s. 16 Dolagra: doroczny festiwal donic ISSN 2544-7653 nr 5/2025 2025 s. 40 Hortiterapia pod cyniowym płatkiem Piotr Chmielowski: Jak filmowiec stworzył palmowy raj w Polsce, s. 18 s. 8 Gardenia: poznaj szczegóły!
„Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy” redaktor naczelny: dr Piotr Łuczak, piotr.luczak@grupamtp.pl stale współpracują: Alicja Cecot, Tomek Ciesielski, Krzysztof Mielicki, Tomasz Szostak, Katarzyna Wójcik reklama: Magdalena Bandurska tel. kom: +48 668 363 974 magdalena.bandurska@grupamtp.pl Anna Marciniak kom: +48 539 190 079 a.marciniak@grupamtp.pl korekta: Ilona Burczyk opracowanie graficzne: Wydawnictwo INWESTOR wydawca: Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp. z o.o. ul. Głogowska 14, 60-734 Poznań kolportaż: prenumerata redakcyjna Facebook/Liderbiznesu Instagram/liderbiznesu Wszystkie opublikowane materiały objęte są prawem autorskim. Przedruki i wykorzystanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą redakcji. Redakcja zastrzega sobie prawo do skracania tekstów i zmiany tytułów nadesłanych materiałów. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść reklam i materiałów promocyjnych. Redakcja informuje, że administratorem danych osobowych jest wydawca czasopisma - Międzynarodowe Targi Poznańskie z siedzibą w Poznaniu, ul. Głogowska 14. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i statystycznych, do momentu ich wycofania. Reklamacje i sprzeciwy dotyczące przetwarzania danych osobowych w serwisie należy zgłaszać drogą elektroniczną na adres e-mail:iod@mtp.pl (Inspektor Ochrony Danych). W razie takiej konieczności dane mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom współpracującym z Administratorem w celu realizacji powierzonych im zleceń i usług. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych oraz żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania, wycofania zgody lub wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz prawo do przenoszenia danych osobowych. Zapewniamy, że dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić środki fizycznej, technicznej i organizacyjnej ochrony danych osobowych przed ich przypadkowym czy umyślnym zniszczeniem, przypadkową utratą, zmianą, nieuprawnionym ujawnieniem, wykorzystaniem czy dostępem, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami. Druk: CGS Zdjęcia: MTP, archiwum firm, Łuczak, FotoBueno, Pixabay, AdobeStock Gardenia, czyli witaj w ogrodniczym świecie inspiracji Drodzy Czytelnicy, oddajemy w Wasze ręce najnowszy numer „Lidera Biznesu. Ogrodniczego Magazynu Branżowego”, a wraz z nim zapraszamy do świata Gardenii! Gardenia, czyli Międzynarodowe Targi Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu, po raz dziewiętnasty otwiera swoje podwoje. To wyjątkowe wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz branżowy Polski i Europy i doskonała okazja do zapoznania się z najnowszymi trendami i ofertą producentów. W tym roku organizatorzy stawiają na poszerzanie fachowej wiedzy i prezentację nowinek, które inspirują do zrównoważonego rozwoju ogrodnictwa. Warto zwrócić uwagę na bogaty program wydarzeń towarzyszących.Podczas Targów odbędzie się szkolenie Federacji Arborystów Polskich „Współczesne technologie i sprzęt dla drzew”, które obejmuje 7 wykładów prowadzonych przez ekspertów z zakresu arborystyki i dendrologii. Szkolenie dotyczyć będzie nowoczesnych technologii ochrony i stabilizacji korzeni, diagnostyki drzew metodą tomografii i testów obciążeniowych, wykorzystania narzędzia Air Spade, metod przesadzania starszych drzew. Uczestnicy mogą otrzymać certyfikat Federacji Arborystów Polskich. Nie zabraknie również programu Hosted Buyers, w ramach którego do Poznania przyjadą przedstawiciele dużych firm i centrów ogrodniczych aż z 11 krajów: Bułgarii, Rumunii, Grecji, Hiszpanii, Słowenii, Estonii, Gruzji, Holandii, Litwy, Włoch i Serbii. To profesjonaliści gotowi do rozmów biznesowych, kontraktacji i nawiązywania trwałych relacji handlowych z polskimi wystawcami. Ten numer naszego magazynu to swoisty przewodnik po Gardenii i nie tylko. Życzymy inspirującej lektury i owocnego pobytu na targach Gardenia! SPIS TREŚCI LIDER TRENDÓW / 4 BLIŻEJ BRANŻY Gardenia szczegóły / 8 Dolagra to festiwal donic / 16 Palmiarze / 18 GARDEN BIZNES Plantarium/Groen-Direkt / 24 Drzewa i krzewy odporne na zmiany klimatu / 30 Konkurs Roślinnych Nowości / 34 POZIOM WYŻEJ Hortiterapia / 40 Greendea: trzy nasiona biznesu / 48 Przygotuj zagraniczną ekspansję / 50 TRENDY Instytut Drzewa: Korzenie drzew i ryzosfera / 52 NA TOPIE / 60 BUSEM PRZEZ POLSKIE OGRODY / 66 dr Piotr Łuczak, redaktor naczelny Lidera Biznesu
4 Nr 5/2025 LIDER TRENDÓW Lider Biznesu – Ogrodniczy Magazyn Branżowy cyklicznie przyznaje tytuł LIDERA TRENDÓW. Naszym wyróżnieniem odznaczamy ciekawe innowacje produktowe. Wszak najoryginalniejsze pomysły i ciekawe koncepty są motorem napędowym rynku ogrodniczego. Tym razem nasz redakcyjny certyfikat otrzymują produkty firmy Dolagra. Dolagra: kolekcja donic MAJ Mogłoby się zdawać, że o donicach powiedziano już wszystko. Nic bardziej mylnego! Dolagra Miszczyszyn – niestrudzeni koneserzy donic ceramicznych, każdego roku zaskakują nowościami w tym zakresie. Obecnie przedstawiają najnowszą serię MAJ. Seria ta od dotychczasowych wzorów różni się nieregularnie ukształtowaną górną krawędzią donicy. Kolorystyka mocno koresponduje z barwami ziemi i przyciąga wzrok. Dolagra to doroczny festiwal donic oraz ceramicznych osłon do doniczek. Więcej na www.dolagra.pl
Ankieta Dziękujemy za poświęcenie czasu na wypełnienie ankiety.Twoje opinie są dla nas bardzo ważne i pomogą nam w tworzeniu jeszcze lepszego czasopisma „Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy”. Wśród firm, które wypełnią ankietę, rozlosujemy 5 promocyjnych postów Waszych przedsiębiorstw, które będą zamieszczone bezpłatnie przez miesiąc na social mediach Lidera Biznesu. Ankietę prosimy wysłać na adres: Redakcja Lider Biznesu, Grupa MTP ul. Głogowska 10 60-734 Poznań Dane demograficzne (opcjonalne): 1. Czym się Pan/Pani zajmuje w branży ogrodniczej? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 2. Ile lat działa Pan/Pani w branży ogrodniczej? (przedział wiekowy) ........................................................................................................................................................ Ocena ogólna czasopisma: 4. Jak ocenia Pan/Pani ogólny poziom merytoryczny czasopisma „Lider Biznesu”? (skala od 1 do 5, gdzie 1 – bardzo niski, 5 – bardzo wysoki) ........................................................................................................................................................ 5. Czy „Lider Biznesu” dostarcza Panu/Pani przydatnych informacji w prowadzeniu działalności? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 6. Czy uważa Pan/Pani, że treści zawarte w „Liderze Biznesu” są aktualne i odpowiadają potrzebom rynku? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 7. Jak ocenia Pan/Pani szatę graficzną i układ czasopisma? (skala od 1 do 5) ........................................................................................................................................................ Ocena artykułów i treści: 9. Która tematyka interesuje Pana/Panią najbardziej? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 10. Czy preferuje Pan/Pani artykuły o charakterze praktycznym (np. poradniki, instrukcje) czy teoretycznym (np. analizy, prognozy)? (skala od 1 do 5, gdzie 1 – zdecydowanie praktyczne, 5 – zdecydowanie teoretyczne) ........................................................................................................................................................
11. Czy artykuły są dla Pana/Pani zrozumiałe i napisane przystępnym językiem? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ 12. Jakiej tematyki artykułów brakuje w czasopiśmie? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 13. Czy ma Pan/Pani jakieś sugestie dotyczące poprawy jakości artykułów? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 14. Czy uważa Pan/Pani, że prezentowane w czasopiśmie przykłady wdrożeń i innowacji są inspirujące i przydatne? (tak/nie/częściowo) ........................................................................................................................................................ Częstotliwość wydawania i forma: 15. Jak ocenia Pan/Pani obecną częstotliwość wydawania czasopisma (dwumiesięcznik)? (odpowiednia/za rzadka/za częsta) ........................................................................................................................................................ 16. Czy uważa Pan/Pani, że częstsze wydawanie czasopisma wpłynęłoby pozytywnie na jego wartość? (tak/nie/nie mam zdania) ........................................................................................................................................................ 17. Czy preferuje Pan/Pani formę papierową czy elektroniczną czasopisma? (papierowa/elektroniczna/obie formy) ........................................................................................................................................................ 18. Czy byłby/byłaby Pan/Pani zainteresowany(-na) subskrypcją czasopisma w formie elektronicznej zamiast wersji papierowej? (tak/nie/nie mam zdania) ........................................................................................................................................................ 19. Czy ma Pan/Pani jakieś uwagi dotyczące formy papierowej czasopisma (np. jakość papieru, format)? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ Inne: 20. Czy ma Pan/Pani jakieś dodatkowe uwagi lub sugestie dotyczące czasopisma „Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy”? (pytanie otwarte) ........................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................ 21. Czy chciałby Pan/Pani otrzymywać informacje o nowościach i promocjach czasopisma? (tak/nie) ........................................................................................................................................................ Dziękujemy za poświęcony czas. Państwa opinie są dla nas niezwykle cenne!
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 7 BLIŻEJ BRANŻY REKLAMA Targi Tradycyjnego Rynku Ogrodniczego zorganizowane przez Polskie Stowarzyszenie Centrów Ogrodniczych (PSCO) i Grupę Zakupową DCO odbyły się w październiku w Cukrowni Żnin. Frekwencja dopisała zarówno wśród wystawców, jak i odwiedzających. Impreza poprzedzona ciekawymi szkoleniami stała się platformą wymiany doświadczeń i prezentacji najnowszych trendów w branży. Podczas Targów odbył się konkurs na Produkt Rekomendowany PSCO i DCO. Celem konkursu było wyłonienie wyjątkowych produktów, które zasługują na szczególną uwagę – nie tylko w czasie samej wystawy, ale także w dłuższej perspektywie, poprzez szeroką promocję w kanałach medialnych. W konkursie poszukiwano produktów wzbogacających ofertę centrów ogrodniczych, a także niosących za sobą realną wartość: wspierających środowisko, podkreślających jakość, odpowiadających na potrzeby współczesnych konsumentów i inspirujących do działania. Targi PSCO w Żninie: najlepsze produkty dla nowoczesnego ogrodnictwa Dzięki tej inicjatywie właściciele centrów ogrodniczych mogli lepiej poznać walory wyłonionych produktów i skuteczniej przekonać do nich swoich klientów. Targowe wydarzenie przyciągnęło wiele firm prezentujących szeroką gamę produktów i usług dla branży ogrodniczej. Udział w Targach wzięły m.in.: Activa Polska, Agrecol, Agrimpex, Agropak, Agronas, All Plants, BETMAR Marek Miazga, BIG s.c, COMPO Polska, Direct Home&Garden, Evergreen Garden Care/ Substral, Farmer Tunele Foliowe, FELCO Poland, Fiskars Polska, Floraland, GMF Group, Gospodarstwo Specjalistyczne Panek, Gospodarstwo Szkółkarskie Ciepłucha, Hamiplant, Hurtownia Szkółkarska J.Z.W. CUR, ICL Polska, KIK Ziemskie Produkty, Kwazar Corporation, Lamela, Lovea Distribution, Marolex, PlantiCo Zielonki, Profix, Prosperplast, Roltico, SAMMLER, SBM Life Science, SUMIN, Szkółka Sutkowscy, Szkółki Ważyńscy, TAMARK, Ter Steege, Tin Tours, TORSEED, Vilmorin Garden, WegAna, Westland, Wigolen, W.Legutko. <
8 Nr 5/2025 BLIŻEJ BRANŻY Targi Gardenia 2025: Największe święto ogrodnictwa w Polsce już tej jesieni! Będzie to kolejna odsłona doskonale znanego w branży wydarzenia, które tym razem skupi się na poszerzaniu fachowej wiedzy oraz prezentacji nowinek branżowych, szczególnie tych wpisanych w trend inspirowania do rozwiązań przyjaznych środowisku. To jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych w Polsce i Europie, które co roku przyciąga pasjonatów roślin, ekspertów oraz przedsiębiorców z sektora ogrodniczego. Gardenia będzie kontynuowana w terminie jesiennym, tj. 15-17 października, w pawilonach 7, 7A, 8 i 8A na Międzynarodowych Targach Poznańskich. W PROGRAMIE WYDARZEŃ XIX Forum „Miejska Sztuka Ogrodowa” – Zieleń. Plan na lepsze miasto Już po raz dziewiętnasty, tradycyjnie podczas targów Gardenia, społeczność branży zieleni miejskiej spotka się na Forum Miejska Sztuka Ogrodowa. Tegoroczna edycja Przed nami XIX edycja Międzynarodowych Targów Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu GARDENIA 2025, która odbędzie się w dniach 15-17 października na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Już teraz warto zapisać tę datę w kalendarzu! TEKST: Anna Sobka ZDJĘCIA: FotoBueno
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 9 BLIŻEJ BRANŻY odbędzie się pod hasłem „Zieleń. Plan na lepsze miasto” 16 października w Poznaniu. Organizatorem wydarzenia jest redakcja „Zieleń Miejska” (wydawnictwo Abrys) działająca od prawie 20 lat jako kluczowe centrum wiedzy w obszarze zieleni miejskiej. Forum stanowi jedno z największych cyklicznych spotkań ekspertów – architektów krajobrazu, decydentów z urzędów i praktyków zieleni miejskiej. Program Forum obejmie m.in.: • Inspirujące referaty poświęcone strategiom planowania zieleni miejskiej, świadomemu projektowaniu przestrzeni miejskiej, ale też zwiększaniu bioróżnorodności w mieście i budowaniu relacji społecznych na terenach zieleni. • Prezentacja konkretnych rozwiązań i innowacje – solidna dawka aktualnej wiedzy płynącej z doświadczenia biznesu ukierunkowana na efektywną realizację zielonych inwestycji. • Przestrzeń do wartościowych rozmów i nawiązywania branżowych kontaktów. – Naszym celem jest budowanie realnych, miejskich narzędzi i inspiracji tak, aby nasze miasta były nie tylko ładne wizualnie, ale przede wszystkim zrównoważone, zielone i przyjazne dla mieszkańców. Wierzę, że poprzez wymianę doświadczeń i wiedzy w Poznaniu uda nam się zaktywizować jeszcze więcej miast do przemyślanego zarządzania zielenią miejską – mówi Judyta Więcławska, organizatorka Forum. – Tegoroczna edycja koncentruje się na świadomym projektowaniu dla zdrowego miasta. Takim, które łączy piękno z funkcją, inkluzywność z jakością i estetykę z troską o środowisko – dodaje. Forum będzie doskonałą okazją do spotkań przedstawicieli samorządów, branży zieleni miejskiej, architektów krajobrazu, wykonawców i producentów rozwiązań dla zielonej infrastruktury. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja. Mistrzostwa Florystów Polskich „BARWY WOLNOŚCI” – wyjątkowy pokaz kreatywności i sztuki kwiatowej! Podczas targów Gardenia 2025 odbędzie się jedno z najbardziej prestiżowych wydarzeń w branży florystycznej – Mistrzostwa Florystów Polskich „Barwy Wolności”. Organizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Florystów Polskich mistrzostwa te będą pełne artystycznych wyzwań, rywalizacji na najwyższym poziomie oraz niezapomnianych kompozycji kwiatowych. Jedyny taki konkurs florystyczny w Polsce – uczestnicy zmierzą się w trzech dniach rywalizacji, prezentując swoje umiejętności w tworzeniu zachwycających aranżacji kwiatowych. Temat przewodni: „Barwy Wolności”– motyw mistrzostw podkreśla znaczenie swobody twórczej i różnorodności kompozycji, inspirując uczestników do interpretacji tematu na swój unikalny sposób. Rywalizacja najlepszych florystów – konkurs przyciąga zarówno polskich, jak i zagranicznych ekspertów, którzy prezentują innowacyjne techniki i unikalne podejście do sztuki florystycznej. Ogród Pokazowy pod hasłem „Iluzja w ogrodzie” – inspiracja dla każdego miłośnika zieleni! Ogród Pokazowy organizowany przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Twórców Ogrodów to jedna z najbardziej widowiskowych atrakcji targów Gardenia 2025. To przestrzeń, w której sztuka ogrodowa spotyka się z nowoczesnym projektowaniem i ekologicznymi rozwiązaniami. Zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć najnowsze trendy w aranżacji zieleni, odkryć innowacyjne technologie stosowane w ogrodach oraz podziwiać wyjątkowe kompozycje stworzone przez ekspertów. Ogród Pokazowy to nie tylko prezentacja najnowszych trendów, ale również inspiracja dla własnych projektów niezależnie od tego, czy posiadasz ogród, balkon czy taras.
10 Nr 5/2025 BLIŻEJ BRANŻY Certyfikowane szkolenie Federacji Arborystów Polskich – profesjonalna edukacja dla branży ogrodniczej Podczas targów Gardenia 2025 odbędzie się Certyfikowane Szkolenie Federacji Arborystów Polskich, które stanowi doskonałą okazję do podniesienia kwalifikacji w branży ogrodniczej. To wydarzenie skierowane jest do profesjonalistów, którzy chcą zdobyć praktyczną wiedzę i oficjalne potwierdzenie swoich umiejętności. Strefa Speakers’ Corner – marketing, zieleń miejska i e-commerce w centrum uwagi Strefa Speakers’ Corner podczas nadchodzących targów Gardenia 2025 ponownie stanie się miejscem wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji dla całej branży ogrodniczej. Tegoroczna tematyka wydarzeń koncentruje się wokół aktualnych wyzwań i szans, z jakimi mierzą się firmy zielonego sektora zarówno w przestrzeni miejskiej, jak i w obszarze rozwoju sprzedaży online. • Zieleń miejska przyszłości Jednym z głównych bloków tematycznych będą trendy w zieleni miejskiej na kolejne 5 lat. Prelegenci z OSTO przybliżą najnowsze kierunki w projektowaniu przestrzeni miejskich, uwzględniając aspekty estetyczne, ekologiczne oraz społeczne. • Cyfrowa transformacja i e-commerce Firmy zainteresowane rozwojem sprzedaży online będą mogły zdobyć praktyczną wiedzę od ekspertów z Agencji Widoczni oraz Agencji 1000ideas. Poruszone zostaną m.in.: tematy skutecznego startu w e-commerce, strategii marketingowej zwiększającej zyski, wykorzystania AI w sprzedaży oraz efektywnego prowadzenia kanałów w social mediach. • Spotkania z ekspertami Odwiedzający będą mogli również skorzystać z indywidualnych konsultacji, gdzie specjaliści dokonają analizy strony internetowej, zidentyfikują potrzeby biznesowe i przedstawią możliwości sprzedaży online oraz wstępną wycenę rozwiązań e-commerce. SITO – edukacja, inspiracja i zrównoważony rozwój W ramach wydarzenia Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Ogrodnictwa Oddział Poznański (SITO Poznań) przygotowało wyjątkowy program warsztatów, pokazów i spotkań, które skierowane są zarówno do profesjonalistów branży, jak i pasjonatów zieleni. Pierwszego dnia, 15 października, odbędą się warsztaty pt. „Hortiterapia bez tajemnic”, prowadzone przez prof. UPP dr hab. Agnieszkę Krzymińską-Bródkę. Uczestnicy będą mieli okazję poznać terapeutyczne aspekty pracy z roślinami, dowiedzieć się, jak hortiterapia wpływa na zdrowie psychiczne i fizyczne, oraz wziąć udział w praktycznych ćwiczeniach. Tego samego dnia na stanowisku SITO Poznań odbędzie się spotkanie z Anną Wawrzyniak – uznaną florystką, sędzią międzynarodowych konkursów i promotorką florystyki artystycznej. Jej obecność będzie okazją do rozmowy o trendach, technikach i pasji tworzenia kompozycji roślinnych. 16 października dr inż. Monika Henschke ze Szkółki Traw Henschke poprowadzi warsztaty poświęcone możliwościom zastosowania traw ozdobnych w różnych formach ogrodowych oraz we florystyce. Uczestnicy poznają różnorodność gatunków, techniki ich wykorzystania oraz sposoby komponowania z trawami w aranżacjach przestrzeni. Tego dnia odbędą się również pokazy florystyczne – Anna Wawrzyniak zaprezentuje kompozycje pod hasłem „Grunt to podstawa”, a mgr inż. Filip Marek wraz z Joanną Rospondek przedstawią pokaz zatytułowany „Po co nam florystyka zrównoważona?”, który połączy estetykę z ekologicznym podejściem do pracy z roślinami. Na stanowisku SITO Poznań będzie można również spotkać się z dr
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 11 inż. Moniką Henschke, by porozmawiać o produkcji roślin i wyzwaniach związanych z prowadzeniem szkółki. Ostatniego dnia, 17 października, prof. UPP dr hab.Agnieszka Krzymińska-Bródka ponownie zaprosi uczestników do świata hortiterapii, tym razem pod hasłem „Hortiterapia dla każdego”. Warsztaty będą okazją do refleksji nad dostępnością terapii ogrodniczej i jej zastosowaniem w różnych grupach społecznych. Na zakończenie cyklu spotkań na stanowisku SITO Poznań odbędzie się rozmowa z mgr inż. Filipem Markiem – florystą, edukatorem i propagatorem permakultury, który podzieli się swoim doświadczeniem i spojrzeniem na rozwój zawodowy w branży florystycznej. Scena florystyczna – bogaty program przez trzy dni Florystyka to niezwykle dynamiczna i inspirująca dziedzina, a Scena Florystyczna na targach Gardenia 2025 stanie się miejscem, gdzie sztuka kwiatowa będzie celebrowana w najpiękniejszy sposób. Uczestnicy będą mieli okazję zanurzyć się w świecie kolorów, kompozycji i technik florystycznych, podziwiając pokazy, biorąc udział w warsztatach i zdobywając cenną wiedzę od mistrzów tej sztuki. Na scenie florystycznej planowane są pokazy florystyczne prowadzone przez najlepszych mistrzów florystyki, którzy zaprezentują swoje umiejętności w widowiskowych pokazach, podczas których stworzą wyjątkowe aranżacje kwiatowe. Dodatkowo organizatorzy przygotowują warsztaty oraz szkolenia i prelekcje, które zostaną poprowadzone przez ekspertów branży, dając możliwość zdobycia cennej wiedzy, która będzie możliwa do wykorzystania w biznesie, jak i w pracy twórczej. Międzynarodowy wymiar targów Gardenia 2025 – globalne możliwości biznesowe Gardenia 2025 to nie tylko największe targi ogrodnicze w Polsce, ale także ważne wydarzenie o międzynarodowym charakterze, które przyciąga przedstawicieli branży z całego świata. Organizatorzy kładą w tym roku szczególny nacisk na zagranicznych zwiedzających, wśród których znajdą się dyrektorzy sprzedaży, kupcy, dyrektorzy ds. zakupów oraz prezesi centrów ogrodniczych, sieci handlowych, hurtowni i szkółek roślinnych. Goście będą pochodzić głównie z Francji, Włoch, Litwy, Łotwy, Czech, Słowenii, Słowacji, Rumunii, Albanii, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogóry oraz Wielkiej Brytanii. Na Targach również zagoszczą kupcy z Chin zainteresowani bezpośrednim kupnem materiału roślinnego z Polski. Program Hosted Buyers – strategiczne spotkania biznesowe Jednym z kluczowych elementów międzynarodowego wymiaru Gardenii 2025 jest program Hosted Buyers, który został zaprojektowany tak, aby ułatwić bezpośrednie spotkania między wystawcami a kluczowymi kupcami z zagranicy. Program Hosted Buyers to unikalna okazja do nawiązania wartościowych kontaktów biznesowych i zwiększenia międzynarodowej obecności na rynku ogrodniczym. Jeśli chcesz, aby Twoja firma rozwijała się na skalę europejską i światową, udział w tym programie to klucz do sukcesu! Gardenia i POLECO – zieleń i ekologia ramię w ramię. Targi POLECO 14-16 października – najważniejsze wydarzenie dla branży ochrony środowiska i gospodarki komunalnej. POLECO to największe i najważniejsze targi w Polsce poświęcone zagadnieniom związanym z ochroną środowiska, gospodarką komunalną i zrównoważonym rozwojem. To miejsce, gdzie eksperci, przedstawiciele instytucji legislacyjnych, samorządów oraz biznesu spotykają się, aby wymieniać doświadczenia i zaprezentować innowacyjne rozwiązania dla lepszego zarządzania przestrzenią miejską oraz ekologią. POLECO gromadzi przedstawicieli instytucji publicznych, przedsiębiorców oraz ekspertów, którzy mają realny wpływ na kształtowanie polityki ekologicznej w Polsce i Europie. Na Targach można zobaczyć najnowsze technologie związane z gospodarką odpadami, odnawialnymi źródłami energii i ekologiczną infrastrukturą, a także uczestniczyć w bogatym programie debat, prelekcji i paneli dyskusyjnych dotyczących kluczowych wyzwań środowiskowych. < BLIŻEJ BRANŻY
12 Nr 5/2025 BLIŻEJ BRANŻY 15-17.10.2025 *stan zgłoszeń na 15.08.25 r.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 13 BLIŻEJ BRANŻY Swoją ofertę na targach Gardenia 2025 zaprezentują m.in.: *stan zgłoszeń na 15.08.25 r.
14 Nr 5/2025 BLIŻEJ BRANŻY 15-17.10.2025 *stan zgłoszeń na 15.08.25 r.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 15 BLIŻEJ BRANŻY Swoją ofertę na targach Gardenia 2025 zaprezentują m.in.: *stan zgłoszeń na 15.08.25 r.
16 Nr 5/2025 Dolagra: doroczny festiwal donic Dolagra Miszczyszyn jak co roku pochwaliła się najnowszą kolekcją donic i osłon dla roślin. Miłośnicy architektury ogrodowej zobaczą ją podczas tegorocznej Gardenii w Poznaniu. TEKST I ZDJĘCIA: dr Piotr Łuczak – Jesteśmy dumni z najnowszej kolekcji donic MAJ. Od dotychczasowych wzorów z wcześniejszych lat różnią się nieregularnie ukształtowaną górną krawędzią. Kolorystyka mocno koresponduje z barwami ziemi i przyciąga wzrok. Kolekcja donic z tej serii zawiera oczywiście wiele różnych form, w tym regularnych, ale najnowszy trend to zerwanie ze sztancą – wyjaśniają nam gospodarze. Tradycyjnie na klientów czeka bogaty zbiór z kolekcji LAVA VICI. Tej, która bardzo dobrze się sprzedawała w latach poprzednich i która charakteryzowała się BLIŻEJ BRANŻY
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 17 REKLAMA drobnoziarnistą strukturą wypełnioną nieregularnymi zabarwieniami szkliwa. Kto szuka natomiast wybłyszczonej elegancji, powinien zainteresować się uznaną kolekcją SHALIN. Warto dodać, że zauważalny jest rosnący trend kupowania coraz to większych pojemników na rośliny. Standardowo odpowiada to średnicy 40-55 cm. – Tajemnicą naszej bieżącej oferty jest to, że jesteśmy non stop w kontakcie z producentami donic. Raz na rok jedziemy na długą wyprawę i odwiedzamy kilka fabryk, z którymi współpracujemy. U naszych sprawdzonych dostawców czekają już na nas wcześniej zamówione donice. Zanim jednak wyślemy je do kraju, dokładamy najnowsze wzory donic jako nowości na kolejny sezon – zdradzają Anna i Jarosław Miszczyszyn, właściciele firmy Dolagra i niestrudzeni koneserzy pięknych osłon do roślin. Oferta firmy Dolagra zaskakuje bogactwem kształtów i kolorów. Pełna kolekcja będzie do podziwiania podczas tegorocznej Gardenii w Poznaniu, w hali nr 8, stoisko 9. Zapraszamy do kontaktu: www.dolagra.pl < www.dolagra.pl Zapraszamy na Gardenię, hala 8, stoisko 9. Kolekcja ECHO BLIŻEJ BRANŻY
18 Nr 5/2025 Z wizytą u naszych Czytelników BLIŻEJ BRANŻY Od kamer filmowych po szelest palmowych liści w sercu Małopolski. Piotr Chmielowski opowiada o niezwykłej metamorfozie zawodowej, hiszpańskich inspiracjach i pasji, która zaowocowała biznesem palmowym. Jak zimują palmy w Polsce? Ile słońca potrzebują cytrusy? O tym wszystkim w barwnej rozmowie z twórcą niezwykłego miejsca. Jak filmowiec stworzył palmowy raj w Polsce Ogród pełen słońca
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 19 BLIŻEJ BRANŻY Pańska historia to prawdziwa metamorfoza! Jak to się stało, że filmowiec zamienił kamery na palmy? Piotr Chmielowski, Palmiarze: To długa historia! Wszystko zaczęło się od marzeń o Hiszpanii. Chciałem całkowicie zmienić swoje życie i przenieść się na południe Europy. Jednak plany się pozmieniały, a ja postanowiłem stworzyć sobie namiastkę Hiszpanii tutaj, w Polsce. Sprzedałem mieszkanie w mieście, kupiłem dom na wsi. Zacząłem od posadzenia palmy w ogrodzie, potem ściągałem różne drobne elementy, które kojarzyły mi się z Hiszpanią. Palma, cytrusy, jeep, deska surfingowa… To wszystko miało być tylko przyjemnym urozmaiceniem mojego ogrodu. I jak to się przerodziło w biznes? P.Ch.: Wcześniej zajmowałem się produkcją filmową i dopadło mnie typowe wypalenie zawodowe. Postanowiłem zrezygnować z tego, co robiłem dotychczas. Gdzieś z tyłu głowy cały czas miałem te palmy i myśl, że może da się z tego coś więcej zrobić. Na samym początku sadziłem palmy w ogrodzie, testowałem, sprawdzałem, czy to w ogóle ma sens. Rok 2024 to już był zakup pierwszych roślin z myślą o sprzedaży. Początkowo testowo, sprzedawaliśmy pod domem, online, pomiędzy moimi klientami filmowymi. Wciąż sprawdzałem, badałem rynek i przyznam, że miałem bardzo różne informacje, czy to na pewno ma sens. Zdecydowałem się jednak podjąć ryzyko i w tym roku otworzyliśmy tak naprawdę punkt sprzedaży. Mamy 20 arów działki. Staraliśmy się stworzyć klimat jak w typowych szkółkach czy sklepikach ogrodniczych w Hiszpanii czy we Włoszech. Cały plac jest zrobiony specjalnie z pomarańczowego, ciepłego kamienia, tłucznia z domieszką czerwonej gliny po to, żeby to właśnie wyglądało jak ten grunt hiszpańsko-włoski, czyli taki brązowy, ciepły, przyjemny, pomarańczowy. Mamy też zrobioną plażę, na której można sobie usiąść, pooglądać palmy, wypić wodę czy espresso. Pokazujemy delikatne inspiracje, jak można coś zrobić w swoim ogrodzie. Do tego dochodzi kontener sprzedażowy, czyli nasze biuro i tunel foliowy z nadmuchem ciepłego powietrza. Pracujemy w pięć osób. Mamy Martę, Angelikę, Kubę i Pawła, ogrodnika. Do tego dochodzę ja, moja żona i 9-letni syn Oliwier. A co z ofertą? Ile gatunków palm i cytrusów znajdziemy u Pana? P.Ch.: Na stanie staramy się mieć około 2000 sztuk, natomiast jeśli chodzi o gatunki, rodzaje, to jest ich około 30. Mamy rośliny z Hiszpanii, Włoch, Sycylii oraz Turcji. W większości jest to produkcja typowo hiszpańska z nasion, dlatego ten proces jest bardzo długi i trzeba brać to pod uwagę.
20 Nr 5/2025 BLIŻEJ BRANŻY Skoro sprowadzacie Państwo rośliny z tak odległych rejonów, to jak radzą sobie palmy z polskim klimatem? Czy mogą zimować w Polsce? P.Ch.: Mogą, zdecydowanie! Natomiast trzeba im w tym odrobinkę pomóc. Najbardziej mrozoodporna palma to szorstkowiec Fortunego. Wytrzymuje niskie temperatury, nawet do -12 stopni. Gdy idzie mróz, musimy zabezpieczyć całą roślinę, czyli pień i liście. Jest wiele sposobów okrywania palm przed zimą. Można do tego celu użyć włókniny oraz kabla grzewczego, ale ja zdecydowanie preferuję specjalne futerały bądź budki zrobione przeze mnie ze styroduru lub styropianu. Jest to trwalsze, pewniejsze, fajnie można to przewietrzyć. Budki robimy z zapasem, zawsze około pół metra lub jeden metr wysokości więcej, te palmy rosną nawet do 30 cm rocznie. Jak palmy znoszą polskie lato i naszą glebę? P.Ch.: Wszyscy kojarzą palmę z piaskiem, pustynią i wydaje im się, że nie lubi wody. Ale kiedy mamy dużo światła, odpowiednią temperaturę, to palma uwielbia wodę. To, że rośnie na pustyni oznacza, że palowym systemem korzeniowym czerpie wodę z głębi gleby. Natomiast jeżeli chodzi o temperatury, to wytrzymuje nawet do -12 stopni mrozu, ale już 35-40-stopniowe upały wcale nie są wskazane, przykładem mogą być choćby palmy Trachycarpus Fortunei. Podczas letnich upałów ich wzrost zostaje zahamowany. Podłoże musi być przepuszczalne, o odczynie lekko kwaśnym. Szkodniki zdarzają się sporadycznie. Słyszymy czasem, że coś podgryzie korzenie lub pojawi się na liściach, ale ja na szczęście nie miałem z tym zbyt wielu problemów. Palmiarze, czyli www.palmiarze.pl. Od lewej: Angelika, Marcin, Julia, Oli, Marta, Bartek, Paweł, Kuba. Na dole Piotrek, właściciel
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 21 Butia capitata BLIŻEJ BRANŻY W ofercie macie też Państwo cytrusy. A im jak odpowiadają polskie warunki? P.Ch.: Bez problemu można uprawiać je w donicy na tarasie w sezonie letnim, ale ważne, żeby przed zimą schować je do chłodnego pomieszczenia, w którym temperatura oscyluje w okolicach 10 stopni. Zimowanie w gruncie również jest możliwe, ale jest trochę bardziej skomplikowane. Oliwka europejska paradoksalnie też jest całkiem fajna i znośna. W gruncie radzi sobie naprawdę nieźle, jest dość mrozoodporna, ale polskiej zimy bez okrycia raczej nie przetrwa. Egzotyczne rośliny są super. To moja pasja. Nie ma nic piękniejszego niż poranna kawa pod palmą! Czyli ma Pan jednak swoją Hiszpanię. Przyjechała do Pana… P.Ch.: Musiałem sporo zrobić, żeby przyjechała, ale tak, ściągnąłem ją nad Wisłę. Dziękuję za rozmowę. dr Piotr Łuczak WYBRANE GATUNKI PALM ZNOSZĄCE ZIMOWANIE W GRUNCIE W POLSCE ZNAJDUJĄCE SIĘ W OFERCIE WWW.PALMIARZE.PL Cycas revoluta Olea europaea Phoenix canariensis Chamaerops humilis cerifera
22 Nr 5/2025 Yucca rostrata BLIŻEJ BRANŻY Strelitzia Yucca gloriosa variegata Yucca elephantipes Trachycarpus fortunei Washingtonia robusta Pinus pinea sosna
www.dolagra.pl Lider w donicach ceramicznych! Gardenia 2025, hala nr 8 Kolekcja SHALIN Oczekujemy Państwa na Gardenii w hali numer 8, stoisko 9. Zapraszamy!
24 Nr 5/2025 GARDEN BIZNES Nadchodzi nowy sezon – z nowościami Jesienna odsłona targów zielonej branży PLANTARIUM|GROEN-Direkt odbyła się w dniach 27 i 28 sierpnia 2025 r. w Hazerswoude/Boskoop w Niderlandach. Wydarzenie ma bogate tradycje, ale od trzech lat urządzane jest w odnowionej formule, która łączy typową imprezę wystawienniczą z roboczymi targami hurtowymi.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 25 GARDEN BIZNES TEKST: Alicja Cecot ZDJĘCIA: Plantarium|Groen-Direkt Plantarium to szeroki przegląd bieżącego, handlowego asortymentu roślin ogrodowych, a jednocześnie prezentacja nowych odmian, koncepcji marketingowych, trendów. Przeznaczone jest wyłącznie dla profesjonalistów i dotyczy przede wszystkim towaru, który finalnie lokowany jest na rynku detalicznym, np. w centrach ogrodniczych. Jak podsumowują organizatorzy – Green Retail Events – tegoroczna jesienna edycja Plantarium charakteryzowała się lekkim wzrostem powierzchni wystawienniczej w stosunku do 2024 r., większą o 10% frekwencją zwiedzających, w tym pokaźnym udziałem międzynarodowej publiczności, i pozytywną atmosferą biznesową. LATA TRADYCJI Targi pod nazwą Plantarium|GROEN-Direkt istnieją formalnie od 2022 r., ale w istocie ich historia jest dłuższa – związana ze szkółkarstwem roślin ozdobnych w znanym rejonie Boskoop w Holandii, gdzie ta impreza się odbywa. Aktywni uczestnicy zielonego sektora pamiętają zapewne przynajmniej część z prawie czterdziestu edycji targów Plantarium, które solo odbywały się od początku lat 80. XX wieku do 2020 r., by później odrodzić się w ścisłym połączeniu z wydarzeniem hurtowym typu „zobacz i zamów”– GROEN-Direkt. Wydaje się, że ta zmieniona formuła okrzepła i się sprawdza – przynajmniej tak było w sierpniu br. SZEŚĆ TYSIĘCY POZYCJI ASORTYMENTOWYCH Powierzchnię wystawienniczą obiektu International Trade Centre w Hazerswoude/Boskoop, gdzie gości Plantarium|GROEN-Direkt, urządzono w charakterystyczny dla tych targów sposób. Otóż ekspozycje producentów krzewów, drzew, bylin i innych roślin, a także dostawców (handlowców) i firm hodowlanych znalazły się po jednej stronie pawilonu (Plantarium). Natomiast po drugiej stronie – na stołach – przedstawiona została oferta hurtowa na nadchodzący sezon: ponad 6000 próbek gatunków i odmian z poszczególnych kategorii, od przeszło 500 producentów z Holandii i zagranicy (GROEN-Direkt). Warto podkreślić, że targi w Boskoop, choć trwają tylko dwa dni, zaczynają się każdorazowo już o godzinie 7:00 i trwają 9 lub 10 godzin. WYSTAWOWO Wprawdzie główną ideą tego wydarzenia jest efektywne łączenie podaży z popytem i wygenerowanie jak największej liczby konkretnych zamówień na towary pokazane w postaci próbek, ale nie brakuje też rozwiązań, które urozmaicają Plantarium|GROEN-Direkt i czynią z niego show. Lejtmotywem tegorocznej sierpniowej edycji byli „Holenderscy mistrzowie” (Dutch Masters) – w hali podwieszono strawestowane kopie obrazów słynnych malarzy z Niderlandów (na przykład van Gogha czy Rembrandta) „uzupełnione” o rośliny. Targi Plantarium|GROEN-Direkt podzielone są na dwie współistniejące przestrzenie: wystawową i hurtową W części hurtowej zaprezentowano na stołach 6000 próbek roślin (gatunków i odmian) z dostępnego od ręki asortymentu Lejtmotywem tegorocznej jesiennej edycji wydarzenia byli „Holenderscy mistrzowie”, czego wyrazem były zabawne kopie sławnych obrazów z domalowanymi roślinami
26 Nr 5/2025 Gwiazdą targów był Michael Perry – Mr Plant Geek… GARDEN BIZNES Atrakcją imprezy była też prezentacja, którą przygotował najbardziej znany i skuteczny influencer międzynarodowej branży roślin ozdobnych Anglik Michael Perry – Mr Plant Geek, który współpracuje z Plantarium od 2020 r. W tym roku przygotował interaktywny pokaz pod nazwą „Hype Train”. Ten „pociąg hitów” tworzyła setka roślin przemieszczających się po taśmociągu, wybranych przez Michaela spośród targowych eksponatów i polecanych jako zasługujące na szczególną uwagę. Jego wybór był spójny z trendami, takimi jak przystosowanie do zmian klimatu (gatunki i odmiany odporne na suszę) czy różnorodność biologiczna (przyjazne dla owadów zapylających), lecz ważna była również wizualna atrakcyjność towaru – jego wpływ na klientów, w tym zaopatrzenie w atrybuty stymulujące zakup. WAŻNE TEMATY Green Future Hub to miejsce targów Plantarium|GROEN- -Direkt poświęcone każdorazowo jakiemuś problemowi, który jest istotny i aktualny dla zielonej branży. Tym razem dyskutowano przy okrągłym stole na temat brandingu, czyli produktów markowych, które mają coraz większe znaczenie na międzynarodowym rynku, zwłaszcza w obliczu przewagi podaży nad popytem. NAJLEPSZE NOWOŚCI Nowe odmiany i innowacyjne pomysły dotyczące sprzedaży detalicznej również znajdują się w centrum uwagi tych targów. Spośród około pięćdziesięciu nowych odmian roślin i koncepcji marketingowych zgłoszonych do konkursu o nagrodę Green Retail Award wybrano 3, w trzech kategoriach. • Najlepszą nowością roślinną (nową odmianą) została budleja Davida (Buddleja davidii) ‘Botex 009’ (LITTLE ROCKSTARS RED), zgłoszona przez przedsiębiorstwo Florensis. Wyboru zwycięzcy dokonało jury ekspertów z KVBC – Krolewskiego Towarzystwa Ogrodniczego z Boskoop. Jest to jedna z kreacji z 5-odmianowej nowej serii Little Rockstars, hodowli holenderskiej firmy Botanic Experience BV. Są to najbardziej kompaktowe budleje spośród dostępnych na rynku, dorastają do wysokości 50 cm. Mają zaokrąglony, dobrze rozkrzewiony pokrój. Obficie i długo kwitną – od lipca do października. Nadają się m.in. do pojemników balkonowych, mieszanych kompozycji tarasowych. Jak wszystkie budleje, są odporne …którego „pociąg hitów” (Hype Train) promował wybrane, wartościowe według tego influencera, rośliny ozdobne Buddleja davidii ‘Botex 009’ LITTLE ROCKSTARS RED „Balkonowe” odmiany budlei Davida z serii Little Rockstars®
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 27 GARDEN BIZNES na upały i suszę oraz wabią owady, zwłaszcza motyle i pszczoły. Zaklasyfikowane są do strefy mrozoodporności 7a (znoszą do -17 °C). Nie podano, czy są to odmiany sterylne. • Najlepszą innowacją rynkową okazała się koncepcja sprzedaży budlei z wyrównanej serii Little Rockstars. Uroku tym roślinom wizualnie atrakcyjnym (dzięki cechom odmianowym) dodaje efektowna prezentacja w sprzedaży detalicznej, w tym etykiety o kolorystyce, którą dostosowano do barwy kwiatostanów danej odmiany. • Nagroda publiczności przypadła niepokalankowi pospolitemu (Vitex agnus-castus) Queen Bee (‘Bailtexthree’ EUPBRAF), zgłoszonemu do konkursu przez Bailey Nurseries International. Nowość ta funkcjonuje na rynku pod marką First Editions, pod którą szkółki Bailey z USA – i sieć współpracujących z nimi podmiotów europejskich – oferują szereg odmian krzewów ozdobnych (m.in. hortensji, róż, berberysów). Queen Bee to kolejna kreacja hodowlana coraz popularniejszego na Zachodzie niepokalanka – aromatycznej rośliny o ładnych szarozielonych liściach, odpornej na suszę i upał, przyjaznej dla pożytecznych owadów (lilaniebieskie kwiatostany, podobne do tych u budlei, są pachnące, liczne i długo – od czerwca do września – stanowią ozdobę krzewu oraz pożytek dla pszczół, motyli itd.). Queen Bee ma znosić temperaturę do –23 °C (gatunek Vitex agnus-castus nie jest u nas całkowicie odporny na mróz). Silnie rośnie – krzew osiąga wysokość 2-3 m, ma zaokrąglony pokrój i nadaje się do sadzenia pojedynczo lub do tworzenia żywopłotów. Z POLSKIMI AKCENTAMI Wśród zgłoszonych do oceny nowości znalazło się kilka innych interesujących taksonów, w tym takich, którym jurorzy z KVBC przyznali medale – było ich w sumie 35. Nie zabrakło polskich akcentów, i to nie byle jakich. Złotym medalem wyróżniono trzęślicę modrą (Molinia caerulea) ‘Banshee’ – bylinową trawę o wzniesionym pokroju oraz bardzo licznych ażurowych kwiatostanach purpurowych latem – wyselekcjonowaną w szkółce Katarzyny i Tomasza Grochowskich (nowość tę można było też oglądać na targach Zieleń to Życie 2025 w Warszawie). Vitex agnus-castus Queen Bee wprowadzany na rynek pod marką First Editions® Molinia caerulea ‘Banshee’ Pennisetum advena ‘TUS022’ TINY TAILS Hydrangea macrophylla ‘Hokosiri’ MILLION STARS
28 Nr 5/2025 GARDEN BIZNES Drugim „złotem” uhonorowano inną trawę – Pennisetum advena ‘TUS022’ TINY TAILS, nieodporne na mróz. To mutant wyselekcjonowany przez firmę Tuszyńscy Gospodarstwo Ogrodnicze. Rozplenica ta charakteryzuje się zwartym pokrojem, ciemnoczerwonymi liśćmi i również atrakcyjnie zabarwionymi kwiatostanami, które pojawiają się przez całe lato aż do jesieni. Wśród 14 srebrnych medalistek znalazł się ciekawy powojnik (Clematis) ‘Zo25005’ GLORIOUS CLOUD – odmiana z Grupy Viticella, hodowli holenderskiego przedsiębiorstwa J. van Zoest Beheer BV. Jej kwiaty są duże (o średnicy 8-10 cm) i oryginalne – o działkach ciemnoniebieskich na brzegach, a prawie białych w środku. Odmiana ta kwitnie obficie i długo – od czerwca do września – i osiąga wysokość około 3 m. Ma duży wigor i jest odporna na uwiąd. „Srebrem” wyróżniono również takie między innymi taksony: • hortensja ogrodowa (Hydrangea macrophylla) ‘Hokosiri’ MILLION STARS; • hortensja wiechowata (Hydrangea paniculata) ‘HYLV19557’ GARDENLIGHTS LITTLELIGHT; • ketmia syryjska (Hibiscus syriacus) ‘Rwoods8’ PURPLE CHIFFON. Jury przyznało też 14 brązowych medali. W tej grupie nagrodzonych nowości są np.: • laurowiśnia Hydrangea paniculata ‘HYLV19557’ GARDENLIGHTS LITTLELIGHT Hibiscus syriacus ‘Rwoods8’ PURPLE CHIFFON Prunus laurocerasus ‘Frerichs 01’ ON FIRE Diervilla ‘Bocomastani’ MAGICAL STARRY NIGHT Thuja occidentalis ‘SMTOTM’ THIN MAN Diervilla ‘SMNDSN’ KODIAK JET BLACK wschodnia (Prunus laurocerasus) ‘Frerichs 01’ ON FIRE; • zadrzewnia (Diervilla) ‘Bocomastani’ MAGICAL STARRY NIGHT; • zadrzewnia (Diervilla) ‘SMNDSN’ KODIAK JET BLACK; • żywotnik zachodni (Thuja occidentalis) ‘SMTOTM’ THIN MAN. <
30 Nr 5/2025 GARDEN BIZNES Drzewa i krzewy odporne na zmiany klimatu Przyszłość należy do roślin wytrzymałych na suszę, skwar i zanieczyszczenie powietrza. Znaczenia nabrały gatunki późno rozpoczynające wegetację, którym udaje się bezpiecznie „przespać” przymrozki. TEKST I ZDJĘCIA: www.zogrodemnaty.pl Klimat się zmienił i te zmiany nadal postępują. Ekstremalne zjawiska pogodowe przestają dziwić: kilkutygodniowe susze i tropikalne upały zdarzają się obecnie co roku. Cierpią z ich powodu nawet duże drzewa, które żółkną i zrzucają liście w środku lata. Gwałtowne wichury, krótkie, ale intensywne ulewy i powodzie stają się coraz częstsze. Zimy są obecnie łagodne, siarczyste mrozy odchodzą w zapomnienie, a śniegu zimą jak na lekarstwo. W efekcie rośliny przedwcześnie wybudzają się z zimowego spoczynku i rozpoczynają wegetację, by wkrótce paść ofiarą wczesnowiosennych przymrozków, niszczących ich pąki, kwiaty i młode liście.
Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 31 GARDEN BIZNES Zmiany klimatu odbijają się na roślinach. Wiele dotychczasowych ogrodowych klasyków radzi sobie z nimi coraz gorzej i praktycznie nie ma szans przetrwać w dobrym stanie bez nawadniania. Z drugiej strony globalne ocieplenie otworzyło drogę do polskich ogrodów gatunkom o wyższych wymaganiach termicznych, wrażliwym na silny mróz. Warto ten fakt wykorzystać i poszukać wśród nich kandydatów do nowych nasadzeń. Zaletą wielu roślin obcego pochodzenia jest odporność na szkodniki i choroby typowe dla Europy Środkowej. Uwaga: wśród „roślinnych imigrantów” zdarzają się gatunki potencjalnie inwazyjne, niebezpieczne dla rodzimej przyrody! Więcej o nich pod koniec artykułu. DRZEWA LIŚCIASTE DO OGRODU JUTRA Morwa biała (Morus alba) jest wszechstronna: może być uprawiana jako malownicze drzewo alejowe albo intensywnie cięta i prowadzona w formie żywopłotu. Dużą popularnością cieszy się płacząca odmiana ‘Pendula’. Szczególną cechą morwy białej jest heterofilia: na tej samej gałęzi każdy liść może wyglądać zupełnie inaczej. Jest dwupienna: żeńskie okazy rodzą słodkie, jadalne owoce. Morwa tworzy rozbudowany system korzeniowy, który uodparnia ją na suszę. Rozpoczyna wegetację na przełomie kwietnia i maja. Nawet jeśli późne przymrozki zniszczą jej pierwsze młode liście, błyskawicznie odbija. Miłorząb dwuklapowy (Ginkgo biloba) to żywa skamielina! Przetrwał miliony lat w niezmienionym stanie i nie zamierza się poddawać! Jest rośliną nagonasienną, mimo to tworzy liście, i to bardzo atrakcyjne! Jesienią przebarwia się na złocistożółto. Gatunek rośnie bardzo silnie (do ok. 30 m wysokości), więc do ogrodu lepiej wybrać karłowe odmiany. Robinia szczeciniasta (Robinia hispida) to mniej ekspansywna kuzynka inwazyjnej „akacji”. W maju i czerwcu wśród pierzastych liści tworzy liczne grona różowych, miododajnych kwiatów, latem często powtarza kwitnienie w mniej obfitej wersji. Susza, zanieczyszczenia i jałowe gleby to dla niej norma, za to wymaga miejsca osłoniętego od wiatru. Buk pospolity (Fagus sylvatica) to rodzime drzewo o wszechstronnej wytrzymałości. W ogrodach prym wiodą odmiany o barwnych liściach i płaczącym lub kolumnowym pokroju. KRZEWY Z PRZYSZŁOŚCIĄ Żarnowiec miotlasty (Cytisus scoparius), inaczej szczodrzeniec, to rodzimy krzew idealny na suche, piaszczyste i ubogie gleby. Późną wiosną obsypuje się żółtymi, czerwonymi, pomarańczowymi lub różowymi, motylkowatymi kwiatami (zależnie od odmiany). Przez resztę roku zwraca uwagę charakterystycznym, „miotlastym” pokrojem. Mniej znane alternatywy z rodziny bobowatych to karagana syberyjska (Caragana arborescens), cenna roślina żywopłotowa, a także amorfa krzewiasta (Amorpha fruticosa) o pierzastych liściach i kłosach fioletowych kwiatów. Berberys Thunberga (Berberis thunbergii) to krzew uniwersalny: odporny na suszę, mróz, intensywne cięcie i zanieczyszczenia. Oferuje niedoścignione bogactwo odmian o kolorowych liściach i różnorodnym pokroju: karłowe, kolumnowe, okrywowe i kuliste. Tawuła japońska (Spiraea japonica) świetnie radzi sobie w obecnym klimacie. Przez cały sezon jej odmiany prezentują barwne ulistnienie, a do tego dwukrotne kwitnienie: wczesnym i późnym latem. Śnieguliczka biała (Symphoricarpos albus) o owocach jak białe perełki jest znana każdemu. Popularność zyskuje również śnieguliczka Chenaulta (Symphoricarpos ×chenaultii), nieco niższa i owocująca na różowo. Obie są atrakcyjne całą jesień i zimę, a przede wszystkim trudno im zaszkodzić. Perukowiec podolski (Cotinus coggygria) to silnie rosnący krzew o wzroście do 3-5 m. Zachwyca barwnym
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz