LIDER BIZNESU 5/2023

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 świetnym przykładem. Odkąd w 2019 roku objęłam funkcję dyrektora sprzedaży, zwiększyliśmy zasięg sprzedaży granicą, w tym w Czechach, na Litwie i na Słowacji, skupiając się na amatorskim rynku torebkowym. Nasza roczna sprzedaż wzrosła do ponad 50 mln torebek nasion dla hobbystów. Rozwinęliśmy dział sprzedaży oraz zdobyliśmy szereg nagród branżowych, w tym Laur Konsumenta. To wszystko motywuje mnie do dalszego rozwoju zarówno swoich umiejętności i kompetencji, jak i realizowania założonych celów firmy. Chcemy sięgać wyżej i stale podnosić poprzeczkę. Aby utrzymać pozycję lidera w branży, firma musi utrzymać konkurencyjność na rynku. Jakie działania W. Legutko podejmuje w tym celu? J.O.: Innowacyjność i poszerzanie oferty są kluczowe, dlatego wprowadzamy na rynek szereg produktów, które nie tylko spełniają oczekiwania klientów, ale także są zgodne z duchem zrównoważonego stylu życia i dbałości o środowisko naturalne. Ogrodnictwo to ciągła zmiana, ponieważ pasjonaci tej dziedziny chcą uprawiać nowe gatunki i odmiany roślin, by poszerzać swoje kolekcje w ogrodach. Słuchamy naszych klientów i dlatego co roku proponujemy wiele nowości. Kiedy objęłam stanowisko dyrektora sprzedaży, przedsiębiorstwo W. Legutko było już liderem w branży ogrodniczej, ale wiedziałam, że kontynuacja sukcesu firmy będzie zależała od naszej zdolności do zaspokajania coraz większych potrzeb rynkowych. W odpowiedzi na coraz szybciej rozwijający się trend zakładania łąk kwietnych, wspólnie z naszymi zespołami specjalistów m.in. ds. ogrodnictwa i rozwoju produktów wprowadziliśmy do sprzedaży m.in. mieszanki kwietne – jedyne takie mieszanki na rynku, które zawierają 100% nasion kwiatów, bez dodatku traw. Bardzo ważnym elementem układanki jest dla nas ekspozycja towarów. Proponujemy szerokie spektrum ekspozytorów zróżnicowanych pod kątem wielkości, dopasowanych do rozmiarów sklepów. Działamy również w modelu biznesowym shop in shop. Bardzo ważnym działaniem pozwalającym utrzymać konkurencyjność jest również świadome budowanie marki. Strategię jej rozwoju budujemy na dogłębnych analizach rynku, potrzeb i nastrojów klienta. Chcemy zarazić pasją do ogrodnictwa jak największe grono, w tym dzieci, dlatego prowadzimy też kampanie edukacyjne jak np. akcja #Zdroworosna. Skąd czerpiecie inspiracje i pomysły na rozwój przedsiębiorstwa? J.O.: Osobą, która nadaje tempa rozwojowi przedsiębiorstwa, jest Pani Joanna Legutko, wiceprezeska zarządu, inspiruje i motywuje zespół do działania. Joanna uczestniczy w licznych targach branżowych, kongresach i konferencjach zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Bacznie obserwuje globalne nurty ogrodnicze i śledzi zachodzące w branży zmiany. Wiedzą chętnie dzieli się z zespołem i zaraża nowymi pomysłami. My wszyscy w firmie, jak wspomniałam wcześniej, wsłuchujemy się w potrzeby klientów i to właśnie oni bardzo często inspirują nas do wprowadzania na rynek nowych produktów, np. donic z włókna kokosowego. Uważnie słuchamy naszych kontrahentów, testujemy różne rozwiązania, szkolimy się i nie boimy się eksperymentować. Stawiamy też na dobre relacje oraz rozmowy z przedstawicielami innych przedsiębiorstw, by poznać ich motywacje i się nimi zainspirować. Wielu naszych pracowników to pasjonaci ogrodnictwa, którzy śledzą trendy i podsuwają pomysły na poszerzenie oferty. Jakie są według Pani najważniejsze cechy, które pomagają w codziennej pracy dyrektora sprzedaży? J.O.: By być dobrym dyrektorem sprzedaży trzeba działać wielowymiarowo i wykazywać szereg umiejętności. Moim zdaniem najważniejsza jest otwartość i wysokie zdolności komunikacyjne. Ważne jest dla mnie tworzenie oraz utrzymywanie dobrych relacji zarówno z kontrahentami, jak i współpracownikami. Budowanie zaufania i wzajemne wsparcie odgrywają ważną rolę. Staram się aktywnie słuchać i służyć pomocą, ale potrafię także rozwiązywać konflikty, szybko podejmować decyzje i sprawnie delegować zadania. W podejmowaniu decyzji biznesowych bardzo pomagają zdolności analitycznego myślenia i tzw. chłodnej głowy. Do tego pozytywne nastawienie, praca z pasją i zaangażowaniem i sukces mamy gotowy! Kocham działać w dynamicznych warunkach. Oczywiście nie samą pracą człowiek żyje i trzeba od niej odpocząć, by wrócić z nową energią. W wolnym czasie uwielbiam spacerować po lesie z rodziną, w której mam wielkie wsparcie. Jakie są plany firmy na przyszłość, biorąc pod uwagę wspomniane już dynamiczne zmiany na rynku ogrodniczym i rosnące zainteresowanie ekologią? J.O.: W dalszym ciągu chcemy poszerzać naszą ofertę o nowe, autorskie odmiany roślin, ponieważ w naszych szeregach posiadamy świetnych specjalistów ds. hodowli roślin. Misją firmy nadal jest i będzie wspieranie ludzi w realizacji pasji ogrodniczej oraz dbałość o zdrowie, wszystko w duchu poszanowania środowiska. Dlatego podążamy za zmianami i odpowiadamy na nie, wprowadzając nie tylko nowe odmiany roślin, szeroki asortyment dobrej jakości akcesoriów ogrodniczych czy domowych, ale również rozwiązania ekologiczne, np. podłoże i doniczki kokosowe. Chcemy promować zdrowy styl życia poprzez zachęcanie do uprawy warzyw, ziół i kwiatów jak największej ilości odbiorców i przekonanie ich, że każdy może prowadzić ogród, nawet najmniejszy. Dalej będziemy realizować plany związane z akcjami edukacyjnymi dla dzieci. Wierzymy, że poszanowanie natury ma realny wpływ na naszą przyszłość i to motywuje nas każdego dnia do osiągania nowych celów. Właśnie dlatego wprowadzamy w firmie rozwiązania, które mają na celu ograniczenie odpadów i zrównoważoną produkcję. Dziękuję za rozmowę. Rozmawiał dr Piotr Łuczak Joanna Legutko, wiceprezeska zarządu, Jadwiga Ostrowska, dyrektor ds. sprzedaży BLIŻEJ BRANŻY

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz