Lider Biznesu 5/2024

ISSN 2544-7653 nr 5/2024 s. 8 Złote Medale na Gardenii s. 18 Doniczkowa zieleń premium s. 24 Jakość nasion warzyw Sutkowscy: mocni w iglakach, s. 12 Wydanie 2024

„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Tomasz Szostak, Sylwia Hennek reklama: Aleksandra Konopa tel.: +48 539 777 549 e-mail: aleksandra.konopa@grupamtp.pl Tomasz Tyda tel. +48 691 033 041 e-mail: tomasz.tyda@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY PSCO/DCO w Zakopanem / 5 Projekt „Zielone Leczenie” / 6 Złote Medale Gardenia Grupy MTP / 8 Sutkowscy: mocni w iglakach / 12 Doniczkowa zieleń premium / 18 Jakość nasion warzyw / 24 GARDEN BIZNES Vilmorin Garden / 28 Dolagra, czyli eldorado pojemników / 30 Paliwa alkilatowe: bezwonne paliwa dla ogrodników / 32 POZIOM WYŻEJ Klan derenia / 36 Laureaci Konkursu Roślinnych Nowości / 42 TRENDY Jak utworzyć kampanię w Google Ads? / 44 Sprzedaż online od podstaw / 48 Pielęgnacja drzew to nie amputacja / 52 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 Gardenię czas zacząć! Czas na Gardenię. To największe w kraju Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu. W tym roku odbywają się już 16-18 października, aby złapać jeszcze trochę barw jesieni. Dla wystawców i zwiedzających MTP przygotowały nową formułę. Gardenia A.D. 2024 to: • targi biznesowe, z dużym naciskiem na zagranicznych zwiedzających; • innowacyjne pod względem ekspozycji i strefy inspiracji; • wzbogacone o salon dekoracyjny; • powiązane z targami POLECO, obfitujące w konferencje i warsztaty w zakresie ochrony środowiska, klimatu i gospodarki komunalnej; • rozbudowane o salon zoologiczny jako nowy zakres tematyczny dla centrów ogrodniczych i sieci handlowych. Ekspozycja, podobnie jak w roku ubiegłym, obejmuje wszystkie sektory ogrodnictwa. Od oferty maszynowej, poprzez podłoża, nawozy, nawadnianie, nasiona, akcesoria ogrodnicze, aż po sektor florystyczny, pełen pokazów i nietuzinkowych kompozycji. Na Gardenię zaproszono największe centra i sieci ogrodnicze z Niemiec, Niderlandów, Czech, Rumunii, Norwegii, Litwy, Łotwy i Estonii, a także przedstawicieli organizacji i zrzeszeń branżowych oraz handlowych z kraju i zagranicy. Tegoroczna Gardenia to arena międzynarodowych spotkań. Życzymy dobrego zwiedzania i owocnych kontaktów! dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu

4 Nr 5/2024 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem nasz redakcyjny certyfikat otrzymują ekologiczne produkty nawozowe AgriRol. Ekologiczne produkty nawozowe AgriRol AgriRol 2 w 50-gramowych saszetkach oraz 1-kilogramowych opakowaniach to produkt nawozowy do uprawy roślin zielonych, ozdobnych i kwitnących oraz warzyw. To idealna porcja odżywcza dla roślin zapewniająca prawidłowy wzrost i obfite kwitnienie. Produkt nie zawiera składników chemicznych, jest bezpieczny dla środowiska, ludzi i zwierząt. AgriRol 2 wytwarzany jest w technologii Biorol. To rewolucyjna metoda recyklingu odpadów z jednoczesnym ich odzyskiem w Gospodarce Obiegu Zamkniętego i ideą Zrównoważonego Rozwoju. Proces technologiczny przebiega z poszanowaniem środowiska naturalnego, bezodpadowo i z zachowaniem standardów jakości środowiska. AgriRol 2 posiada zezwolenia na obrót handlowy na terenie PL i w krajach Unii Europejskiej. Ekotechnologie sp. z o.o. ul. Wolności 57, 69-113 Górzyca www.eko-technologie.info

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 5 Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych wraz z Grupą Zakupową DCO zorganizowali doroczne Targi Tradycyjnego Rynku Ogrodniczego. Tym razem 8 października br. w Hotelu Nosalowy Dwór w Zakopanem. Ach, co to były za Targi! Tradycja dorocznych targów PSCO/DCO sięga już kilku lat. W tegorocznym wydarzeniu potwierdziło udział ponad 50 firm oraz właściciele, menadżerowie i pracownicy polskich centrów ogrodniczych zrzeszonych w PSCO i Grupie Zakupowej DCO. Przypomnijmy, że w ubiegłym roku wydarzenie miało miejsce w Aleksandrowie Łódzkim. Celem spotkania jest jak zawsze okazja do bezpośredniej rozmowy B2B przedstawicieli centrów ogrodniczych z firmami. Te ostatnie mają możliwość przedstawić swoje najnowsze produkty oraz ofertę cenową na kolejny sezon. Tradycyjnie też dzień wcześniej organizatorzy zapraszają gości na bankiet. < PSCO/DCO robią biznes w Zakopanem BLIŻEJ BRANŻY Wśród wystawców Targów Tradycyjnego Rynku Ogrodniczego A.D. 2024 udział potwierdziły firmy: Agrecol, Activa Polska, Agrimpex, Agronas, BIG Bożena Szewczyk, Zbigniew Szewczyk, Bio-Lider, Biovita, Bruno Nebelung, Canea, Clematis Źródło Dobrych Pnączy, COMPO Polska, Dijk Natural Colections, Direct Home and Garden, DONKWIAT, Evergreen Garden Care, Fiskars, Floraland, GMF Group, Gospodarstwo Specjalistyczne Panek, Greendea Marketing Ogrodniczy, Grupa INCO, Hamiplant BV, ICL Polska, KIK Ziemskie Produkty, Lasland, Leybaert BV, Marolex, Plantpol, Polix, Prosperplast, RAMP, SBM Life Science, Silesia Plants, SUMIN, Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych Szmit, Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych Tomasz Piekarski, Tin Tours, Torseed, Urban Jungle, Vilmorin Garden, W.Legutko, WegAna, Westland. OPRAC. I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak

6 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Zarząd Zieleni Miejskiej w Poznaniu zainaugurował we wrześniu program „Zielone Leczenie”. Projekt integrujący nowoczesną medycynę z naturalnymi metodami terapeutycznymi otwiera nowe możliwości w procesie zdrowienia pacjentów. Projekt „Zielone Leczenie” Poznań na zielonej drodze do zdrowia W agendzie wydarzenia inaugurującego projekt „Zielone Leczenie” znalazły się prezentacje ekspertów, którzy dzielili się wiedzą na temat terapeutycznego wpływu przyrody na człowieka. Wydarzenie otworzyła Natalia Weremczuk, z-ca Prezydenta Miasta Poznania. Solidnej dawki wiedzy o roli zieleni dla człowieka dostarczyła sesja wykładów. Rozpoczął panel „Relaks aktorów a zieleń miejska. Wpływ środowiska na twórczość i dobrostan” prowadzony przez aktorkę Annę Głogowską, która opowiadała o znaczeniu natury w procesie twórczym. Następnie Arkadiusz Węgielski, Prezes Zarządu Wielkopolskiej Gildii Rolno-Ogrodniczej S.A., przybliżył temat miłości do kwiatów i ich wpływu na jakość życia. ZIELONE TERENY W PROCESIE LECZENIA Ważnym punktem programu była prezentacja prof. UPP dr hab. Agnieszki Krzymińskiej-Bródki, która omówiła korzyści zdrowotne wynikające z miejskich terenów zielonych. W dalszej części prof. dr hab. Piotr Tryjanowski przedstawił związek między ekopsychiatrią a naturą w panelu „Zielono mi”. Przemysław Lewandowski z Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych skupił się na usługach ekosystemowych lasu i ich wpływie na dobrostan człowieka. Kolejną częścią spotkania były prezentacje dotyczące uważności w przyrodzie, psychicznych przeciążeń oraz wpływu apiterapii, a także rola promowania zdrowia psychicznego przez przestrzenie sprzyjające dobremu samopoczuciu. Wydarzenie zakończyło się przekazaniem materiałów sensoryczno-edukacyjnych od sponsorów. Na koniec Agnieszka Jaworska z Cukierni Bezowa uraczyła uczestników zielonym tortem, udekorowanym szmaragdowymi makaronikami – symbolizującym zieloną terapię zarówno dla ciała, jak i ducha. DALSZE LOSY PROJEKTU Projekt „Zielone Leczenie” będzie kontynuowany w różnych lokalizacjach Poznania, m.in. w miejskich parkach, szpitalnych ogrodach i lokalnych skwerach. Dzięki temu każdy pacjent będzie miał szansę na korzystanie z dobrodziejstw natury, bez względu na swój status materialny. „ZIELONE LECZENIE” Jak natura może wpłynąć na zdrowienie? W czasach, gdy miasta zmagają się z wyzwaniami związanymi z urbanizacją, a ich mieszkańcy odczuwają skutki stresu i braku kontaktu z naturą, na mapie Polski pojawiła się wyjątkowa inicjatywa, która ma na celu przywrócenie harmonii między człowiekiem a otaczającym go światem przyrody. Poznański projekt „Zielone Leczenie” to program, który nie tylko wykorzystuje miejską zieleń jako element terapii, ale również integruje ją z nowoczesnym podejściem do zdrowia, oferując pacjentom możliwość poszerzenia wiedzy z zakresu przyrodoznawstwa. MEDYCYNA W ZIELONEJ OPRAWIE „Zielone Leczenie” wyróżnia się na tle innych inicjatyw zdrowotnych dzięki swojej unikalnej filozofii łączącej nowoczesną medycynę z naturalnymi metodami terapeutycznymi. Projekt ten nie ogranicza się jedynie do promowania zdrowego stylu życia, ale stawia sobie za cel pełną integrację miejskich terenów zielonych w proces leczenia pacjentów. Dzięki współpracy z lekarzami oraz specjalistami z różnych dziedzin, takich jak psychologia, fizjoterapia czy dietetyka, „Zielone Leczenie” oferuje pacjentom szeroki wachlarz możliwości poprawy zdrowia poprzez kontakt z naturą. Współczesna medycyna coraz częściej zwraca uwagę na holistyczne podejście do zdrowia, które obejmuje nie tylko leczenie fizycznych dolegliwości, ale także dbałość o kondycję psychiczną pacjentów. „Zielone Leczenie” to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na takie podejście. Poprzez kontakt z naturą pacjenci mają szansę na lepsze zrozumienie swojego ciała i umysłu, a także na odnalezienie wewnętrznej równowagi, co jest kluczowe w procesie rekonwalescencji. WARSZTATY W SERCU NATURY Jednym z filarów projektu są bezpłatne warsztaty organizowane dla pacjentów szpitali. To w poznańskich parkach,

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY w otoczeniu zieleni, uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się więcej o korzyściach płynących z terapii opartej na przyrodzie. Warsztaty te nie ograniczają się jedynie do teorii, ale oferują również praktyczne ćwiczenia. Program zajęć obejmuje m.in. terapię ogrodniczą, która zyskuje na popularności na całym świecie, jako skuteczna metoda wspierania zdrowia psychicznego i fizycznego. Pacjenci będą mieli okazję doświadczyć terapeutycznych właściwości natury na własnej skórze. Będą mogli także nauczyć się, jak wykorzystać otaczającą ich zieleń do osiągnięcia wewnętrznego spokoju i odprężenia, co ma bezpośredni wpływ na poprawę jakości ich życia. ZIELEŃ JAKO PARTNER W PROCESIE LECZENIA Projekt „Zielone Leczenie” będzie realizowany w różnych lokalizacjach – od szpitalnych ogrodów, przez parki miejskie, aż po małe, lokalne skwery. Każde z tych miejsc może stać się naturalnym sprzymierzeńcem w walce o zdrowie pacjentów, oferując przestrzeń do relaksu, refleksji oraz aktywności fizycznej. Dzięki temu pacjenci mają szansę oderwać się od szpitalnych murów i zyskać nową perspektywę na swoje zdrowie. Niezwykle ważnym aspektem projektu jest jego dostępność. Wszystkie warsztaty są bezpłatne, co sprawia, że każdy pacjent, niezależnie od swojego statusu materialnego, ma możliwość skorzystania z dobrodziejstw, jakie niesie za sobą kontakt z naturą. To otwarcie na wszystkich potrzebujących jest kluczowe dla sukcesu „Zielonego Leczenia”, które z założenia ma służyć szerokiemu gronu odbiorców. PARTNER W BIZNESIE Organizatorzy zachęcają przedsiębiorstwa, które chcą aktywnie wspierać społeczne inicjatywy w ramach swojego CSR, by zaangażowały się w projekt „Zielone Leczenie”. Przekazując fundusze lub dostarczając materiały edukacyjne, mogą wspomóc organizację warsztatów czy terapię ogrodniczą. Dzięki takiemu zaangażowaniu firmy nie tylko przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców, ale również pokażą, że dbają o zrównoważony rozwój i dobrostan lokalnych społeczności. < Oprac. na podst. materiałów ZZM w Poznaniu REKLAMA

8 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Oto tegoroczni laureaci prestiżowych Złotych Medali Grupy MTP. Produkty otrzymały te wyróżnienia za wysokie walory jakościowe, technologiczne i użytkowe. Kandydatów do nagród typowali specjaliści, którzy stawiali na wysoką innowacyjność wyrobów. Zdjęcia: firmowe EFFECT 24H 680 EC NA CHWASTY I MECH TAMARK SA – zgłaszający, konfekcjoner TARGET, producent Certis Belchim BV Sp. z o.o. Effect 24H 680 EC to nieselektywny herbicyd pochodzenia naturalnego zawierający kwas nonanowy. Skutecznie zwalcza chwasty i mech poprzez działanie kontaktowe, prowadząc do dehydratacji roślin i ich szybkiego usychania. Produkt działa szybko, a pierwsze efekty widoczne są po 2-3 godzinach w sprzyjających warunkach pogodowych. Jest biodegradowalny, bez pozostałości w glebie, a jego zastosowanie jest bezpieczne dla środowiska, ludzi i zwierząt. 2024 Złote medale Grupy MTP LINIA STYMULATORÓW WOKAS FULVI WOKAS SA – zgłaszający i producent Jest to jedyny taki produkt na rynku. Stymulatory kwasów fulwowych WOKAS FULVI są w 100% naturalne, przyjazne zwierzętom, posiadają bezpieczny skład, zwiększają plon nawet o 40%. Mają zastosowanie w uprawie warzyw, ziół, roślin owocowych, ozdobnych oraz trawników. Produkty te są organiczno-mineralnym płynnym ekstraktem z torfu, bogatym w kwasy fulwowe, które stymulują procesy metaboliczne roślin. Regularne stosowanie zapewnia wyższe plony, poprawia tempo wzrostu roślin oraz zwiększa zawartość cennych składników. Skuteczność produktu została potwierdzona badaniami, co czyni go innowacyjnym na rynku polskim.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY SAŁATA JULECZKA PlantiCo – Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze Zielonki Sp. z o.o. - zgłaszający i producent Odmiana głowiasta krucha – typ lodowy o jasnozielonych, prawie gładkich liściach, z brzegiem ładnie powcinanym. Tworzy duże, zwarte, dobrze uformowane, zamknięte główki o masie powyżej 1000 g. Wyróżnia się późnym terminem wybijania w pędy kwiatostanowe. Główka po ścięciu długo utrzymuje dojrzałość konsumpcyjną. Polecana do całorocznej uprawy: wczesnowiosennej (w nieogrzewanych tunelach) oraz wiosennej, letniej i jesiennej w polu bez osłon. MIESZANKA TRAW GAZONOWYCH SPORT Małopolska Hodowla Roślin Sp. z o.o. – zgłaszający i producent Nasza mieszanka traw to idealne rozwiązanie na intensywnie użytkowane tereny rekreacyjne i sportowe. Zapewnia trwałe, gęste zadarnienie oraz doskonałą odporność na udeptywanie i rozrywanie. Dzięki powolnemu wzrostowi wymaga mniej koszenia. Jako producent nasion kwalifikowanych gwarantujemy najwyższą jakość bez wypełniaczy – 100% nasion traw w opakowaniu. Doskonałe właściwości regeneracyjne sprawiają, że trawnik szybko odzyskuje estetyczny wygląd. PREPARAT NA SZKODNIKI EMULPAR TAMARK SA – zgłaszający, konfekcjoner: TARGET, producent: Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowe ADW EMULPAR’ 940 EC bazuje na unikalnym i innowacyjnym sposobie wykorzystania naturalnego oleju roślinnego, dlatego jest on w pełni ekologiczny i bezpieczny, a przy tym łatwy w użyciu i skuteczny. Skuteczność stosowania środka potwierdzają setki zadowolonych klientów oraz opinie różnych uznanych instytucji w tym Instytut Ogrodnictwa w Skierniewicach. Nasza współpraca z instytutem i jego pracownikami naukowymi przyczyniła się do rozwoju produktu, co pozwala nam stale doskonalić jego recepturę.

12 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Sutkowscy: mocni w iglakach

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY W jakim kierunku ewoluują potrzeby właścicieli ogrodów w Europie i Polsce? Jak zatem zmieniał się Państwa asortyment? Od wielu lat jesteśmy kojarzeni głównie z produkcją thuji occ. ‘Smaragd’ czy Picea pungens. Jednak od zawsze w naszym asortymencie znajdowały się inne rośliny iglaste oraz liściaste. Zawsze staraliśmy się być elastyczni i dopasowywaliśmy się do potrzeb rynku. Jeszcze kilka lat temu skupialiśmy się na produkcji mniejszego materiału, drzew i krzewów w pojemnikach do mniej więcej 30 l. Aktualnie posiadamy w swojej ofercie nawet duży materiał, duże drzewa alejowe, duże formy strzyżone, bonsai kopane z gruntu oraz w naprawdę dużych pojemnikach. Poszerzyliśmy swój asortyment właśnie o takie rośliny, gdyż teraz właśnie na takie rośliny widzimy spore zapotrzebowanie. Nasze społeczeństwo staje się coraz bogatsze i chętniej inwestuje w ekskluzywne rośliny. ZDJĘCIA: firmowe Dodatkowo wprowadziliśmy do sprzedaży byliny czy trawy ozdobne, które w ostatnim czasie biją rekordy popularności i są mocnym trendem w polskich ogrodach. Ile procentowo towaru sprzedajecie w kraju, a ile trafia na eksport? Te proporcje mocno się zmieniają. Kiedyś zdecydowana większość naszych roślin szła na eksport. Dzisiaj myślę, że około 50% roślin zostaje u nas w kraju. Mocno kładziemy nacisk na współpracę z polskimi centrami ogrodniczymi czy architektami krajobrazu. Myślę, że na wzrost sprzedaży na naszym polskim rynku mają wpływ zawirowania na świecie, wzrost kosztu transportu, a także właśnie zwiększenie naszego asortymentu. Mam wrażenie, że przez poszerzenie naszej oferty zrobiliśmy się atrakcyjniejszym dostawcą dla polskiego klienta. Z Michałem Sutkowskim rozmawiamy o trendach na szkółkarskim rynku oraz o planach rozwojowych firmy.

14 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Jakie są Państwa plany na 2025r.? Na jakie działania zamierzacie Państwo położyć największy nacisk? Sukcesywnie staramy się rozwijać naszą produkcję. W zeszłym roku zrobiliśmy duże nasadzenia drzew alejowych w gruncie. W dalszym ciągu uczymy się tego tematu i w przyszłym roku chcemy dalej się rozwijać i szkolić w kwestii drzew. Ponadto mocny nacisk kładziemy na rozwój samego gospodarstwa, poprawę infrastruktury, ulepszenie systemów nawodnieniowych czy też dalszy rozwój naszego parku maszynowego. W skrócie utrzymanie szkółki w dobrej kondycji – to jest nasz cel na zbliżający się rok. Gdzie rosną najdalej Wasze rośliny w Europie? Jeżeli chodzi o Europę, to można powiedzieć, że rosną na całej jej długości i szerokości. Eksportujemy rośliny do takich państw jak np. Norwegia, Szwecja czy Finlandia, czyli Europa Północna. Ponadto Europa Zachodnia – Wielka Brytania, Europa Południowa – Włochy, Europa Wschodnia – Rumunia, Mołdawia. Natomiast dużo roślin sprzedajemy także do Azji, m.in. do Gruzji, Armenii, Kirgistanu czy Kazachstanu. Jakie kanały marketingowe wykorzystujecie do sprzedaży? Staramy się korzystać z wielu kanałów marketingowych. Głównym kanałem i jednocześnie najpopularniejszym w dzisiejszych czasach jest obecność w Internecie, głównie w social mediach, takich jak Instagam

16 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY czy Facebook. Promowanie swojej działalności przez Internet to dzisiaj obowiązek każdego przedsiębiorcy. Ponadto korzystamy z bardziej tradycyjnych metod kontaktu z klientami, np. telefonicznego lub mailowego. W ten sposób nawiązujemy frontalne relacje i przypominamy o swojej obecności klientom, którzy w dalszym ciągu preferują takie ścieżki kontaktu. Fantastycznym kanałem marketingowym jest również obecność i promowanie się na różnego rodzaju imprezach branżowych, który jest najbardziej czasochłonnym i chyba najbardziej kosztownym kanałem, ale przynoszącym wiele satysfakcji i przyjemności. W jakich imprezach branżowych uczestniczycie – oprócz Gardenii? W 2024 roku uczestniczyliśmy w 6 dużych imprezach targowych w Polsce i Europie. Oprócz Gardenii byliśmy obecni w styczniu na IPM ESSEN w Niemczech, na warszawskiej wystawie Zieleń to Życie, w Four Oaks Trade Show w Wielkiej Brytanii, na targach Green Spaces Expo w Kazachstanie oraz Groot Groen Plus w Holandii. W Kazachstanie byliśmy po raz pierwszy, mimo że już od dawna mamy tam swoich odbiorców. Zaskoczyło nas bardzo pozytywne przyjęcie polskich wystawców, duża chęć współpracy, otwartość Kazachów do nawiązania kontaktów biznesowych, dlatego mamy nadzieję na zwiększenie współpracy handlowej w tamtym regionie. Jak rozwija się branża produkcji roślin w Polsce i innych krajach Europy? Jakie czynniki mają wpływ na jej kondycję? Branża szkółkarska w Polsce jest w dobrej kondycji pomimo kryzysów ekonomicznych czy politycznych, które towarzyszą nam od dłuższego czasu. Zapotrzebowanie konsumentów na rośliny ciągle rośnie, pojawiają się nowe trendy, co napędza sprzedaż. Od czasów pandemii utrzymuje się przeświadczenie, że ogród, taras czy balkon to przedłużenie naszego domu. Dla zdrowia psychicznego zaczęliśmy przywiązywać większą uwagę do otaczającej nas zieleni, nie tylko tej przydomowej, ale także miejskiej. Mieszkańcy oczekują, że betonozę będzie zastępowało się zielenią, wywierając presję na gospodarzy miast. I całe szczęście wszystko zmierza w tym kierunku, nasze miasta stają się coraz bardziej zielone. Dziękuję za rozmowę. Aleksandra Konopa

18 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Dirk Mermans jest belgijskim ogrodnikiem, który przekracza granice. Jest tegorocznym finalistą konkursu o światowym zasięgu – o tytuł „Międzynarodowego Ogrodnika Roku” (International Grower of the Year). TEKST I ZDJĘCIA: Alicja Cecot Doniczkowa zieleń premium Rośliny do uprawy hydroponicznej – Ficus lyrata ‘Bambino’ w dużych pojemnikach

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY „Międzynarodowy Ogrodnik Roku” nie jest pierwszym tego typu sukcesem producenta z Wommelgem niedaleko Antwerpii, gdzie znajduje się nowoczesne gospodarstwo szklarniowe Mermansa. Dirk stara się zawsze wyróżniać na rynku, stawiając na oryginalność produktów. Umie przewidywać trendy; tak było w przypadku roślin doniczkowych, na które postawił, zanim zapanowała obecna hossa na „zieleń” we wnętrzach. DUŻE OKAZY, HYDROPONICZNA UPRAWA Dirk reprezentuje piąte pokolenie w rodzinnym przedsiębiorstwie, które od dawna zajmowało się uprawą roślin doniczkowych o ozdobnych liściach. On ją jednak unowocześnił, rozwinął i sprofilował. W Wommelgen, gdzie Kwekerij Dirk Mermans (to pełna nazwa gospodarstwa) działa od 2011 r., przez dekadę produkowano wyłącznie duże okazy, hydroponicznie. Takie rośliny – kategorii premium – przeznaczone były głównie do dekoracji biur, restauracji i innych pomieszczeń użyteczności publicznej. Są bowiem uprawiane w „czystym” podłożu – granulacie z wypalonej gliny – które pasuje do tego typu miejsc. Towar sprzedawano tylko hurtowo – kierowany był przeważnie do pośredników holenderskich, w tym na giełdę kwiatową kraju tulipanów. Finalnie docierał do użytkowników z różnych stron Europy (głównie z Niderlandów, Niemiec i Francji), ale także na Bliski Wschód. W początkowych latach działalności w nowoczesnej szklarni w Wommelgen (1,4 ha) właściciel musiał prowadzić skuteczny marketing i konsekwentnie, cierpliwie realizować swoją strategię, gdyż pokojowe rośliny doniczkowe nie były wówczas produktem powszechnie poszukiwanym. Dirk Mermans – finalista konkursu „Internatioanl Grower of the Year 2024” DWA KIERUNKI PRODUKCJI I DYSTRYBUCJI Gdy wraz z trendem „Bliżej natury” systematycznie zaczął rosnąć popyt na pokojową „zieleń”, Mermans dostosował swoją ofertę do zmieniającego się rynku. Prawdziwym przełomem okazała tu się pandemia koronawirusa i wybuch zainteresowania roślinami doniczkowymi, w tym rarytasami. Obecnie, oprócz dużych okazów do uprawy hydroponicznej, Dirk oferuje też rośliny w tradycyjnym podłożu, a poza dużymi okazami (w pojemnikach nawet 38-centymetrowych) sprzedaje również mniejsze. Informuje przy tym, że jego najważniejszą kategorią pozostają rośliny w doniczkach o średnicy 22-24 cm. Zdywersyfikował także kanały dystrybucji, obok podstawowego hurtowego uruchomił handel internetowy – dla sektora detalicznego. I tak poprzez podstronę Plantlovers.eu mieszkańcy UE mogą kupować domowe rośliny doniczkowe z asortymentu e-sklepu gospodarstwa, które trafiają do konsumentów za pośrednictwem serwisu DPD. Marka Plant- lovers zyskała wielu zwolenników, stała się kolejną wizytówką firmy, która w mediach społecznościowych funkcjonuje zarazem jako ekspert w dziedzinie pielęgnacji roślin i gromadzi coraz liczniejsze grono zainteresowanych. Co więcej Kwekerij Dirk Mermans organizuje dwa razy w roku Dzień Miłośników Roślin (Plantlovers Day), podczas którego odbywa się zwiedzanie gospodarstwa, urządzane są atrakcyjne warsztaty i prowadzona jest sprzedaż niektórych roślin prosto ze szklarni. Ostatni Plantlovers Day miał miejsce w maju br. MONSTERY I FILODENDRONY NA CZELE W asortymencie hurtowym znajduje się ponad dwadzieścia taksonów roślin.Wyróżniają się gatunki i odmiany z rodzajów Monstera i Philodendron (np. P. elegans, P. pedatum). Ponadto zwracają uwagę: skrzydłokwiat (Spathiphyllum sp.), szeflera Specjalnością firmy są duże rośliny pokojowe o ozdobnych liściach (tu: Monstera deliciosa var. pertusum)

20 Nr 5/2024 Filodendrony (tu: Philodendron elegans) są w grupie najważniejszych produktów z asortymentu tego gospodarstwa BLIŻEJ BRANŻY Philodendron pedatum Strelicja ‘Nicolaï’ w szklarni Dirka Mermansa Cissus rotunfifolia – w tradycyjnym substracie (ale z ograniczoną zawartością torfu), w doniczkach średniej wielkości Duże okazy kluzji uprawianej hydroponicznie Tetrastigma – intensywnie rosnące pnącze

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 BLIŻEJ BRANŻY (Schefflera), figowiec lirolistny (Ficus lyrata) ‘Bambino’, kluzja różowa (Clusia rosea), Tetrastigma, Cissus rotundifolia, strelicja (Strelitzia) ‘Nicolaï. Jeśli chodzi o tę ostatnią, Dirk twierdzi, że to on spopularyzował ją w Europie Płn. jako roślinę doniczkową – teraz Strelitzia ‘Nicolaï’ jest na naszym kontynencie bardzo chętnie wykorzystywana do ozdoby wnętrz. Oferta sklepu internetowego jest szersza, zawiera przeszło 100 pozycji, m.in. szczególnie poszukiwane w ostatnich latach odmiany pstrolistne, do których należą bestsellerowa monstera ‘Variegata’ o białych nieregularnych plamach na liściach czy Philodendron ‘Medisa’ – z przewagą żółtej barwy na blaszkach.Warto dodać,że monsterę ‘Variegata’ produkuje się w gospodarstwie Mermansów już od lat 70. XX w. Obecnie Dirk zajmuje się też własną hodowlą (selekcją) odmian monster. Ma również wyjątkowe taksony filodendrona, pochodzące z kolekcji, którą Monstera ‘Variegata’ – bestseller prowadzi wspólnie z Flandryjskim Instytutem Badawczym ds. Rolnictwa, Rybołówstwa i Żywności (ILVO). Właściciel firmy podkreśla, że stara się co roku dodawać co najmniej jedną nowość do swojej oferty i że gros roślin rozmnaża we własnym zakresie, z sadzonek. Część, np. kluzje, ukorzenia w bloczkach pianki polifenolowej (typu Oasis). OSZCZĘDNOŚĆ ENERGII Po trzech etapach rozbudowy gospodarstwo zajmuje obecnie powierzchnię 4,5 ha, przy czym ostatnią inwestycję zrealizowano w tym roku, stawiając kolejną szklarnię hi-tech oraz halę logistyczną. Dirk Mermans od początku stawia na efektywne zarządzanie energią, której oszczędzanie stało się w ostatnich latach prawdziwym wyzwaniem dla kwiaciarskiego biznesu w Europie. Sadzonki kluzji ukorzeniane w piance polifenolowej Tabliczki lepowe na szkodniki

22 Nr 5/2024 BLIŻEJ BRANŻY Ogrodnik ten między innymi posiada kogenerator ciepła i energii elektrycznej (CHP). Dzięki temu urządzeniu może sprzedawać wyprodukowaną przy okazji ogrzewania obiektu (gazem) energię elektryczną oraz podnieść efektywność energetyczną gospodarstwa. W 2023 r. nad dotychczasową pracownią zainstalowano panele słoneczne, które generują dodatkową, zieloną energię. To tylko dwa przykłady rozwiązań, które pozwalają na oszczędności w procesie produkcji roślin i przygotowania towaru do wysyłki. BIOLOGICZNA OCHRONA ROŚLIN I INNE „ZRÓWNOWAŻONE” DZIAŁANIA W ochronie roślin przeważają biologiczne metody kontrolowania i zwalczania szkodników – za pomocą W ostatnich latach zapanowała moda na filodendrony o pstrych, kolorowych liściach (tu: Philodendron ‘Medisa’) Kolejna atrakcja z filodendronowego asortymentu Mermansa – odmiana Florida Ghost naturalnych wrogów tych niepożądanych organizmów (używa się np. drapieżnych roztoczy w formie gotowych preparatów). W przypadku uprawy roślin w substracie sięga się po podłoża ze zmniejszoną – do 50% – zawartością torfu. Gospodarstwo deklaruje,że do podlewania wykorzystuje wyłącznie wodę deszczową, którą zbiera się z dachu szklarni i gromadzi w czterech zbiornikach o łącznej pojemności 20 mln l. Ponadto do transportu wewnętrznego stosuje się niskoemisyjne maszyny. Zaawansowanych technologicznie – a jednocześnie przyjaznych środowisku – rozwiązań, które ostatnio wprowadził Dirk Mermans, jest więcej. Można mieć pewność, że planuje on kolejne innowacje, a także szykuje nowe odmiany, na które czeka rynek. < Przeważa ochrona biologiczna – tu saszetka z naturalnymi wrogami szkodników w uprawie szeflery (Schefflera arboricola ‘Gold Capella’) Preparat z drapieżnymi roztoczami zwalczającymi szkodniki roślin uprawnych widoczny na liściach filodendrona ‘Xanadu’

24 Nr 5/2024 Silnym trendem w ogrodnictwie staje się wykorzystywanie każdej nawet najmniejszej przestrzeni na uprawy. Wychodząc naprzeciw potrzebom m.in. miłośników ogrodnictwa w miastach, stworzyliśmy serię Balkony i Tarasy. Składa się ona z nasion gatunków warzyw, kwiatów i ziół (np. pomidor Tumbling Tom, maciejka dwuroga, koper Compact) przeznaczonych do uprawy w donicach lub skrzyniach. Posiadając balkon, taras lub parapet, można mieć własne, świeże zioła i warzywa na wyciągnięcie ręki. Bliskość roślin staje się uzupełnieniem aranżacyjnym przestrzeni domowej. Niewiele potrzeba, aby korzystać z uroków ogrodu. Jakość nasion warzyw Rozmnażanie generatywne jest podstawowym sposobem rozmnażania warzyw. Wykorzystywany w tym celu materiał siewny to nasiona (w sensie botanicznym) oraz owoce (selerowate) czy owocostany (kłębki buraka ćwikłowego). Jakość materiału siewnego decyduje w znacznym stopniu o powodzeniu całej uprawy warzyw. Od 1921 r. czuwa nad nią Międzynarodowy Związek Oceny Nasion (ISTA), zrzeszający większość krajów i ujednolicający przepisy obowiązujące w metodyce oceny nasion. Firmy nasienne są zobowiązane do przestrzegania przepisów ISTA. Podstawowymi wymogami są czystość nasion (tylko danego gatunku, bez jakichkolwiek zanieczyszczeń), żywotność nasion (szybkie określenie potencjalnej wartości siewnej za pomocą testu tetrazolinowego), zdolność i energia kiełkowania. Czym różnią się te dwa pojęcia? Otóż energia kiełkowania to procent nasion kiełkujących w czasie znacznie krótszym niż czas przeznaczony na ocenę zdolności kiełkowania. Liczba dni, po których określa się energię i zdolność kiełkowania, są ściśle określone dla każdego gatunku warzyw. Podstawową cechą materiału siewnego jest także jego zdrowotność. ZABIEGI POPRAWIAJĄCE JAKOŚĆ Firmy nasienne prześcigają się w osiąganiu coraz lepszej jakości materiału siewnego. Jednym z podstawowych zabiegów jest kalibrowanie nasion, ponieważ duże nasiona kiełkują szybciej, wydając większe siewki. Wysiew nasion określonego kalibru zapewnia niezwykle ważne (np. przy stosowaniu herbicydów) wyrównanie wschodów. Kondycjonowanie (zwane też podkiełkowywaniem) polega TEKST I ZDJĘCIA: Katarzyna Wójcik, ogrodnik, b. redaktor naczelna wiodących pism w tematyce ogrodniczej SERIA BALKONY I TARASY Joanna Legutko www.legutko.com.pl Do sprawdzenia zdolności kiełkowania można wykorzystać płaskie naczynie wyłożone bibułą lub ligniną. Na namoczonym wodą podkładzie umieszcza się 100 nasion i utrzymuje stałą wilgotność i optymalną temperaturę. Po upływie czasu charakterystycznego dla gatunku liczy się nasiona prawidłowo skiełkowane. Liczba tych nasion określa zdolność kiełkowania tej partii nasion. Dla przykładu, jeśli wykiełkowało 81 nasion, to zdolność kiełkowania wynosi 81%. Tegoroczne zbiory niektórych warzyw jeszcze przed nami, ale już zaczynamy planować kolejny sezon. Przypomnijmy kilka ważnych spraw dotyczących materiału siewnego. BLIŻEJ BRANŻY na uwadnianiu nasion w ściśle kontrolowanych warunkach, w stopniu pozwalającym na rozbudzenie ich aktywności metabolicznej, ale niewystarczającym do zainicjowania wzrostu zarodka i przebicia okrywy nasiennej. Podczas hydrokondycjonowania w kolumnach wypełnionych napowietrzaną wodą uzyskuje się skrócenie czasu kiełkowania, jego wyrównanie i zwiększenie odporności na chłód (nasiona pomidora i ogórka). Hydrokondycjonowanie jest praktykowane dla nasion marchwi, selera, cebuli, pora, pomidora i papryki.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 Klienci, jak co roku, przede wszystkich poszukiwali odmian dostosowanych do naszych warunków klimatyczno-glebowych, plennych, odpornych na choroby i łatwych w uprawie. Klienci chętnie sięgali również po nowości, których nie zabraknie i w tym roku. Polecamy nową serię nasion PROFI, która obejmuje 10 specjalnie wybranych, uznanych i sprawdzonych przez profesjonalistów odmian warzyw. Prócz tego wśród nowości znajdą się m.in.: marchew Anka F1 i Sparta F1 oraz bardzo odporne i plenne odmiany ogórka: Bond F1 i Lokus F1. W minionym sezonie zauważyliśmy również większy popyt na nasiona warzyw do uprawy balkonowej, na tarasy i parapety. Popularna stała się nasza seria Mini Ogród, która zawiera zarówno warzywa – m.in.: pomidor, paprykę, różnego rodzaju sałaty, szczypiorek, seler naciowy czy pietruszkę naciową, jak i zioła. To idealna propozycja dla wszystkich, którzy chcą poczuć namiastkę uprawy warzyw z „własnej hodowli”. Magazyny nasion zaczynają się zapełniać Nomolt 150 SC i tym samym nie ma już w Polsce żadnej możliwości zaprawiania nasion warzyw przed szkodnikami. Od 2020 r. nie można też stosować zapraw na bazie tiuramu. Obecnie dozwolone jest zaprawianie fludioksonilem – Maxim 025 FS, Maxim 480 FS i Maxim Power. Precyzję wysiewu poprawia otoczkowanie nasion (zmienia kształt nasion na kulisty). Otoczka zawiera środki ochrony roślin, klej oraz glinkę kaolinową, wapień, gips, perlit lub torf. Powstała w procesie otoczkowania osłonka musi być trwała, ale jednocześnie przepuszczalna dla wody i gazów, nie może stwarzać oporów podczas kiełkowania nasiona. Materiał siewny przeznaczony do tej metody jest ściśle selekcjonowany pod względem jakości i zdolności kiełkowania. Wybierane są tylko nasiona najlepsze. Czasem otoczka nie zawiera środka ochrony i wówczas nie chroni rośliny w stadium juwenilnym. Skład otoczki nie może upośledzać kiełkowania nasion. Metodą uszlachetniania nasion jest też inkrustacja – powlekanie nasion cienką błoną (alginiany, skrobia, celuloza lub polimery syntetyczne),zawierającą środek ochrony roślin. Inkrustacja nie zmienia kształtu nasion. WARZYWA PROFI UZNANE PRZEZ SPECJALISTÓW Aurelia Molak Kierownik Marketingu www.plantico.pl BLIŻEJ BRANŻY Coraz większa świadomość klientów dotycząca uprawy własnych warzyw to gwarancja świeżości i braku chemicznych dodatków, co jest nieocenione w dzisiejszych czasach. Zaczynając od kiełków czy microgreens, przez ziołowe parapety, aż po własne uprawy warzyw, każdy znajdzie coś dla siebie. Nowy sezon rozpoczynamy z wieloma nowymi odmianami nasion warzyw, które zostały dobrane w oparciu o opinie naszych wieloletnich odbiorców. Nie czekaj, zamów nasiona już dziś i przygotuj się na sezon pełen zdrowych warzyw! OD KIEŁKÓW PO MICROGREENS Rafał Węgrzynowski Przedsiębiorstwo Nasienne TORAF www.toraf.pl W przypadku nasion roślin z nie do końca rozwiniętymi zarodkami, np. marchwi czy pietruszki, dobre rezultaty osiąga się przez osmokondycjonowanie – nasiona są umieszczane w napowietrzanych wodnych roztworach soli – substancji osmotycznie czynnych. Po zabiegu nasiona są płukane i suszone. Trzeba wiedzieć, że nasiona kondycjonowane, bardziej niż nieuszlachetniane, wymagają siewu w wilgotną glebę i dalszego nawadniania w przypadku suszy. BRAKUJE ZAPRAW! Nasiona trafiające do gleby są narażone na działanie patogenów i szkodników. Od wieków stosuje się zaprawianie nasion. Już w starożytności jako zaprawy wykorzystywano popiół, wino, słoną wodę czy wysoką temperaturę (przerzucano nad ogniem). Ostatnie lata, obfitujące w wycofania środków ochrony roślin, pokazują ten trend także w zakresie zapraw nasiennych. Dla wielu jest to niezrozumiałe, gdyż ich stosowanie uwalnia do środowiska wielokrotnie mniej substancji czynnych niż przy późniejszych częstszych opryskiwaniach. Niejeden plantator zaprawia nasiona na własną rękę, nieprofesjonalnie, używając substancji z nielegalnych źródeł. To dopiero stwarza zagrożenie dla zdrowia. A proces wycofywania trwa. W 2006 r. wycofano z rejestru dwie zaprawy owadobójcze – Oftanol T 50 DS i Gaucho 350 FS. Od 2009 r. nie wolno używać zapraw insektycydowaych – Marshal 250 DS i Super Homai 70 DS oraz fungicydowych – Zaprawa Funaben T i Sarfun T 450 FS, a także Apron XL 350 ES i Zaprawa Nasienna T. W 2011 r. na cenzurowanym znalazł się też

26 Nr 5/2024 Dla warzywników-amatorów firmy produkują też nasiona taśmowane. Wewnątrz biodegradowalnych taśm szerokości ok. 1 cm równomiernie rozmieszczane są nasiona. Do produkcji taśm wykorzystywane są papier, polietylen, jego tlenek czy folia papierowo-polietylenowa. Dodatkowo do taśmy bywają aplikowane środki ochrony, nawozy czy mikroorganizmy. CO W ZAMIAN? Brak chemicznych zapraw nasiennych, zwalczających m.in. sprawców zgorzeli siewek (z rodzajów: Pythium, Fusarium, Alternaria, Rhizoctonia, Phytophthora, Botrytis, Pseudomonas i Xanthomonas), inicjuje badania nad wykorzystaniem metod alternatywnych – niechemicznych. Stosuje się np. 2-proc. roztwór nadmanganianu potasu (moczenie przez 20 minut), można też w podobnym czasie traktować nasiona wodą o temperaturze 35–50oC (zależnie od wielkości nasion i grubości okrywy nasiennej). Bardziej zaawansowane technologie wykorzystują do odkażania nasion i zwiększania ich wigoru stałe i zmienne pole elektryczne, pole magnetyczne czy światło lasera. Obiecujące jest stosowanie biologicznych metod zaprawiania. Metody mikrobiologiczne polegają na zastosowaniu pożytecznych mikroorganizmów, np. Pythium oligandrum (preparat Polyversum WP), ograniczającego większość sprawców zgorzeli siewek. Biobójczo na patogeny działają też wyciągi i maceraty czosnku czy pestek grapefruita, roztwory kwasu octowego, soku z aronii i resweratrolu (związek organiczny zawarty głównie w skórkach czerwonych winogron). Wykorzystuje się również wyciągi ze skrzypu i pokrzywy (korzystna wysoka zawartość krzemu), wrotyczu, kurkumy, pieprzu, glonów. Potwierdzone są także pozytywne efekty zaprawiania nasion popiołem drzewnym (nie z dębu, a najlepiej z czeremchy zwyczajnej) czy mączką bazaltową. PRZYKŁADY Z FIRM NASIENNYCH Jedna z firm (Bejo Zaden) opracowała formułę B-Mox, zwiększającą energię kiełkowania, stymulującą wzrost roślin w najwcześniejszych fazach i zwiększającą wigor roślin. Jest stosowana dla nasion długo kiełkujących – marchwi i pietruszki, a od mijającego sezonu również dla W naszej gamie produktowej zagościły piękne i niezwykle wygodne rękawice robocze dla kobiet wykonane z oddychającej tkaniny. Linia damska została powiększona o nakolanniki komfort, które zapewniają ochronę kolan przed urazami oraz zwiększają wygodę pracy w pozycji klęczącej, dodatkowo wykonane są z przyjemnego dla ciała materiału w pięknym, miętowym kolorze. Dla klientów, którzy wolą posługiwać się podkładkami pod kolana, również wprowadziliśmy takie rozwiązanie w oryginalnym kolorze miętowym. Linia dla kobiet została rozszerzona o małe narzędzia takie jak łopatka, grabie, spulchniacz i motyczka, tym samym został zachowany przyciągający oko wygląd produktów. DLA WARZYW, KWIATÓW I OWOCÓW Monika Szewczyk www.big-ogrod.pl nasion cebuli. Z kolei firma Vilmorin oferuje nasiona Vilseed – pokryte w sposób optymalizujący wschody roślin czy Vilcrust – formę otoczki, umożliwiającej siew precyzyjny. Firma Nunhems proponuje otoczkowane nasiona selera Prestinun ułatwiające siew i poprawiające kiełkowanie. PlantiCo promuje nasiona otoczkowane wzbogacone nawozem Primus L. Otoczka zawiera mączkę drzewną, talk, kaolin, bentonit i biostymulator Nano-Gro. Firmy PNOS Ożarów Maz., Rijk Zwaan i Syngenta mają w ofercie nasiona kalibrowane, otoczkowane i podkiełkowane. < Gatunek Żywotność w latach burak ćwikłowy 2–5 warzywa kapustne 3–5 cebula 1–2 ogórek, cukinia 3–6 dynia 4–6 fasola 2–4 koper 2–3 marchew 3–4 pietruszka 2–5 por 1–3 pomidor 3–7 papryka 2–5 rzodkiewka 4–5 sałata 1–6 szpinak 1–5 seler 3–5 Tab. 1. Zróżnicowana żywotność nasion warzyw* *żywotność nasion jest cechą gatunkową, ale może być modyfikowana przez warunki przechowywania: temperaturę i wilgotność powietrza, dostęp światła, porażenie przez patogeny i szkodniki, zaprawianie W dobie braku zapraw nasiona nie są zabezpieczone przed agrofagami BLIŻEJ BRANŻY

Ponad 35-letnie doświadczenie w branży prefabrykacji oraz zamiłowanie do ogrodnictwa pozwoliło stworzyć nam produkt – MODUŁOWE DONICE BETONOWE. Produkt o znakomitych parametrach technicznych i wizualnych spełniający najbardziej wyrafinowane oczekiwania początkowych ogrodników jak i profesjonalistów z branży. Trzy rodzaje struktur, 2 rodzaje montażu oraz szeroka gama kolorystyczna sprawia, że MODUŁOWE DONICE BETONOWE sprawdzą się praktycznie w każdej aranżacji. Ukształtuj z nami swój wymarzony ogród Warzywniki rekomendowane przez: ) biuro@betmar.pl Ë+48 17 77 28 761, +48 791 396 000 www.betmar.pl • www.mdb24.pl

28 Nr 5/2024 GARDEN BIZNES Vilmorin Garden to firma o bogatym dziedzictwie i kulturze głęboko zakorzenionej w historii ogrodnictwa. Marka o ponad 270-letniej tradycji pozostaje symbolem doskonałości i innowacji. Sukcesywnie wprowadzając nowe produkty, nieustannie pielęgnuje to, co ją wyróżnia – szacunek do natury, zrównoważone podejście do ogrodnictwa oraz bliską współpracę z klientami. Vilmorin Garden – Twoje zaufane źródło najlepszych nasion NAJWYŻSZA JAKOŚĆ PRODUKTÓW I WYJĄTKOWE OPAKOWANIA Produkty Vilmorin Garden od zawsze kojarzą się z najlepszą jakością. Dbałość o selekcję nasion oraz wyjątkowe opakowania przyciągają uwagę ogrodników w całej Europie. Każdy produkt firmy jest starannie zaprojektowany, aby spełniać wymagania zarówno profesjonalistów, jak i pasjonatów ogrodnictwa. Dzisiaj w ofercie znajduje się ponad 720 pozycji odmian warzyw, kwiatów, ziół i kiełków, w tym ponad 220 linii Premium. Stojące za marką historia i kultura organizacji sprawiają, że klienci chętnie kupują ich produkty w dobrych sklepach z asortymentem ogrodniczym, w których otrzymują wysokiej jakości obsługę i profesjonalną wiedzę ze strony sprzedawców. Oferta Vilmorin obejmuje szeroką gamę produktów – od tradycyjnych i podstawowych odmian po te najbardziej wyszukane, które zachwycają nawet najbardziej wymagających hobbystów i zaspokajają różnorodne potrzeby klientów, oferując rozwiązania zarówno dla małych, jak i dużych ogrodów. DOBRE RELACJE WYMAGAJĄ PIELĘGNACJI Produkcja, konfekcjonowanie i dystrybucja nasion warzyw, kwiatów, traw i ziół to podstawowa działalność firmy, ale istotą pozostaje także wyzwalanie inspiracji i ambicje edukacyjne, które pomagają tworzyć społeczności pasjonatów ogrodnictwa. Dlatego Vilmorin Garden duży nacisk kładzie na relacje z klientami tworzone na wielu poziomach. W zgranym ekosystemie współpracy równie ważne są: zespół przedstawicieli handlowych, zespół obsługi klienta, jak i ambasadorowie marki, oddani pasjonaci ogrodnictwa czy wyspecjalizowany personel obsługujący klientów w wysokiej jakości sklepach ogrodniczych. Bogactwo marki stojące za jej historią i kulturą organizacji sprawiają, że osoby i podmioty zaangażowane w sprzedaż z łatwością przekonują nowych klientów do jakości oferowanych nasion. Niebagatelne znaczenie odgrywają tutaj sklepy stacjonarne, gdzie odpowiednio wyeksponowane torebki z nasionami ozdobione dobrej jakości zdjęciami i merytorycznym opisem zachęcają amatorów ogrodnictwa do sięgnięcia po ten właśnie produkt.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 29 Nowości Vilmorin Garden na sezon 2024/2025 • Arbuz (Citrullus latanus – Luteo F1) – zaskakujący intensywnie żółtym kolorem miąższu owoców, soczystym i bardzo słodkim w smaku. Jego skórka jest delikatna, jasnozielona, z ciemniejszym żebrowaniem, a owoce osiągają od 2,5 do 3 kg. Znakomicie nadaje się jako dodatek do deserów, lodów i bezpośredniego spożycia. • Ogórek (Cucumis sativus – Artist F1) – bardzo wczesny, plenny ogórek partenokarpiczny o twardym owocu, znakomicie nadający się na małosolne. • Ogórek (Cucumis sativus – Ninja F1) – partenokarpiczny o wyrównanych owocach długości 10-12 cm, zielonych z lekkim rozjaśnieniem. Ogórek idealny na świeży rynek, jak również na małosolne. • Dynia zwyczajna – cukinia (Cucurbita pepo – Adrielle F1) z hodowli Vilmorin – odmiana o jasnozielonych owocach, długich, prostych i bardzo gładkich o wadze 0,5-1,3 kg. Dobrze sprawdzi się w potrawach duszonych, w leczo lub faszerowana i zapiekana. • Marchew (Daucus carota – Nanco F1) z hodowli Vilmorin – średnio wczesna odmiana w typie nantejskim, o mocnej naci oraz bardzo wyrównanych, cylindrycznych korzeniach i ładnym pomarańczowym kolorze. Nadaje się do bezpośredniego spożycia, na soki, przetwory, a także do przechowywania. • Pomidor (Solanum lycopersicum – Aligote F1) z hodowli Vilmorin – odmiana koktajlowa, o małych i lekko wydłużonych, czerwonych owocach i błyszczącej skórce. Smak owoców uznany w panelowych testach konsumenckich za jeden z najlepszych. Ta średnio wczesna odmiana nadaje się do bezpośredniego spożycia jako dodatek do sałatek i kanapek oraz do dekoracji potraw. • Pomidor koktajlowy (Solanum lycopersicum var. Cerasiforme – Sakura F1) – bardzo smaczne, odporne na pękanie, okrągłe owoce o masie 15-20 g, przeznaczone do bezpośredniego spożycia jako dodatek do sałatek i kanapek oraz do dekoracji potraw. • Pelargonia rabatowa różowa (Pelargonium zonale) – roślina o dekoracyjnych kwiatach, kwitnąca na różowo, bardzo trwała i wytrzymała – na rabaty, kwietniki, balkony i do pojemników. • Proso rózgowate (Panicum virgatum) – jednoroczna trawa o pięknych, lekkich kwiatostanach osiągająca około 70 cm wysokości. Powyżej przedstawiamy 9 z 16 nowości na sezon 2024/25. GARDEN BIZNES To właśnie sprzedawcy stacjonarni stają się jakościowymi ambasadorami marki, tworząc wartościowy dialog z konsumentem, wciągając go w bogate doświadczenie obcowania z historią, misją i kulturą firmy, której produkty stają się jeszcze bardziej pożądane przez nabywców. NOWOŚCI W VILMORIN GARDEN Vilmorin Garden w bieżącym kwartale zapowiada premierę nowego katalogu produktów na sezon 2024/2025. Nowości, które zaprezentuje, są wynikiem intensywnych badań oraz analizy aktualnych trendów ogrodniczych. Katalog nie tylko wprowadza nowe produkty, ale także dostarcza inspiracji, jak w pełni wykorzystać przedstawiony asortyment w ogrodach. Równocześnie z premierą katalogu firma wprowadzi na jesieni nową stronę internetową, która jest projektowana z myślą o wygodzie klientów. Nowoczesny design, łatwa nawigacja oraz pełna oferta produktowa sprawią, że wybór nasion do uprawy stanie się łatwy i przyjemny. Vilmorin Garden jeszcze mocniej pragnie komunikować to, co jest jej szczególnie bliskie: dbałość o środowisko, innowacyjność i szacunek do natury. Dlatego jej działania są skierowane na budowanie trwałych relacji, które angażują klientów na głębszym poziomie, sprawiając, że nieustannie chcą wracać po kolejne inspiracje. <

30 Nr 5/2024 GARDEN BIZNES Dolagra, czyli eldorado pojemników dla roślin Oferta firmy Dolagra zaskakuje bogactwem pojemników do roślin. Mrozoodporne i do wnętrz. Każdy znajdzie coś dla siebie. Pełna kolekcja do podziwiania podczas Gardenii.

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 31 Anna i Jarosław Miszczyszyn, właściciele firmy Dolagra i niestrudzeni koneserzy pięknych pojemników do roślin, zapraszają do zapoznania się ze swoją najnowszą ofertą. – Na tegorocznej Gardenii prezentujemy najnowsze wzory i kolorystykę pojemników mrozoodpornych i do wnętrz. Przyznam jednak, że odnotowujemy bardzo duże zainteresowanie donicami bezodpływowymi, osłonkami do roślin. Dla naszych klientów przygotowaliśmy bogaty asortyment tego typu donic. Pragniemy zwrócić szczególną uwagę na pojemniki asymetryczne i te z motywami roślinnymi – mówi pan Jarosław. Wzrok przyciąga zwłaszcza kolekcja SHALIN, która zaskakuje bogactwem kształtów i kolorystyką. Dolagra to także eldorado donic mrozoodpornych, sprowadzanych z dalekiej Azji. Nowa kolekcja to duży wybór pojemników LAVA. Ich pojemność, kształt, ornamentyka pozwolą dopasować je do każdego ogrodu, do każdej roślinnej aranżacji. Ba, nawet do wnętrza. Zapraszamy do kontaktu: www.dolagra.pl < TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak GARDEN BIZNES

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz