LIDER BIZNESU 5/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 Fot. 2 Fot. 3 B LIŻEJ BRANŻY KRÓLEWSKIE OTWARCIE Światową Wystawę Ogrodniczą 2022 uroczyście otwo - rzył 13 kwietnia król Niderlandów Willem-Alexander (fot. 1). Przysporzyło to Floriadzie zainteresowania ze strony opinii publicznej, zwłaszcza holenderskiej. Król, zgodnie z protokołem, nie miał jednak żadnego, choćby krótkiego przemówienia. Zwiedził natomiast parę obiek - tów ekspozycji w towarzystwie przedstawicieli lokalnych władz, organizatorów wystawy oraz branży ogrodniczej. W TERMINIE, LECZ W „CIEKAWYCH CZASACH” Floriada 2022 odbywa się w założonym terminie, bez wymuszonego pandemią rocznego, a nawet dwuletniego poślizgu (jak gandawska wystawa Floraliën Expo). Fakt, że holenderskie ogrodnicze show uniknęło zmiany dat, zadziałał na jego korzyść. Koronawirusowy okres przygo - towań niewątpliwie jednak wpłynął na rezultat. Porównując obecną Floriadę z poprzednią (w Venlo), widać, że jest skromniejsza. Najłatwiej ocenić to po licz - bie i skali pawilonów narodowych (fot. 2), których według danych organizatorów wystawy jest w br. 33 (wydaje się, że w rzeczywistości – jeszcze mniej). Gros z nich przed - stawia się przy tym niezbyt spektakularnie – dla pamię - tających detale paru przeszłych edycji Floriady, różnice są znaczne. Pod koniec kwietnia, kiedy odwiedziłam Almere, sporo narodowych prezentacji było zresztą niedokończo - nych, więc być może w ciągu nadchodzących miesięcy widzowie doznają w tym sektorze lepszych wrażeń. START Z SUSZĄ I TULIPANAMI Oprócz wyzwań pandemicznych i ekonomicznych, orga - nizatorzy Floriady musieli i wciąż muszą mierzyć się z wyjątkowo suchą – szczególnie dla warunków holen - derskich – wiosną, co nie sprzyja wegetacji i rozwojowi roślin, które mają decydujący wpływ na wygląd wystawy ogrodniczej. Zmiany klimatyczne, na które zwraca uwagę tematyka tegorocznego Expo, nieubłaganie znalazły więc swoje odbicie w rzeczywistości. Na korzyść ekspozycji w pierwszych tygodniach po jej otwarciu działał natomiast urok kwitnących holender - skich tulipanów i innych roślin cebulowych stanowią - cych wiosenny lejtmotyw całości – w sumie posadzono ich ok. 1 mln! Zwracały uwagę zarówno jednoodmianowe poletka czy kolorowe tulipanowe pasy, jak i modne mie - szane rabaty (fot. 3). Te ostatnie można było oglądać np. w ciągu nazwanym „Classic & Future Moments”, w któ - rym 8 holenderskich architektów krajobrazu zrealizo - wało „Instagramowy kwiatowo-artystyczny projekt”. Otóż 8 rabat usytuowanych na zboczu (fot. 4) ma stanowić świetne tło dla instagramowych fotek. MIĘDZYNARODOWE AKCENTY Jak podali organizatorzy, pierwszym ukończonym już na początku marca pawilonem/ogrodem narodowym był ten japoński, pod nazwą Sayotama Farm Garden (fot. 5), ściśle związany z tematem „Growing Green Cities” (nasadzenie Narodowy pawilon Tajlandii fot. A. Cecot Mieszane rabaty, w których pod koniec kwietnia nie brakowało tulipanów, fot. A. Cecot Usytuowane na zboczu kwiatowe dywany – kolorowe tło dla instagramowego zdjęcia lub selfie, fot. A. Cecot Sayotama Farm Garden, czyli prezentacja Japonii (w marcu) fot. Floriade Fot. 4 Fot. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz