Lider Biznesu 5/2021

38 nam 3-4 miejsce na świecie. Oczywiście na ubiegłoroczne wyniki istotny wpływ miała pandemia. W 2019 r. polskie ar- tykuły bożonarodzeniowe wyeksportowano do 71 krajów na wszystkich kontynentach, m.in. do Tanzanii, Ekwadoru, a nawet Tadżykistanu. Warto nadmienić, że połowa tych wyrobów trafiła do Niemiec, a 18% – do Stanów Zjedno- czonych! Ważnymi odbiorcami polskich firm były również: Francja, Rumunia, Słowacja, Czechy, Węgry oraz Rosja. garden biznes Przede wszystkim tradycja Grzegorz Parys właściciel firmy PPUH GEPARD GEPARD to polska, rodzinna firma od blisko 30 lat produku- jąca ozdoby choinkowe. Nasze wyjątkowe wyroby sprze- dajemy nie tylko na rynku polskim, ale mamy odbiorców w Europie i na całym świecie. Rękodzieło poparte bogatym wzornictwem znalazło uznanie u odbiorców z Anglii, Nie- miec, Rosji, Litwy, Łotwy, Estonii, Kanady, Stanów Zjedno- czonych oraz z Australii. Trendy w wystrojach świątecznych wyznaczają prestiżowe targi Christmasworld, które odbywają się we Frankfurcie. Ponad 1000 wystawców krajowych i międzynarodowych prezentuje swoje oferty produktów świątecznych i dekora- cji. Wiodącym trendem ostatnich edycji targów jest natura jako źródło inspiracji. Wprowadziliśmy więc paletę nawiązu- jącą do spokojnych, nastrojowych kolorów bliskich naturze: beże, biele, szarości, zielenie. Trzeba jednak zaznaczyć, że święta to również, a może przede wszystkim, tradycja. Od kilku sezonów wprowadzamy „bombki z tamtych lat” i obserwujemy duże zainteresowanie ze strony nabyw- ców. W tzw. modzie choinkowej wracają choinki zdobio- ne bombkami dekorowanymi, króluje różnorodność wzo- rów i barw. Myślę, że trudny czas pandemii miał wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Ludzie zmuszeni do izolacji domowej mieli więcej czasu, ale przede wszyst- kim olbrzymią potrzebę stworzenia niepowtarzalnej at- mosfery świątecznej. Stąd w ubiegłym sezonie, mimo pandemii, zainteresowanie bombkami było duże. Mamy nadzieję, że nadchodzący sezon również zaliczymy do udanych pod kątem sprzedażowym. POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI Generalnie, pomimo ograniczeń transportowych, ostatni sezon sprzedaży artykułów bożonarodzeniowych w Pol- sce i na świecie nie okazał się rozczarowujący. Ze wzglę- du na lockdown konsumenci na całym świecie zaczęli bowiem przywiązywać większą wagę do wystroju swoich domów i ogrodów. Izolacja oraz dystans sprawiły, że lu- dzie zapragnęli spędzić święta w gronie najbliższej rodziny, Pracujemy pełną parą Łukasz Macherzyński właściciel ROY Choinki Sztuczne Miniony sezon był bardzo specyficzny. Obawa przed wpro- wadzaniem kolejnych obostrzeń, zamykaniem sklepów była duża. Zarówno producenci, jak i kupcy potraktowali ten rok bardzo ostrożnie. Złożone zamówienia początkowo były mniejsze niż w latach poprzednich. Dodatkowo brak wy- darzeń takich jak targi branżowe mocno ograniczył nam możliwości poszukiwania nowych partnerów. Nasz zakład pracuje cały rok, a zamówienia przyjmujemy już wiosną. Obawialiśmy się, że ludzie w tym trudnym czasie będą ograniczać wydatki na dobra typu choinka sztuczna. Od lat nasze choinki można zakupić w naszych punktach fir- mowych zlokalizowanych w galeriach handlowych w wielu miastach w Polsce. W tym roku do końca nie było wiadomo, czy te galerie będą miały szansę się otworzyć przed święta- mi. Rząd na 3 tygodnie przed świętami pozwolił na handel w tych placówkach. Jednak ruch był o ok. 30% mniejszy niż w latach poprzednich. Zyskała natomiast sprzedaż interne- towa. Tutaj zanotowaliśmy znaczny wzrost sprzedaży. Nasi partnerzy hurtowi komunikowali nam o dobrze sprzedają- cych się produktach świątecznych. Mogę chyba stwierdzić, że nie było się czego bać. Sprzedaż była wręcz wyższa niż w latach poprzednich. Nie byliśmy w stanie sprostać wszyst- kim zamówieniom, szczególnie tym składanym„last minute”. Rok 2020 zaliczamy więc do zaskakująco udanych sezonów świątecznych. Regularnie odnotowujemy wzrost sprzedaży choinek typu Premium. Niezwykle to cieszy i wskazuje, że klienci coraz częściej sugerują się dobrą jakością produktów niż niską ceną. Klienci szukają choinek bardzo podobnych do natu- ralnych drzewek. Staramy się sprostać ich oczekiwaniom. Szukamy nowych surowców, wprowadzamy nowe kształ- ty choinek. Dodatkowo mamy w ofercie już udekorowane choinki z ozdób z naturalnego drewna, które cieszą się dużą popularnością. Jesteśmy bardzo optymistycznie nastawieni na nadchodzący sezon. Myślę, że obawy kupców co do nie- pewności, odeszły w zapomnienie. Pracujemy pełną parą.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz