LIDER BIZNESU 06/2020

22 zmiany na rynku Obecnie wśród najmodniejszych produktóww „zielonej” ka- tegorii znajdujących się na europejskim rynku jest monstera dziurawa ( Monstera deliciosa) , której towarzyszą inne gatunki z rodzaju Monstera . W Holandii można się było nawet nie- dawno przekonać, że T-shirty z nadrukami liści tej rośliny uznawane są przez młode pokolenie za coś całkiem „sexy”. W czołówce gatunków najbardziej pożądanych do dekoracji wnętrz plasują się też filodendrony ( Philodendron ), które – podobnie jak monstera – są stosunkowo łatwe w uprawie i dają „konkretną” masę zieleni. Oferują przy tym wachlarz rozmaitych wielkości, form, odmian, których stale przybywa. Niezależnie od gatunku i odmiany, rośliny – zwłasz- cza te ozdobne z liści – zapewniają także wyższą wil- gotność powietrza w pomieszczeniu, działają kojąco na psychikę osób w nim przebywających. To prawdy znane od dawna, ale powinny być wciąż przypomina- ne potencjalnym klientom, szczególnie w czasie, gdy dbałość o zdrowie staje się priorytetem. Zielone ściany Spektakularnym wyrazem mody na zieleń we wnętrzach, pobudzającej popyt na rośliny doniczkowe, jest zwiększa- jące się znaczenie „wertykalnych ogrodów”. Dotychczas zwykle montowane były w biurowcach czy w innych miej- scach użyteczności publicznej, szczególnie w pomieszcze- niach reprezentacyjnych, gdzie należy wywołać pozytywne skojarzenia u klientów odwiedzających daną firmę, hotel itd. Miniogrody tego typu można jednak napotkać rów- nież u zwykłych miłośników zieleni i zdrowego stylu życia, z czym idzie w parze duży wolumen roślin doniczkowych w domu. I w tym przypadku nie brakuje nowych koncepcji sprze- daży, które wykorzystują i lansują dodatni wpływ roślin na zdrowie człowieka. Przykładem jest „Hang-on-Green”: klient komponuje (z określonego asortymentu) swój własny ze- staw pnączy w wiszących doniczkach, z zamiarem poprawy atmosfery przestrzeni, w której mieszka lub pracuje. Eko Oprócz prozdrowotnych naturalnych właściwości roślin po- kojowych, coraz bardziej zwraca się uwagę, czy są wyprodu- kowane w sposób „zrównoważony” ( sustainably ) – metoda- mi przyjaznymi środowisku, z wykorzystaniem biologicznej ochrony przed szkodnikami i z użyciem biopreparatów sty- mulujących wzrost i rozwój, a zapobiegających chorobom. Nie brakuje takich roślin na europejskim rynku, ich cena jest wyższa niż tych z tradycyjnej, masowej uprawy. Jeszcze łatwiej zauważalne są nieplastikowe doniczki,

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz