Lider Biznesu 5/2021

44 poziom wyżej TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Zioła w doniczkach trafiające do centrów ogrodniczych czy innych sklepów z tego sektora, różnią się od podobnych produktów, będących domeną działów warzywnych lub spożywczych super- oraz hipermarketów. U nas pochodzą z reguły od ogrodników, którzy specjalizują się w uprawie sezonowych roślin ozdobnych, głównie balkonowo-rabato- wych, i poszerzyli swój asortyment w odpowiedzi na ogólne trendy, bieżącą koniunkturę oraz zapotrzebowanie konsu- mentów. Na zachodzie czy południu Europy duża część takich towarów wywodzi się natomiast ze specjalistycznych gospodarstw, które coraz częściej oferują zioła z upraw ekologicznych. Zioła, dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym i aromatycznym oraz walorom dekoracyjnym, na dobre wkroczyły na rynek roślin ozdobnych (Fot. 1) Zioła dobre na wszystko Z roku na rok zwiększa się popyt na zioła (fot. 1). Produkty oferowane w handlu ogrodniczym pod tą nazwą można w istocie przyporząd - kować do różnych kategorii towarowych, ale tworzą wspólną grupę roślin, które kojarzą się ze zdrowiem, urodą, dobrostanem. Na rynku stale poszerza się paleta gatunków i odmian sprzedawanych w seg - mencie „ziół”, które przeznaczone są do samodzielnej uprawy w domu, na balko - nie, działce i mogą być wykorzystywane na własny użytek. OZDOBNO- UŻYTKOWE Początek obecności ziół w produkcji kwiaciarskiej wiąże się z odmianami gatunków, które łączyły cechy dekoracyjne z użytkowymi – miały atrakcyjnie zabarwione, a zarazem jadalne liście. Typowym przykładem są szałwie lekarskie ( Sa- lvia officinalis ) ‘Icterina’ – żółto-zielona, ‘Purpurascens’ – fio- letowa czy ‘Tricolor’ (fot. 2) – zielono-biało-różowa, bardziej znane z mieszanych, ozdobnych kompozycji w skrzynkach lub pojemnikach balkonowych niż z ziołowych ogródków sezonowych. Do tej samej kategorii należy o wiele więcej powszechnych w handlu ogrodniczym ziół, jak choćby macierzanka wcze- Fot. 1

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz