LIDER BIZNESU 5/2023

ISSN 2544-7653 nr 5/2023 Sutkowscy: Gardenia to dobry termin na biznes, s. 12

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Sylwia Hennek reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Targi Gardenia 2023 / 5 Arena Krajobrazu / 8 Sutkowscy: Gardenia to dobry termin na biznes / 12 W. Legutko: zaangażowanie, jakość i pasja / 18 Ogrodnicy PSCO w Adamowie / 20 Balkonowo-rabatowe igrzyska cz. II / 22 GARDEN BIZNES Gleba to żywy organizm / 30 Compo. Po prostu piękne rośliny / 32 Technika wspomaga wysiew nasion warzyw / 34 Legenda Vilmorin od 280 lat / 39 Rośliny na wiosnę / 40 POZIOM WYŻEJ Plonownik, nowa linia beztorfowych podłoży / 48 TRENDY Jesienne zawilce / 50 Sterlux Premium od Agaris Poland / 54 Zieleń to Życie: 30 lat razem / 56 NAJCIEKAWSZE NOWOŚCI NA SEZON 2024 / 59 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Na taką GARDENIĘ czekaliście! Niniejsze wydanie Lidera Biznesu przygotowaliśmy na XVII Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2023.A na takie targi poświęcone ogrodnictwu właśnie czekaliście. Dlaczego? Bo w czasie Gardenii nie chodzi jedynie o interesy, a również o tworzenie nowych pomysłów na projektowanie i pielęgnację zieleni, o wymianę wiedzy i doświadczeń, o inspirowanie do jeszcze pełniejszego i bardziej świadomego działania. To tutaj – w Poznaniu – zawiązują się nowe relacje, tworzą koncepcje i zapadają bardzo konkretne decyzje – mówi w naszym tekście na str. 5 Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia. Przypomnijmy, że motywem przewodnim XVII targów GARDENIA jest hasło „Uniwersalny ogród”. Uniwersalny, czyli z jednej strony dla każdego, w każdych warunkach, w każdym miejscu, a z drugiej wszechobecny. Gardenię ubogaci także V Kongres Liderów Branży Ogrodniczej, w czasie którego prelekcje, debaty i pokazy będą odbywać się jednocześnie w 4 lokalizacjach na terenie targów. W ramach kongresu odbędzie się dobrze znana i ceniona Arena Krajobrazu. Takie kreatywne targi jak Gardenia to okazja do skorzystania z najodpowiedniejszej dla siebie ścieżki ich zwiedzania. Jako redakcja Lidera Biznesu – Ogrodniczego Magazynu Branżowego będziemy Wam w tym towarzyszyć! dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu

4 Nr 5/2023 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem certyfikat trafia do spółki COMPO Polska za serię produktów do pielęgnacji trawników. Gratulujemy! COMPO: seria Turbo Trawnik COMPO Turbo Trawnik to innowacyjna seria produktów do pielęgnacji trawników zapewniająca szybko widoczne efekty działania, które spełniają oczekiwania nawet najbardziej wymagających konsumentów. Dzięki unikalnym formułom Turbo Trawnik staje się nieodzownym sojusznikiem każdego miłośnika i każdej miłośniczki pięknego trawnika. COMPO Turbo Trawnik - Nawóz szybko działający, to produkt unikalny i nowatorski w skali ogólnopolskiej z uwagi na wysoki udział materii organicznej (aż 75%), zawartości mikroorganizmów mikoryzowych, które wspierają wzrost systemu korzeniowego oraz zwiększają powierzchnię sorpcyjną, co pozytywnie wpływa na wzrost trawy i wytrzymałość na suche okresy. Pozwala to na redukcję ilości niezbędnych zabiegów podlewania. Zastosowanie surowców organicznych pozytywnie wpływa na środowisko naturalne i domyka obieg materii organicznej. Nawóz jest neutralny dla ludzi i zwierząt, co oznacza, że bezpośrednio po zastosowaniu nawozu można korzystać z trawnika i wypuszczać zwierzęta. COMPO Turbo Trawnik – Trawa szybko rosnąca to uniwersalna mieszanka specjalnie wyselekcjonowanych nasion traw szybko kiełkujących. Nasiona przeznaczone są do zakładania nowych trawników, ale doskonale nadają się także do zagęszczania istniejących już muraw i uzupełniania ubytków w darni. Trawa posiada właściwości samo zagęszczania się poprzez tworzenie rozłogów. COMPO Turbo trawnik Regenerator – innowacyjny nawóz do regeneracji pożółkłych trawników o słabej kondycji. Działa natychmiast po zastosowaniu i szybko poprawia kondycję trawy. Wysoka dawka azotu stymuluje szybki i silny wzrost trawy, łatwo przyswajalne składniki odżywcze, w tym wysoka dawka schelatowanego żelaza, przywracają soczystą zieleń i zapewniają widoczne efekty nawet w ciągu 3 dni! COMPO Turbo Trawnik to szybki sposób na piękny trawnik. COMPO Polska sp. z o.o., pl. Wiosny Ludów 2, 61-831 Poznań www.compo.pl <

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 W swojej 17-letniej historii targi Gardenia przeszły swoistą ewolucję. Pierwsze edycje miały charakter wydarzenia skierowanego w równej mierze do branży, jak i do hobbystów odwiedzających pawilony, by zaopatrzyć się w wiosenne ogrodnicze nowości. Przez lata Gardenia dążyła do obecnego formatu spotkania branży – skupionego na trendach, kierunkach rozwoju ogrodnictwa oraz zwiększaniu kompetencji osób w nim funkcjonujących. Ta metamorfoza znalazła swój punkt zwrotny w postaci zmiany terminu targów, z wczesnej wiosny na jesień, kiedy to branża „wychodzi z ogrodu” i otwiera terminarz spotkań strategicznych dla jej sprawnego prosperowania. Już nie kwiatowe cebulki królują na pawilonach, a potężna dawka merytorycznej wiedzy, biznesowych (i nie tylko) relacji, architektura krajobrazu w swoim najdoskonalszym wydaniu. PO WIEDZĘ I SUKCES W BRANŻY OGRODNICZEJ – V KONGRES LIDERÓW BRANŻY OGRODNICZEJ Gdy wytężony ruch w centrach ogrodniczy zwalnia, a ogrody powoli zapadają w zimowy sen, przychodzi moment na planowanie, podsumowanie i doskonalenie swoich działań w kolejnym sezonie. TEKST: Natalia Porożyńska ZDJĘCIA: FotoBueno Dosłownie za chwilę rozpocznie się najważniejsze wydarzenie branży ogrodniczej w Polsce – XVII Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2023. Tegoroczne spotkanie profesjonalistów projektowania i pielęgnacji zieleni będzie miało swój nowy, mocny punkt w postaci V Kongresu Liderów Branży Ogrodniczej. Targi Gardenia 23-25 listopada 2023 V Kongres Liderów Branży Ogrodniczej, w czasie którego prelekcje, debaty i warsztaty będą odbywać się jednocześnie w 4 lokalizacjach na terenie targów, to okazja do skorzystania z najodpowiedniejszej dla siebie ścieżki zwiedzania. Merytoryka kongresu skupi się bowiem na trafieniu w potrzeby głównych grup zwiedzających Gardenię: architektów krajobrazu, osoby zarządzające zielenią miejską, przedstawicieli centrów ogrodniczych oraz branżę florystyczną. Organizatorzy zaproszą więc na trzydniową edycję Areny Krajobrazu, w czasie której najlepsi europejscy eksperci planowania krajobrazu przedstawią swoje doświadczenia, spostrzeżenia i bezcenną wiedzę. W ubiegłorocznej edycji mieliśmy przyjemność słuchać zarządców i projektantów zieleni wprost z francuskich parków, a tym razem spotkamy się z przedstawicielami myśli brytyjskiej. Będziemy mówić nie tylko o imponujących przestrzeniach miejskich, ale i o małych, zielonych, czasem zupełnie przydomowych formach. Całość, jak zawsze, uatrakcyjnią pokazy pielęgnacji drzew i krzewów, a dynamiki rozmowom nadadzą młodzi projektanci, którzy ponownie znajdą swoje „5 minut” podczas Spring Corner. BLIŻEJ BRANŻY

6 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY MIEJSKA SZTUKA OGRODOWA Do uczestników zainteresowanych obszarami typowo miejskimi przygotowywany jest dwudniowy blok w ramach konferencji Miejska Sztuka Ogrodowa. Przeznaczony on jest głównie dla zarządców zieleni, projektantów, władz ośrodków miejskich, firm utrzymujących zieleń. Współorganizator, magazyn Zieleń Miejska, zaprosił do współpracy specjalistów reprezentujących zarówno struktury miejskie, naukowe, jak i działaczy i aktywistów. Tej części kongresu towarzyszyć będzie myśl przewodnia: „Uniwersum w zieleni”, która zorganizuje prelekcje w obrębie dwóch bloków tematycznych: „Ogień i woda” oraz „Ziemia i powietrze”. Cztery żywioły, a zieleń miejska w ich centrum. Wśród poruszanych zagadnień znajdą się m.in. wyzwania klimatyczne, walka z wycinką i niewłaściwą pielęgnacją drzew na terenach zurbanizowanych, bezpieczne place zabaw – kontrole i ich wyniki, doświadczenia związane z napowietrzaniem gleby czy rola traw w upadku naszej cywilizacji. Obie konferencje uzupełnione będą debatami w strefie Speakers’ Corner, do której zaproszeni są eksperci rozmaitych dziedzin – zarządzania sprzedażą, marki osobistej, prawa czy marketingu. Uczestnicy będą balansować na styku zielonej branży z marketingiem, visual brandingiem, logistyką i e-commerce, ale także na połączeniu sektorów między sobą i synergią, którą można dzięki temu wypracować. – Nowy koncept multikonferencji podyktowany był opiniami po ubiegłej edycji: działo się tak dużo, że uczestnicy musieli wybierać między wieloma ciekawymi wydarzeniami. Teraz chcemy poprowadzić ich ścieżkami – od prelekcji, poprzez debaty, wydarzenia na stoiskach wystawców, pokazy, warsztaty. Chcemy, aby swój pobyt na targach wykorzystali na 100% i wychodząc, mieli poczucie doświadczenia czegoś prawdziwie inspirującego – mówi Paulina Maniecka, dyrektor projektu Gardenia WOKÓŁ ŚWIADOMEGO PLANOWANIA Tematem przewodnim poprzedniej edycji targów Gardenia był „ekologiczny ogród”, który z silnego trendu stał się dominantą rozwoju tej branży. W 2023 roku organizatorzy zamierzają kontynuować wątki dobrze zaprojektowanej zieleni. To: • walka z miejską szarzyzną, • propagowanie różnorodności biologicznej, • nowoczesne rozwiązania dla ekonomicznej i ekologicznej pielęgnacji roślin w skali mikro i makro, • świadome planowanie produkcji, logistyki i promocji. Motyw przewodni XVII targów GARDENIA to „Uniwersalny ogród”. Uniwersalny, czyli z jednej strony dla każdego, w każdych warunkach, w każdym miejscu, a z drugiej wszechobecny – w przestrzeni przydomowej, w każdej wolnej od zabudowy miejskiej powierzchni, na balkonie, na parapecie, wszędzie, gdzie jest odrobina słońca i wody. Zieleń coraz silniej „rozpycha się łokciami” w projektach domów, biur i miejscach dostępnych publicznie, rozkrzewia się w planach zagospodarowania przestrzennego i nowoczesnych konceptach mieszkalnych. Ważne, aby pozwolić jej rosnąć z jak największą korzyścią dla środowiska, ograniczając to, co zbędne, nienaturalne, jednorazowe, ponadmiarowe.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY – Oprócz oczywistego biznesowego wydźwięku targów Gardenia zależy nam także na tym, aby łączyć ludzi o tych samych zainteresowaniach, z tym samym zapałem do sprawy. Od lat jesteśmy dumni z tego, że w czasie Gardenii nie chodzi jedynie o interesy, a również o tworzenie nowych pomysłów na projektowanie i pielęgnację zieleni, o wymianę wiedzy i doświadczeń, o inspirowanie do jeszcze pełniejszego i bardziej świadomego działania. To tutaj zawiązują się nowe relacje, tworzą koncepcje i – co bardzo istotne – zapadają bardzo konkretne decyzje – mówi Paulina Maniecka. PRZEKROJOWO PRZEZ OGRODNICTWO Ekspozycja, podobnie jak w roku ubiegłym, obejmie wszystkie sektory ogrodnictwa – od oferty maszynowej, poprzez podłoża, nawozy, nawadnianie, nasiona, akcesoria ogrodnicze, aż po sektor florystyczny pełen stref inspiracji, pokazów i nietuzinkowych kompozycji. Targi GARDENIA nadają tempa branży, wyznaczają trendy oraz łączą pasjonatów zieleni z wielu zakątków świata. Gardenia 2023 będzie rozplanowana w przestrzeni pawilonów 5 i 6, czyli największych hal na terenie MTP. Zapraszamy! < REKLAMA

8 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Projekt Gavin McWilliam Dostarczanie profesjonalistom wiedzy, możliwości wymiany w praktyce doświadczeń oraz poznania najnowszych trendów w projektowaniu ogrodów to cel, jaki postawiliśmy sobie, projektując markę i strategię ARENY KRAJOBRAZU. Różnorodny program, złożony z prezentacji, praktycznych warsztatów, pokazów, pomyślany został tak, by każdy z uczestników mógł na żywo przetestować swoje dotychczasowe doświadczenia w praktyce. Wymienić uwagi, wzajemnie inspirować się, wreszcie nawiązać nowe, cenne relacje. Premiera wydarzenia miała miejsce w lutym 2020 roku. Do udziału w trzech poprzednich edycjach zaprosiliśmy projektantów, architektów krajobrazu, studentów uczelni o profilu ogrodniczym i architektonicznym. Wśród naszych gości nie zabrakło ogrodników, a także pracowników działów promocji i zieleni miejskiej. Na scenach Areny gościliśmy projektantów z Wielkiej Brytanii, Finlandii, Chin, Niemiec, Rumunii. Wśród nich znalazły się niekwestionowane autorytety w osobach Chrisa Beardshaw oraz Jo Thompson. Podróż do Chin dała gościom Areny niepowtarzalną szansę na poznanie mało znanych w Europie aspektów tradycji ogrodniczej Państwa Środka. WSPOMNIENIAMI JESIEŃ SIĘ ZACZYNA – Wrócę na chwilę do roku 2022 i jesiennej, trzeciej edycji Areny Krajobrazu, gdzie gościliśmy pięcioosobowe grono profesjonalistów z Francji. Wśród nich dyrektora parków historycznych miasta Paryża Pana Régis Crisnaire oraz dyrektora odpowiedzialnego za zieleń miejską w Nantes Pana Jacques Soignon. Poprzednia jesienna edycja potwierdziła, że przyjęta formuła wydarzenia cieszy się niesłabnącym powodzeniem zarówno wśród polskich, jak i zagranicznych gości – mówi Tomek Ciesielski, szef Fundacji FRACTAL. Formatem, który towarzyszy Arenie Krajobrazu od premiery, a skierowany jest do licznego grona uczniów i studentów, jest „Spring Corner”. Jesienią 2022 roku wprowadzono nowy element do tego projektu, zaproszono zespoły projektowe studentów Politechniki Poznańskiej na scenę. – Odrobina tremy, adrenalina, jaką wywołaliśmy zaproszeniami do udziału na żywo, udzieliła się nie tylko studentom na scenie, ale też przyciągnęła dużą publiczność, która żywiołowo kibicowała – wspomina Ciesielski. ARENA KRAJOBRAZU, PLAN GARDENIA 2023 Przedstawiamy plan tegorocznej edycji Areny Krajobrazu, która już 23 listopada zostanie otwarta podczas Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2023. Międzynarodowe kompetencje, temperament i odwaga młodego pokolenia w połączeniu z doświadczeniem prowadzących warsztaty to fundamenty Areny Krajobrazu, które cenione są najbardziej przez publiczność. TEKST I ZDJĘCIA: Tomek Ciesielski, Arena Krajobrazu/Fundacja Fractal ARENA KRAJOBRAZU trwale już wpisała się w pejzaż branżowych wydarzeń ogrodniczych. Jak zawsze towarzyszyć będzie Międzynarodowym Targom Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA w Poznaniu. ARENA KRAJOBRAZU w trzech kolorach

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY Czwartek 23 listopada Ten dzień dedykowany jest młodym architektom krajobrazu. W ślad za poprzednimi edycjami przygotowujemy wystawę prac studentów, będą też filmowe prezentacje ich projektów. Ubiegłoroczny sukces „Spring Corner” zainspirował nas, by jeszcze bardziej docenić znaczenie młodego pokolenia projektantów. Dzięki naszej międzynarodowej współpracy zaprosiliśmy dwie projektantki młodego pokolenia, które odniosły już swoje znaczące sukcesy na wystawach ogrodniczych w Wielkiej Brytanii. Będą to: • Emma Tipping – laureatka medalu RHS za projekt w kategorii “balkony”, jakim została wyróżniona w 2023 roku na wystawie Chelsea Flower Show; • Zoe Claymore – uhonorowana przez publiczność tytułem najlepszego ogrodu w ocenie publiczności Chelsea Flower Show. Przenikanie się kompetencji i różnych doświadczeń z pewnością będzie inspirujące dla wszystkich tych, którzy znajdą czas w czwartek. Będzie to wyjątkowy polsko-brytyjski mix kompetencji i wrażliwości. Piątek 24 listopada Arena Krajobrazu to święto praktyków. To wydarzenie, które nie może się obejść bez międzynarodowych gości. Sięgnęliśmy głębiej w najbardziej rozwinięty ogrodowy rynek, jakim jest Wielka Brytania. Na Arenę Krajobrazu przyjadą projektantki i projektanci z Albionu, wśród nich Charlotte Rowe, Helen Elks- -Smith oraz Gavin McWilliam. Cała trójka to doświadczeni projektanci z długim stażem. Przygotują opowieści o swoich doświadczeniach i zmaganiach z ogrodniczą materią. Informacja dla tych, którzy byli na tegorocznej wystawie Chelsea Flower Show. Pierwszy okazały ogród, który otworzył się na wejście, to właśnie ogród zaprojektowany przez Gavina McWilliama. Drugiego dnia również zestawimy polskie i brytyjskie doświadczenia. Specjalnie dla nas swą prezentację przygotowuje Joanna Rayss z Gdańska. To oczywiście nie koniec piątkowego programu. Wśród wielu atrakcji Areny Krajobrazu niespodzianki i budowanie napięcia stały się również tradycją. Jak co roku, wszystko wyjaśni się na arenie. Projekt Emma Tipping Projekt Gavin McWilliam

10 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Sobota 25 listopada Stali bywalcy Areny Krajobrazu wiedzą, że trzeci dzień to przede wszystkim warsztaty i spotkania z producentami roślin. Tak będzie również w tym roku. Pokazy i warsztaty pielęgnacji przygotuje m.in: Szkółka Byczkowscy. Dla tych, którzy dysponują niewielkimi powierzchniami, szkółka “Rosarium” poleci najlepsze odmiany i rozwiązania. Przez wiele lat fotografując i filmując ogrody, z podziwem słuchałem opowieści właścicieli, którzy dzielili się swoimi często bogatymi i profesjonalnymi doświadczeniami. W listopadzie zainicjowany będzie nowy format prezentacji. Zapraszamy na scenę Areny Krajobrazu zapaloną ogrodniczkę, pełną pasji i ogromnej wiedzy, panią Martę Szyc. O swych nowych książkach opowiedzą Katarzyna Bellingham i Alicja Maj. Zapewne część spośród Państwa zna autorki z mediów społecznościowych. Ale nic nie zastąpi spotkania na żywo i możliwości swobodnej rozmowy. TO JESZCZE NIE KONIEC… Kilka niespodzianek zostawiamy na później. Jeśli chcesz być na bieżąco, zostaw nam swój email na stronie www.arenakrajobrazu.pl. Najlepszym jednak sposobem, by w pełni doświadczyć atmosfery panującej na Arenie Krajobrazu, jest spędzić na niej czas od 23 do 25 listopada. Do zobaczenia na Arenie Krajobrazu podczas Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA w Poznaniu! < Projekt Helen Elks-Smith Projekt Charlotte Rowe Fot. Marianne Majerus

12 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Karolina i Michał Sutkowscy, właściciele szkółki z Sinołęki w woj. mazowieckim, doceniają znaczenie udziału w krajowych i międzynarodowych wystawach branżowych. O doświadczeniach w prowadzeniu swego przedsiębiorstwa rozmawiamy z Michałem Sutkowskim. Sutkowscy: Gardenia to dobry termin na biznes ZDJĘCIA: firmowe

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY Jak oceniają Państwo miniony sezon w branży szkółkarskiej? Czy przyniósł jakieś zaskoczenia? Michał Sutkowski: Miniony sezon szkółkarski oceniamy pozytywnie. Od kilku lat wydarzenia na świecie pokazują nam, że niczego nie możemy być pewni, a tym bardziej niczego nie da się przewidzieć. Najpierw pandemia, potem wojna w Ukrainie – te dwa wydarzenia mocno wpłynęły na nasze życie, zmieniły nasze priorytety. Jednak od tych kliku lat zauważamy tendencję wzrostową, jeżeli chodzi o sprzedaż roślin. Ludzie nauczeni doświadczeniami, chociażby z trudnościami w podróżowaniu, niepewnością o jutro, strachem o rozwój sytuacji geopolitycznej, inwestują w swój ogród, taras, okoliczną zieleń. Niestety inflacja, szalejący wzrost cen i kosztów życia wpływa na to, że klienci decydują się na zakup mniejszych i tańszych roślin. Jednak trend dbania o najbliższe otoczenie i tworzenie zielonych stref relaksu nie słabnie. Jak na przestrzeni lat zmieniał się Państwa asortyment w szkółce? Czy zaszły w nim duże zmiany od początku istnienia działalności? M.S.: Jesteśmy szkółką, która w miarę dynamicznie stara się reagować na potrzeby naszych klientów. Początkowo nastawieni byliśmy na produkcję roślin iglastych w gruncie. W dalszym ciągu jest to nasza główna specjalizacja, jednak z roku na rok wprowadzamy rośliny, które aktualnie cieszą się największą popularnością wśród naszych klientów. Sukcesywnie modyfikujemy swoją ofertę, tak by odpowiadała na aktualne potrzeby rynku. Dla przykładu od kliku sezonów mamy w sprzedaży różne odmiany traw ozdobnych, np. Carex, Imperata, Miscanthus,

14 Nr 5/2023 Pennisetum, które aktualnie są jednymi z najpopularniejszych roślin w ogrodach, a u nas stały się hitem sprzedażowym. Wprowadzając nowości, oczywiście nie zapominamy o roślinach, które od wielu lat wiodą prym, np. thuja ‘Smaragd”, Pinus mugo, na które zapotrzebowanie nie słabnie. Na zmiany w naszym asortymencie wpływa również to, że stale rozwijamy i modernizujemy naszą szkółkę. W zeszłym roku dołożyliśmy ok. 4 ha terenu pod uprawy kontenerowe, dzięki czemu możemy pomieścić więcej nowego materiału. Naszą najnowszą inwestycją jest stworzenie kolejnego działu w szkółce, czyli gruntowej uprawy drzew liściastych w gruncie, na który przeznaczyliśmy ponad 3 ha. Wcześniej mieliśmy już w sprzedaży drzewa liściaste w pojemnikach, natomiast produkcja drzew w gruncie to dla nas nowość. Jak w Państwa ocenie rozwija się obecnie branża szkółkarska w Polsce? Czy możemy mówić o konkretnych trendach? M.S.: Nie jest tajemnicą, że tocząca się za naszą wschodnią granicą wojna oraz co za tym idzie trudna sytuacja ekonomiczna w naszym kraju mają również ogromny wpływ na naszą szkółkarską branżę. Jednak myślę, że mimo wszystko polskie szkółki dobrze sobie radzą z tymi przeciwnościami. „Trendem”, który zauważamy w ostatnim czasie, jest wzmocnienie pozycji polskich szkółek na naszym lokalnym rynku, np. szkółki chętniej biorą udział w różnego rodzaju lokalnych aktywnościach czy chociażby bardziej zabiegają o pozyskiwanie klientów na polskim rynku. Pozytywnym zjawiskiem, które też po części wynika z aktualnej sytuacji geopolitycznej, jest większa integracja między samymi szkółkami, wspólne angażowanie się w różnego typu projekty czy po prostu wsparcie polegające na wspólnym rozwiązywaniu problemów w branży. Na jakie działania zamierzacie Państwo położyć nacisk w nowym roku? M.S.: W przyszłym roku nie zwalniamy tempa. Chcemy powtórzyć udział w tych samych wystawach, w których braliśmy udział w roku bieżącym, a także rozważamy kilka dodatkowych wydarzeń. Oczywiście stale rozwijamy szkółkę, planujemy poprawić infrastrukturę na kontenerowni oraz przy uprawach gruntowych. Poprawa placu załadunkowego, modernizacja budynku biurowego oraz zaplecza socjalnego to coś, w co inwestujemy od kilku lat i dalej chcemy ulepszać dla większego komfortu naszej pracy. Specyfiką upraw gruntowych jest to, że z sezonu na sezon zmienia się dostępność powierzchni gotowej pod nowe uprawy. Praktycznie co roku planujemy nowe nasadzenia bądź reorganizujemy i przesadzamy rosnące już rośliny, by zwiększyć bądź przygotować grunt pod sadzenie nowych roślin. Wiem, że bywacie Państwo często na międzynarodowych wystawach branżowych. Jakie w tym roku przywieźliście z nich ciekawe inspiracje? M.S.: Udział w międzynarodowych wystawach branżowych jest dla nas istotnym elementem promocji naszej szkółki. Cieszymy się, że po pandemii ta formuła spotkań na żywo z klientami powróciła, więc korzystamy z tej możliwości bardzo intensywnie. W roku 2023 będziemy uczestniczyć w 5 międzynarodowych wystawach, dwa wydarzenia w Polsce oraz trzy w Europie. Wystawą, w której najdłużej bierzemy udział i która jest bliska naszemu sercu to oczywiście targi Zieleń to Życie w Warszawie. Dla nas jest to przede wszystkim miejsce, gdzie spotykamy się i utrwalamy kontakt z naszymi stałymi partnerami biznesowymi. Pielęgnowanie takich znajomości jest szalenie istotne, szczególnie w dzisiejszych czasach, gdzie mocno rozwija się formuła zamówień on-line i kontaktów tylko telefonicznych. W zeszłym roku po ponad dziesięcioletniej przerwie postanowiliśmy wystawić się na targach Gardenia w Poznaniu. Uznaliśmy, że zmiana terminu tej głównej w kraju wystawy – na listopad – jest dla nas bardzo sprzyjająca i warto pojawić się również i na tym wydarzeniu. Zadowoleni z zeszłorocznej edycji Gardenii postanowiliśmy i w tym roku wziąć w niej udział. Mamy nadzieję, że wystawa, która odbędzie się 23-25 listopada, ponownie będzie dla nas owocna w nowe znajomości, kontakty i oczywiście w nowe zamówienia. Natomiast jeżeli chodzi o wydarzenia zagraniczne, to w mijającym roku braliśmy udział w trzech wystawach, czyli IPM Essen w Niemczech, Four Oaks Trade Show w Wielkiej Brytanii oraz GrootGroenPlus w Holandii. W Niemczech bywamy regularnie od wielu lat, natomiast na imprezie holenderskiej i brytyjskiej jako wystawcy byliśmy pierwszy raz. Rynek niemiecki czy holenderski niewiele różnią się od naszego rynku ogrodniczego, na BLIŻEJ BRANŻY

16 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY tym rynku mamy już wieloletnie doświadczenie, wielu klientów i kontakty. Pojawienie się po raz kolejny w Essen czy pierwszy raz w Zundert było dla nas bardzo ważnym wydarzeniem. Jednak to wystawa brytyjska była dla nas zupełną nowością. Razem ze Szkółką Szmit jako jedyne polskie szkółki wystawialiśmy się na Four Oaks Trade Show. Jest to jedna z ważniejszych wystaw ogrodniczych na Wyspach, skierowana tylko do klientów branżowych, profesjonalnych. Po brexicie współpraca z Wielką Brytanią mocno się skomplikowała i utrudniła, jednak nie jest niemożliwa. Uważam, że ze względu na mocno zakorzenioną tradycję ogrodniczą w Wielkiej Brytanii warto podjąć większe zaangażowanie i rozwijać sprzedaż roślin w tym kierunku. Brytyjczycy bardzo entuzjastycznie reagowali na naszą obecność na tym wydarzeniu. Jako polska reprezentacja byliśmy bardzo dobrze przyjęci, a nasze rośliny i ich jakość budziły podziw wśród zwiedzających. Szykujemy się więc do kolejnej edycji. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiała Paulina Maniecka

18 Nr 5/2023 Co decyduje o sukcesie firmy w branży ogrodniczej, biorąc pod uwagę jej dynamiczny rozwój w ostatnich latach? Jadwiga Ostrowska: Sektor ogrodniczy jest wyjątkowy ze względu na jego zdolność do przystosowywania się do zmieniających się potrzeb konsumentów. Firma, aby być konkurencyjna na rynku i atrakcyjna dla klienta, musi wykazać się elastycznością, oferować wysoką jakość produktów i usług oraz mieć innowacyjne podejście do spełniania rosnących wymagań rynku. Musi też dokładnie czytać potrzeby klientów i na nie odpowiadać. Kluczowa jest jakość produktów. Rosnąca świadomość ekologiczna i dbałość o środowisko naturalne przyczyniły się do zwiększonej uwagi poświęcanej odpowiedniej klasie produktów ogrodniczych. Klienci oczekują, że kupione przez nich nasiona będą kiełkowały na wysokim poziomie gwarantującym okazałe rośliny, a narzędzia ogrodnicze będą trwałe i skuteczne. Warto zatem zrozumieć, że troska o najwyższą jakość nie jest kosztem, ale inwestycją w zaufanie klienta oraz trwały sukces i rozwój na konkurencyjnym rynku ogrodniczym. Co decyduje o tak dynamicznym rozwoju firmy W. Legutko? J.O.: Główną motywacją prezesa firmy Wiesława Legutko jest pasja do ogrodnictwa oraz szacunek dla natury. Wartości te przekazuje każdemu pracownikowi, wręcz zaraża nimi. To nasze fundamenty, które przyczyniają się do tworzenia wyjątkowych produktów i budowania trwałego sukcesu. Kluczowa jest dla nas najwyższa jakość oferowanych produktów, a także bogaty wybór asortymentu. To dzięki temu nasza firma rozwinęła działalność nie tylko na terenie kraju, ale także za granicą. Pracuje Pani w tej firmie od początku swojej kariery zawodowej. Jak bardzo przedsiębiorstwo rozwinęło się w tym czasie? J.O.: Rozpoczęłam swoją karierę w firmie W. Legutko zaraz po studiach, najpierw odbywając staż, a następnie obejmując stanowisko młodszego specjalisty ds. sprzedaży. W tym czasie przedsiębiorstwo przeszło wiele zmian oraz wprowadziło szereg nowoczesnych rozwiązań zarówno w obszarze produkcji, jak i dystrybucji i sprzedaży. Nasze środowisko pracy daje wiele możliwości rozwoju i zdobywania kolejnych szczebli kariery, na co moja droga do stanowiska dyrektora jest Branża ogrodnicza jest dynamicznie rozwijającym się sektorem gospodarki, który nie tylko dostarcza konsumentom pięknych roślin, ale także odgrywa kluczową rolę w promocji zdrowego stylu życia. Osiągnięcie trwałego sukcesu w tym sektorze wymaga więcej niż pasji i miłości do natury – to także nieustanne doskonalenie i zaangażowanie w kluczowe aspekty działalności. O tym, co decyduje o sukcesie w branży ogrodniczej, rozmawiamy z Jadwigą Ostrowską, dyrektor sprzedaży w przedsiębiorstwie W. Legutko. W. Legutko: zaangażowanie, jakość i pasja BLIŻEJ BRANŻY

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 świetnym przykładem. Odkąd w 2019 roku objęłam funkcję dyrektora sprzedaży, zwiększyliśmy zasięg sprzedaży granicą, w tym w Czechach, na Litwie i na Słowacji, skupiając się na amatorskim rynku torebkowym. Nasza roczna sprzedaż wzrosła do ponad 50 mln torebek nasion dla hobbystów. Rozwinęliśmy dział sprzedaży oraz zdobyliśmy szereg nagród branżowych, w tym Laur Konsumenta. To wszystko motywuje mnie do dalszego rozwoju zarówno swoich umiejętności i kompetencji, jak i realizowania założonych celów firmy. Chcemy sięgać wyżej i stale podnosić poprzeczkę. Aby utrzymać pozycję lidera w branży, firma musi utrzymać konkurencyjność na rynku. Jakie działania W. Legutko podejmuje w tym celu? J.O.: Innowacyjność i poszerzanie oferty są kluczowe, dlatego wprowadzamy na rynek szereg produktów, które nie tylko spełniają oczekiwania klientów, ale także są zgodne z duchem zrównoważonego stylu życia i dbałości o środowisko naturalne. Ogrodnictwo to ciągła zmiana, ponieważ pasjonaci tej dziedziny chcą uprawiać nowe gatunki i odmiany roślin, by poszerzać swoje kolekcje w ogrodach. Słuchamy naszych klientów i dlatego co roku proponujemy wiele nowości. Kiedy objęłam stanowisko dyrektora sprzedaży, przedsiębiorstwo W. Legutko było już liderem w branży ogrodniczej, ale wiedziałam, że kontynuacja sukcesu firmy będzie zależała od naszej zdolności do zaspokajania coraz większych potrzeb rynkowych. W odpowiedzi na coraz szybciej rozwijający się trend zakładania łąk kwietnych, wspólnie z naszymi zespołami specjalistów m.in. ds. ogrodnictwa i rozwoju produktów wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. mieszanki kwietne – jedyne takie mieszanki na rynku, które zawierają 100% nasion kwiatów, bez dodatku traw. Bardzo ważnym elementem układanki jest dla nas ekspozycja towarów. Proponujemy szerokie spektrum ekspozytorów zróżnicowanych pod kątem wielkości, dopasowanych do rozmiarów sklepów. Działamy również w modelu biznesowym shop in shop. Bardzo ważnym działaniem pozwalającym utrzymać konkurencyjność jest również świadome budowanie marki. Strategię jej rozwoju budujemy na dogłębnych analizach rynku, potrzeb i nastrojów klienta. Chcemy zarazić pasją do ogrodnictwa jak największe grono, w tym dzieci, dlatego prowadzimy też kampanie edukacyjne jak np. akcja #Zdroworosna. Skąd czerpiecie inspiracje i pomysły na rozwój przedsiębiorstwa? J.O.: Osobą, która nadaje tempa rozwojowi przedsiębiorstwa, jest Pani Joanna Legutko, wiceprezeska zarządu, inspiruje i motywuje zespół do działania. Joanna uczestniczy w licznych targach branżowych, kongresach i konferencjach zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Bacznie obserwuje globalne nurty ogrodnicze i śledzi zachodzące w branży zmiany. Wiedzą chętnie dzieli się z zespołem i zaraża nowymi pomysłami. My wszyscy w firmie, jak wspomniałam wcześniej, wsłuchujemy się w potrzeby klientów i to właśnie oni bardzo często inspirują nas do wprowadzania na rynek nowych produktów, np. donic z włókna kokosowego. Uważnie słuchamy naszych kontrahentów, testujemy różne rozwiązania, szkolimy się i nie boimy się eksperymentować. Stawiamy też na dobre relacje oraz rozmowy z przedstawicielami innych przedsiębiorstw, by poznać ich motywacje i się nimi zainspirować. Wielu naszych pracowników to pasjonaci ogrodnictwa, którzy śledzą trendy i podsuwają pomysły na poszerzenie oferty. Jakie są według Pani najważniejsze cechy, które pomagają w codziennej pracy dyrektora sprzedaży? J.O.: By być dobrym dyrektorem sprzedaży trzeba działać wielowymiarowo i wykazywać szereg umiejętności. Moim zdaniem najważniejsza jest otwartość i wysokie zdolności komunikacyjne. Ważne jest dla mnie tworzenie oraz utrzymywanie dobrych relacji zarówno z kontrahentami, jak i współpracownikami. Budowanie zaufania i wzajemne wsparcie odgrywają ważną rolę. Staram się aktywnie słuchać i służyć pomocą, ale potrafię także rozwiązywać konflikty, szybko podejmować decyzje i sprawnie delegować zadania. W podejmowaniu decyzji biznesowych bardzo pomagają zdolności analitycznego myślenia i tzw. chłodnej głowy. Do tego pozytywne nastawienie, praca z pasją i zaangażowaniem i sukces mamy gotowy! Kocham działać w dynamicznych warunkach. Oczywiście nie samą pracą człowiek żyje i trzeba od niej odpocząć, by wrócić z nową energią. W wolnym czasie uwielbiam spacerować po lesie z rodziną, w której mam wielkie wsparcie. Jakie są plany firmy na przyszłość, biorąc pod uwagę wspomniane już dynamiczne zmiany na rynku ogrodniczym i rosnące zainteresowanie ekologią? J.O.: W dalszym ciągu chcemy poszerzać naszą ofertę o nowe, autorskie odmiany roślin, ponieważ w naszych szeregach posiadamy świetnych specjalistów ds. hodowli roślin. Misją firmy nadal jest i będzie wspieranie ludzi w realizacji pasji ogrodniczej oraz dbałość o zdrowie, wszystko w duchu poszanowania środowiska. Dlatego podążamy za zmianami i odpowiadamy na nie, wprowadzając nie tylko nowe odmiany roślin, szeroki asortyment dobrej jakości akcesoriów ogrodniczych czy domowych, ale również rozwiązania ekologiczne, np. podłoże i doniczki kokosowe. Chcemy promować zdrowy styl życia poprzez zachęcanie do uprawy warzyw, ziół i kwiatów jak największej ilości odbiorców i przekonanie ich, że każdy może prowadzić ogród, nawet najmniejszy. Dalej będziemy realizować plany związane z akcjami edukacyjnymi dla dzieci. Wierzymy, że poszanowanie natury ma realny wpływ na naszą przyszłość i to motywuje nas każdego dnia do osiągania nowych celów. Właśnie dlatego wprowadzamy w firmie rozwiązania, które mają na celu ograniczenie odpadów i zrównoważoną produkcję. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał dr Piotr Łuczak Joanna Legutko, wiceprezeska zarządu, Jadwiga Ostrowska, dyrektor ds. sprzedaży BLIŻEJ BRANŻY

20 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY W tegorocznym wydarzeniu wzięli udział właściciele, menadżerowie i pracownicy z 54 polskich Centrów Ogrodniczych zrzeszonych w PSCO i Grupie Zakupowej DCO oraz 42 firmy związane z ogrodnictwem. Oprócz stałych dostawców pojawiło się wiele nowych firm. Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych wraz z Grupą Zakupową DCO po raz kolejny zorganizowało na jesieni Targi Tradycyjnego Rynku Ogrodniczego w Hotelu Czarny Staw w Nowym Adamowie. Ogrodnicy w Adamowie W dwóch obszernych salach konferencyjnych Hotelu Czarny Staw trakcyjną i różnorodną ofertę wystawienniczą zaprezentowały firmy: Activa Polska, Agrecol, Agrimpex, Agronas, Agro Smart Lab, Allplants Mateusz Krzewicki, BIG Bożena Szewczyk Zbigniew Szewczyk, Biocont Polska, Biofeld, Bio-Lider, Bruno Nebelung, Biovita, COMPO Polska, Deforche Construct, Direct Home and Garden, Ekodarpol Zbigniew Zubala, Elkner Service, Evergreen Garden Care Poland, Felco Poland, Fiskars Polska, Floraland, GMF Group, Gospodarstwo Ogrodnicze Łukasz Turski, Gospodarstwo Szkółkarskie PANEK, ICL Polska, KiK Ziemskie Produkty, Multi-Decor, Nuova Deroma, SBM Life Science, Silesia Plants, Sumin D. Czabańska, W. Czabański i Wspólnicy, Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych Tomasz Piekarski, Teak Meble Michał Motyka, Terra Eneo Roman Chodacki i Wspólnicy, Torseed, Tropical Tadeusz Ogrodnik, Vilmorin Garden, WegAna, W. Legutko, Westland, Wolf- -Garten/ MTD Poland, Your Loft Design. – Wydarzenie było okazją do bezpośrednich rozmów i prezentacji produktowych, a także wspólnej zabawy w mniej formalnej atmosferze w wieczór poprzedzający targi. Wydarzenie z pewnością przyczyni się do udanych zakupów i do pozyskania satysfakcjonujących zamówień na 2024 rok – uważa Karolina Filipiak, kierownik biura PSCO. <

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY REKLAMA MIROSŁAW ŁAKOMIEC POLSKIE STOWARZYSZENIE CENTRÓW OGRODNICZYCH Jakie znaczenie mają dla PSCO doroczne targi w Nowym Adamowie? Największa wartość tych targów to możliwość bezpośrednich rozmów właścicieli centrów ogrodniczych, czyli członków PSCO – z przedstawicielami firm. Jest to impreza zamknięta, skierowana tylko i wyłącznie do nas. Dla nas, szefów centrów ogrodniczych, to okazja także do poznania nowych produktów i oferty na kolejny sezon. Od razu możemy złożyć zamówienie lub przynajmniej deklarację zainteresowania danym wyrobem. Jak te targi ewoluowały na przestrzeni lat? Zaczęliśmy ponad dwie dekady temu. Co roku stopniowo przybywało wystawców, aż od kilkunastu lat mamy już ugruntowaną pozycję tego wydarzenia. Od niedawna zaczęli się także pojawiać szkółkarze. Z tego co wiem, są zadowoleni i wygląda na to, że ich firmy też zasilą corocznie nasze targi. Staramy się też zapraszać nowych wystawców, którzy chcą zaistnieć na rynku ogrodniczym. Ilu członków ma PSCO? Nasze stowarzyszenie liczy ponad 60 centrów ogrodniczych i członków wspierających. To najważniejsze placówki handlowe w naszym kraju. Jesteśmy oczywiście otwarci na nowych członków i na koniec tego roku planujemy szeroko zakrojoną akcję promującą naszą organizację. pł Mirosław Łakomiec i Karolina Filipiak z PSCO Volmary Sp. z o.o. to międzynarodowa firma będąca jednym z największych producentów sadzonek kwiatów, roślin ozdobnych, ziół oraz roślin przyprawowych. W ofercie firmy jest ponad 2000 odmian roślin należących do ponad 800 gatunków. Wśród roślin ozdobnych, których oferta jest bardzo szeroka, na uwagę zasługują egzotyczne akcenty, które dobrze przyjęły się na polskim rynku. Należą do nich np. alstromerie ogrodowe, agapanthusy, „kangurze uszy” czy sukulenty. Na zdjęciu: Alstromeria Inticancha White Pink Blush Więcej szczegółów na www.volmary.com Volmary Sp. z o.o. Ul. Olchowa 17 05-085 Gawartowa Wola

22 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Balkonowo-rabatowe igrzyska (część II) Nie ma w Europie lepszego wydarzenia dla profesjonalistów, których interesują rośliny balkonowo-rabatowe, niż FlowerTrials . Te dni otwarte kilkudziesięciu firm hodowlanych działających na międzynarodowym rynku, odbywające się w Holandii i Niemczech w 24. tygodniu roku, wypadły tym razem 13-16 czerwca. TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Mandeville Sundaville Double Blush Pink – FleuroStar 2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 23 BLIŻEJ BRANŻY KLIMAT – UFF, JAK GORĄCO W trakcie FlowerTrials 2023 ogłoszono wyniki 15. edycji konkursu o marketingową nagrodę FleuroStar, który organizowany jest przez międzynarodowe zrzeszenie Fleuroselect. Spośród sześciu tegorocznych propozycji z nowego asortymentu roślin balkonowo-rabatowych, zgłoszonych do tego konkursu przez firmy hodowlane, które są członkami Fleuroselectu, jury wyłoniło zwycięzcę. Została nim mandewila (Mandeville) Sundaville Double Blush Pink z asortymentu przedsiębiorstwa MNP / Suntory. Tę nowość, która miała premierę podczas styczniowych targów IPM Essen (w porze niesprzyjającej prezentacji roślin balkonowo-rabatowych kwitnących latem), charakteryzują pełne kwiaty, niespotykane wcześniej u mandewili. Są one barwy jasnoróżowej. Jak powiedział Erwin Giezen, szef ds. komunikacji, marketingu i handlu w firmie MNP / Suntory, odmiana Double Blush Pink już przed czerwcem 2023 r. stała się przebojem, ale przyznana nagroda stanowi ważne trofeum. Pełnokwiatowa nowość zachowuje wszystkie zalety klasycznych odmian z grupy Sundaville, najsławniejszej na rynku madewili – balkonowych „dipladenii”. Zapowiedziano wprowadzanie kolejnych pełnokwiatowych kreacji (kolorów) z tej samej linii. Double Blush Pink dzięki nagrodzie FleuroStar ugruntowuje pozycję marki Sundaville, obecnej na europejskim rynku od 20 lat. Erwin Giezen podkreślił, że obecnie ta grupa jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się Lewisia cotyledon Elise Golden Yellow produktem z oferty MNP / Suntory – m.in. ze względu na zmieniający się klimat, z wysokimi temperaturami oraz częstymi okresami słonecznej, suchej aury, którą znosi mandewila, podobnie jak nieregularne podlewanie. W tym kontekście zwracały uwagę jeszcze lepiej przystosowane do skwaru i niedoboru wody nowości, choćby sukulenty. Przykładem z tej kategorii może być oferowana jako bylina lewizja zagłębiona (Lewisia cotyledon) Golden Yellow – kolejna odmiana z grupy Elise, zademonstrowana przez firmę Benary, która posiada w swoim asortymencie wyłącznie rośliny rozmnażane z nasion. W ofercie dla europejskich producentów roślin REKLAMA

24 Nr 5/2023 balkonowo-rabatowych coraz częściej pojawiają się egzoty, jak – pochodzący z Australii – Anigozanthos, tzw. łapa kangura. Odmiany przeznaczone do pojemników, o różnych barwach kwiatów, w tym niebieskiej (nowa odmiana Masquerade z grupy Celebrations), zaprezentowało greckie przedsiębiorstwo Marathon Plants. PETUNIE W GÓRĘ Jeśli chodzi o rośliny z głównego nurtu, najwięcej nowości przybyło w przypadku petunii. Nie jest to niespodzianką, ale w ostatnich, trudnych ekonomicznie sezonach zanotowano wzrost produkcji petunii, w porównaniu z „królową balkonów” pelargonią, która ma większe potrzeby termiczne i wymaga od ogrodnika wyższych nakładów na ogrzewanie szklarni lub tunelu. Marką samą w sobie pozostaje grupa Surfinia, która była jednym z motywów przewodnich ekspozycji przedsiębiorstwa MNP / Suntory. Chwalono się spektakularną liczbą sprzedanych już sadzonek tej przełomowej petunii (1,5 mld sztuk), która trafiła na rynek w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku. Choć w ciągu ponad trzech dekad hodowli petunii z grupy Surfinia wprowadzono do produkcji i handlu odmiany („podgrupy”) o różnych pokrojach, wielkościach kwiatów i zastosowaniach, obecnie ponownie ta marka ma się kojarzyć z typowo kaskadowymi, intensywnie rosnącymi petuniami. Jako najbardziej obiecującą nowość Francesca Lanzillotta, menedżer ds. marketingu w firmie MNP / Suntory, wskazała odmianę Surfinia® Trailing Big Red. W asortymencie petunii pokazanych podczas FlowerTrials wyjątkowo wyróżniała się jednak odmiana Tea Flamingo, hodowli przedsiębiorstwa Beekenkamp BLIŻEJ BRANŻY Greckie przedsiębiorstwo Marathon Plants zaprezentowało w Holandii kolekcję odmian egzotycznej „łapy kangura” (Anigozanthos) Petunia ×hybrida to gatunek wyjątkowo licznie reprezentowany przez rozmaite odmiany (tu: kolekcja kreacji „rozgwieżdżonych” – z grupy Sky – hodowli firmy Selecta one) Surfinia była motywem przewodnim ekspozycji przedsiębiorstwa MNP / Suntory, które komunikowało, że sprzedano już w sumie 1,5 mld sztuk tej przełomowej petunii Francesca Lanzillotta i Erwin Giezen z firmy MNP / Suntory przy ekspozycji promującej petunie z grupy Surfinia, w tym nową odmianę Trailing Big Red

26 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Plants, którą prezentowano w zabawny sposób, wykorzystując skojarzenia z flamingiem. Kreacja ta odznacza się ciekawą, różowołososiową, niejednorodną barwą kwiatów. Oryginalną kolorystyką charakteryzuje się także petunia Top-tunia Pink Mascara, o różowych żyłkowanych kwiatach, pokazana przez firmę Gruppo Padana – jednego z dwóch włoskich uczestników FlowerTrials 2023. Przedsiębiorstwo Beekenkamp Plants tak promowało swoją wyróżniającą się odmianę petunii – Tea Flamingo Petunia Top-tunia Pink Mascara z pokazów firmy Gruppo Padana Syngenta Flowers w szczególny sposób – w rękawach Flower Pouch – eksponowała drobnokwiatowe, kaskadowe petunie z grupy Itsy Z kolei Syngenta Flowers w szczególny sposób – w wiszących rękawach Flower Pouch – eksponowała kaskadowe odmiany z grupy Itsy, o najdrobniejszych na rynku kwiatach w obrębie gatunku Petunia ×hybrida. Rośliny obficie kwitną, całkowicie zakrywając rękawy, i są wytrzymałe na niesprzyjające warunki pogodowe. Petuniowych rozmaitości było o wiele więcej i można się spodziewać rosnącej ich liczby w nadchodzących latach. NOWOŚCI ODMIANOWE Z RÓŻNYCH PÓŁEK Rzecz jasna pelargonie – w globalnej skali wciąż najważniejsze rośliny balkonowo-rabatowe – nie zniknęły z pokazów, ale nie było wśród nich zbyt wielu nowości. Interesująco prezentowała się odmiana Starry White gatunku Pelargonium zonale, o czysto białych gwiazdkowatych, licznych kwiatach, którą zademonstrowała firma Syngenta Flowers. Zwiedzającym najbardziej wryła się Pelargonium zonale Starry White – oryginalna nowość o gwiazdkowatych kwiatach

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 27 BLIŻEJ BRANŻY zaś w pamięć różowo-czerwona (z oczkiem) odmiana Solfaro Lisboa tego samego gatunku, która była jedną z kandydatek do tytułu FleuroStar (hodowca – firma Brandkamp) i – dzięki temu – eksponowano ją w kilku lokalizacjach FT, w specjalnych kącikach poświęconych temu konkursowi. Charakterystyczną tendencją, którą potwierdzały prezentacje FlowerTrials 2023, jest wzrost znaczenia pełnokwiatowych kalibrachoi (Calibrachoa ×hybrida). Szereg firm zintensyfikowało hodowlę w tym kierunku. Warto tu przywołać np. nowość pokazaną przez przedsiębiorstwo Selecta one: dwie odmiany z „podgrupy” MiniFamous Neo Double Loopy, u której pełne kwiaty są dwukolorowe – mają specyficzne kremowe przebarwienia na tle różowym (‘Pink’) lub niebieskoliliowym (‘Lavender’). „Żywopłotowe” begonie z nowej, dwuodmianowej grupy (serii) Stonehedge F1, o wyjątkowo dużych rozmiarach roślin, stanowiły clou pokazów firmy Benary. Przygotowała ona spektakularną prezentację głównej swojej nowości tegorocznych FlowerTrials, nawiązując do jednego z najsłynniejszych światowych zabytków megalitycznej budowli Stonehenge, która znajduje się w Anglii (w nazwie begonii człon henge zamieniono na hedge = żywopłot). Pelargonium zonale Solfaro Lisboa Calibrachoa ×hybrida MiniFamous Neo Double Loopy Pink REKLAMA

28 Nr 5/2023 BLIŻEJ BRANŻY Ta premiera zarazem unaoczniła dalsze postępy w hodowli begonii-„gigantów”, które reprezentowane były dotychczas np. przez grupy BIG, BIG Deluxxe (Benary) oraz Viking i Viking XL (Sakata). W przypadku grupy Stonehedge kwiaty są stosunkowo niewielkie, natomiast główną ozdobę stanowią brązowe liście. Przełomem w hodowli, lecz o niewielkim na razie znaczeniu, jeśli chodzi o pozycję rynkową, są kreacje scewoli zwodniczej (Scaevola aemula) o gwiazdkowatej (a nie wachlarzykowatej) budowie kwiatów, dotychczas niespotykanej u tego rodzaju. Odmiany z grupy Stardiva Star pokazało przedsiębiorstwo MNP / Suntory. Wśród bylin wyróżniała się np. ostróżka (Delphinium) Red Lark – odmiana o nietypowej dla tego rodzaju łososiowopomarańczowej barwie kwiatów. Jest to efekt prac hodowlanych firmy Darwin Perennials, będącej częścią amerykańskiego koncernu Ball Horticultural Company. Nowość tę można było oglądać na pokazach przedsiębiorstwa Florensis. ROK PO ROKU, SEZON ZA SEZONEM Ciekawych, nowych kreacji zademonstrowanych przez prawie sześćdziesięciu uczestników FlowerTrials 2023 było o wiele więcej. Czas pokaże, które z setek odmian roślin balkonowo-rabatowych, kwitnących doniczkowych i bylin, wprowadzanych na rynek w sezonie 2023/2024 przyjmą się jako produkty chętnie uprawiane oraz kupowane. A następne czerwcowe dni otwarte w Holandii i Niemczech niezawodnie staną się areną prezentacji kolejnych potencjalnych hitów, którymi poszczególni wystawcy będą się chcieli wyróżnić, by wygrać z konkurencją. < Scaevola aemula Stardiva Star Blue – odmiana o gwiazdkowatej (a nie wachlarzykowatej) budowie kwiatów, dotychczas niespotykanej u tego gatunku Begonie z nowej grupy Stonehedge o wyjątkowo dużych rozmiarach stanowiły centralny punkt pokazów firmy Benary Delphinium cultorum Red Lark – bylinowa ostróżka o nietypowej barwie kwiatów

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz