiększyło się aż o 3000%! Z kolei w duńskim centrum ogrodniczym Langeskov ub.r. klienci już na początku wiosny wykupili ponad połowę całego dostępnego towaru, który na lato trudno było uzupełnić. Ogrodniczy boom nie omi- nął także Polski. Nasze rodzime centra ogrodnicze notowały nawet 300-proc. wzrosty w stosunku do 2019 r. Jak podaje portal Agroberichtenbuitenland.nl, miniony rok okazał się rekordowo udany dla polskich producentów materiału roślinnego, ponieważ większość mieszkańców naszego kraju na wiosnę i lato zdecydowała się pozostać w domu, a wakacyjny budżet przeznaczyć na upiększenie ogrodów, balkonów i tarasów. PODAŻOWE ZAWIROWANIA Wysoki popyt na rośliny ozdobne, cebule kwiatowe, bulwy i kłącza sprzągł się ze światowym lockdownem, licznymi ograniczeniami w handlu oraz problemami z dostępnością cebulowego asortymentu. Holandia wytwarzająca, wg danych Międzynarodowego Towarzystwa Nauk Ogrodni- czych ISHS, aż 60% światowej produkcji cebul, w 85% prze- znaczonych na wywóz, w 2020 r. zanotowała tak wysokie spadki, że mają one wpływ na zmianę profilu działalności tamtejszych producentów, np. na uprawę warzyw. Eks- port cebul kwiatowych z tego kraju do Polski, która jest dla Holendrów 6. najważniejszym rynkiem, zmniejszył się aż o 25% w ciągu jednego miesiąca. Polscy producenci cebu- lowi także ponieśli straty: 51 z nich zanotowało łączny spa- dek rzędu 10 mln zł – podaje Agroberichtenbuitenland.nl. Oczywiście nie oznacza to, że w krajowych sklepach i cen- trach ogrodniczych zabrakło tulipanów oraz innych jesien- nych cebul. raport A ktualne trendy aranżacji przydomowej zieleni, pocovidowa moda na tzw. domowakacje i towarzyszący jej lawinowy wzrost popularności ogrodni - czego hobby w naszym kraju wyraźnie sprzyjają rosnącemu zapotrzebo - waniu na kwiatowe cebule, bulwy oraz kłącza. Wśród nich szczególnym zainteresowaniem cieszą się te jesienne – z tulipanami na czele. Z ustaleń Międzynarodowego Towarzy- stwa Nauk Ogrodniczych ISHS wynika, że aż 70% światowej produkcji cebul kwiatowych jest przeznaczona na kwiaty cięte, ok. 10% – na rośliny doniczkowe, a ponad 20% – na nasadzenia TEKST: Marcin Fajerski, ZDJĘCIA: Pxhere, Pexels, Pixabay raport wydania

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz