Lider Biznesu 5/2021

36 garden biznes Odwrót od bylejakości Patrycja Jabłońska asystentka działu handlowego Direct Home and Garden Sp. z o.o. Miniony sezon świąteczny upłynął pod znakiem rosnącego w siłę trendu DIY. Na rynku dostępne jest całe mnóstwo go- towych ozdób świątecznych, które bez wysiłku można kupić w każdym sklepie. Zachwycają perfekcją, ale są pozbawione duszy czy atmosfery wspólnie spędzonego czasu. Nasza fir- ma jak zawsze dokłada starań, aby zaproponować klientom oryginalne pomysły na samodzielne stworzenie dekoracji. Tak też było w tym roku, kiedy zaczęliśmy wprowadzać na rynek nasz autorski projekt: Zimową Krainę. Jakie czynniki mają wpływ na decyzje klientów? – W przy- padku produktów DIY, czyli głównej domeny Direct Home and Garden, jest to chęć odejścia od tego, co idealne, lecz często nijakie. To efekt rosnącej świadomości ekologicznej, tęsknoty za prostym, autentycznym życiem i zmęczenia bylejakością. Oprócz tego, że własnoręcznie wykonane, de- koracje mają mnóstwo uroku i są zdecydowanie bardziej przystępne dla naszego portfela. Trendy na Boże Narodzenie w 2021 roku przewidują kunszt złotych dodatków, nastrojowego oświetlenia, a także ciem- nych, gustownych kolorów. Producenci zgodnie opowiada- ją się też po stronie natury. Modne będą ozdoby świąteczne wykonane z drewna czy szkła. Dużym zainteresowaniem cieszy się także projekt miniaturowej Zimowej Krainy, zbu- dowanej z maleńkich ceramicznych dekoracji, które stworzą niepowtarzalny klimat każdych świąt. Mimo niepewnej sytuacji, do której przyczyniła się pandemia, rokowania na nadchodzący sezon są optymistyczne. Wbrew niekorzystnym obecnie warunkom do importu, ceny w naszej ofercie są bardzo dobre i konkurencyjne. Wierzymy, że każdy klient odnajdzie w niej produkty odpowiadające jego potrze- bom, nie nadwyrężając przy tym świątecznego budżetu. W ŚWIĄTECZNYM NASTROJU Jak duży budżet konsumenci w naszym kraju przezna- czają na same bożonarodzeniowe dekoracje? – Z rapor- tu „Jak Polacy dekorują swój dom na święta?” portalu Homebook wynika, że nie żałujemy pieniędzy na świą- teczne ozdoby. Ponad 34% badanych na udekorowa- nie domu czy ogrodu wydaje od 100 do 200 zł, a 20% na bożonarodzeniowy dekor wydaje od 200 do nawet 300 zł. Mniej niż 10% ankietowanych kupuje ozdoby za więcej niż 300 zł. Ponad 19% respondentów stawia z kolei na oszczędność i kupuje produkty dekoracyjne za mniej niż 100 zł. Ważne, że ponad 99% mieszkańców Polski potwierdza, że ich domy zmieniają się na Boże Narodzenie. Szacuje się, że ok 57% właścicieli domów zaczyna je dekorować dopiero w II połowie grudnia, ale już 40% z nich przyozdabia swoje domostwa na począt- ku grudnia, a niecałe 4% społeczeństwa – w listopadzie. Dlatego warto odpowiednio wcześniej przygotować się do świątecznego zatowarowania, zwłaszcza, że aż 68% badanych przez Homebook kupuje lub robi ozdoby każ- dego roku. DEKORACYJNE DYLEMATY Do najczęściej kupowanych dekoracji świątecznych we- dług Homebook należą stroiki, po które sięga aż 85% badanych, świece – 82%, tekstylia świąteczne – 80%, dekoracje okienne – 66%, ozdoby na drzwi – 58% oraz oświetlenie – 60%. Modne stają się też świecące skarpe- ty, których poszukuje aż 30% respondentów. Trzeba do- dać, że aż 82% Polaków decyduje się na udekorowanie swoich domów różnorodnymi elementami oświetlenia. Dlatego produktów tych nie powinno zabraknąć w bo- żonarodzeniowej ofercie. Okazuje się, że Polacy w kwestii bożonarodzeniowych dekoracji nie oglądają każdej wydanej złotówki z obu stron. Niemniej jednak cena bożonarodzeniowych ozdób wciąż bywa ważnym kryterium ich zakupu. Choć Polskę wymienia się w światowej czołówce eksporterów Stroiki 85% 82% 80% 66% 60% 58% 29% 7% Świece dekoracyjne Tekstylia Dekoracja okien Oświetlenie Ozdoby drzwi Ozdoby kominków Inne Źródło: Homebook 2015 Dekoracje pojawiające się w polskich domach oprócz choinki

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz