Lider Biznesu 5/2021

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 29 W stronę mainstreamu Maciej Konieczny dyrektor handlowy AL-KO Kober Sp. z o.o. Segment maszyn akumu- latorowych rośnie w mojej opinii głównie ze względu na swoją uniwersalność. W przeszłości mieliśmy jedynie wybór pomiędzy maszynami spalinowymi, które zwykle były duże i ciężkie oraz wymagały niewygodnego w obsłudze (zapach, niebezpieczeń- stwo pożaru lub wybuchu) zasilania benzynowego lub maszynami elektrycznymi, które dla odmiany były nie- wielkie, o ograniczonym zastosowaniu i również niewy- godnym zasilaniu (niezbyt duże moce, konieczność pracy w pobliżu gniazdka, niewygodny kabel). Urządzenia aku- mulatorowe łączą zalety i wykluczają wady obu wcześniej wspomnianych rozwiązań – dostosowane do potrzeb i aplikacji, bezemisyjne, ekologiczne i niedrogie w eksplo- atacji, wydają się dziś idealną odpowiedzią dla większości potencjalnych użytkowników. Rosnąca baza baterii i łado- warek w naszych domach tylko przyspiesza ten proces. Większa świadomość dotycząca ekologii u naszych klien- tów przekłada się na zainteresowanie zakupem maszyn i urządzeń akumulatorowych. Dzięki bardzo szerokiej i wciąż rozbudowywanej ofercie maszyn akumulatoro- wych sprzedaż zaczyna rosnąć lawinowo. Do największych beneficjentów boomu na maszyny akumulatorowe należą zadomowione już na rynku, zasilane akumulatorami robo- ty koszące Robolinho. Wszechstronne zastosowanie Dariusz Kaproń Manager ds. produktu i szkoleń Gardena Narzędzia akumulatorowe z roku na rok zyskują coraz większą popularność. Jest to ekologiczne rozwiązanie i możemy korzystać z nie- go nawet w mieście, po- nieważ narzędzia są bardzo ciche i łatwe w obsłudze. Gardena tego typu narzę- dzia zaczęła produkować już w 1973 r. Obecnie mo- żemy wykorzystywać je nie tylko do przycinania – no- życami do żywopłotu czy brzegów trawnika, ale także do porządkowania – za pomocą dmuchaw i myjek ciśnie- niowych. Bez problemu możemy także kosić małe i duże tereny. Od roku 2021 Gardena jest częścią 18 V Power4All Alliance opartego na technologii firmy Bosch. Oznacza to, że akumulatory są kompatybilne z wieloma innymi urzą- dzeniami używanymi w domu i ogrodzie – zatem wystar- czy jeden akumulator do ponad 100 różnych zastosowań. Rosnąca świadomość dotycząca ekologii u naszych klien- tów przekłada się na zainteresowanie zakupem maszyn i urządzeń akumulatorowych. CORAZ WIĘKSZY WYBÓR W ostatnich latach ceny ogrodniczych urządzeń akumu- latorowych zmalały. Powiększyła się natomiast ich oferta, która obejmuje nie tylko kosiarki, odkurzacze do liści, ale także sekatory, odśnieżarki, nożyce czy pilarki. Ciekawą no- wość stanowią akumulatorowe myjki ciśnieniowe. Na rynku nie brakuje też narzędzi wielofunkcyjnych, np. podkaszarki z funkcją m.in. dmuchawy, krawędziarki i kultywatora czy piły łańcuchowej, która sprawdzi się jako teleskopowe no- życe do żywopłotu. Nadal bardzo rozwojową kategorią pro- duktową są roboty koszące oraz kosiarki samojezdne o ze- rowym promieniu skrętu. Profesjonalistów bez wątpienia zainteresują kompaktowe ładowarki, komfortowe plecaki akumulatorowe lub pasy z dodatkowymi bateriami. Ważnym czynnikiem stymulującym popyt na narzędzia aku- mulatorowe jest wzrost świadomości ekologicznej kupu- jących i ich coraz silniejsze dążenie do zakupu produktów przyjaznych środowisku. W tym kontekście ciche urządze- nia litowo-jonowe, nieemitujące dwutlenku węgla, tlenku węgla, tlenku azotu, węglowodorów i metanu wydają się oczywistym wyborem dla coraz liczniejszej grupy hobby- stów. Tymczasem z raportu organizacji Consumer Reports wynika, że wysłużona dwusuwowa kosiarka spalinowa może emitować nawet 300-krotnie więcej zanieczyszczeń niż samochód osobowy, a godzina pracy konwencjonalną dmuchawą do liści tak samo zanieczyszcza powietrze jak przejechanie Toyotą Camry z 2017 r. dystansu ok. 1800 km. „JEDEN, BY WSZYSTKIMI RZĄDZIĆ” Niemniej stosunek korzyści do ceny w segmencie sprzętu akumulatorowego nadal zniechęca sporą część klientów do zakupu tych produktów. Czynnikiem hamującym sprzedaż tego asortymentu są też wciąż mniejsze moce oferowanych produktów w porównaniu do ich „spalinowych konkuren- tów”. Dokonanie wyboru utrudnia konsumentom dodat- kowo zaporowa cena akumulatorów i fakt, że najczęściej bateria konkretnej marki determinuje zakup innych urzą- dzeń tego samego producenta. Na rynku trudno bowiem znaleźć akumulatory uniwersalne, które pasowałyby do na- rzędzi różnych marek, choć i to powoli zaczyna się zmieniać. Niedawno firmy Gardena i Bosch otworzyły platformę aku- mulatorów 18 V dla innych producentów, ogłaszając sojusz

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz