LIDER BIZNESU 06/2020

46 garden biznes J uż w dniach 6–7 października na terenie MTP odbędzie się Kongres Li- derów Branży Ogrodniczej wraz z Garden Business Meeting. Jednym ze specjalnych gości wydarzenia będzie międzynarodowej sławy kon- sultant centrów ogrodniczych i firm, Oliver Mathys z ponad 30-letnim doświadczeniem w zielonym sektorze. Oliver Mathys jest cenionym ekspertem ds. marketingu roślin, administracji, zakupów i logistyki oraz jednym z najbardziej wpływowych trendsetterów rynku ogrodniczego w Europie. W eks- kluzywnym wywiadzie opowiada, jak wg niego rozwija się ten sektor handlu i jaka będzie jego przyszłość? ROZMAWIA: Marcin Fajerski, ZDJĘCIE: archiwum prywatne O. Mathysa ERA „POCZEKAMY, ZOBACZYMY” dawno za nami! Już od wielu lat pracujesz jako międzynarodowy ekspert i konsultant firm w zielonej branży. Jak według Ciebie ewoluowały potrzeby klientów w Europie na przestrzeni ostatnich lat? Jakie istotne zmiany zaobserwowałeś ostatnio w sektorze ogrodniczym? Oliver Mathys Generalnie zainteresowanie ogrodową zielenią znacząco wzrosło wśród konsumentów w ciągu ostatnich kilku lat. Obecnie wszyscy Europejczycy chcieliby mieć ogród, taras albo przynajmniej kilku dobrych przyjaciół, u których można by urządzić grilla lub po prostu wypocząć i porozmawiać w otoczeniu zieleni. Ostatnio można zaobserwować też wzrost świadomości klientów dotyczący ekologii i większą odpowiedzialność zakupowiczów w tym zakresie. Coraz bardziej rozumiemy, że każdy z nas może mieć istotny wkład w ochronę przyrody. Oczywiście nasze zaangażowanie różni się w zależności od naszej sytuacji oraz możliwości. Dobrym przykładem proekologicznych działań konsumentów są ogrody przyjazne pszczołowatym, a w szerszym ujęciu działania sprzyjające pożytecznym owadom. Konsumenci chcą również np. znać wpływ opakowań danej firmy na środowisko naturalne i wiedzieć, czy metody wytwarzania poszczególnych produktów są ekologiczne. Co jeszcze zmieniło się w zachowaniach konsumentów na Starym Kontynencie? Jak powinniśmy reagować na trendy rynkowe? Oliver Mathys Konsumenci w Europie nie mają także problemu z wyrażeniem tego, co robią lub czego nie robią na portalach społecznościowych. Dlatego konsumenckie trendy mają obecnie większy oddźwięk niż kiedyś. Dotyczy to wielu branż, ale w szczególności naszego sektora. Poza tym jedyną pewną rzeczą jest zmiana – w branży ogrodniczej coraz trudniej mówić o jakichkolwiek oczywistościach i gwarancjach. Jeszcze do niedawna zazwyczaj martwiliśmy się o złą pogodę: zbyt gorącą i suchą albo zbyt zimną i śnieżną, albo o niefortunne terminy świąt, np. wielkanocnych. Aktualnie musimy brać pod uwagę inne czynniki: globalizację i naszą rosnącą zależność od chińskiej gospodarki, ekonomiczne skutki pandemii COVID-19 oraz coraz większy wpływ mediów społecznościowych na biznes. Pewnymi możemy być tylko tego, że musimy wykazywać się dużą elastycznością i szybko adaptować się do nieprzewidywalnych sytuacji. Zawsze powinniśmy mieć w zanadrzu plan B, a nawet C i D! Jaki wpływ ma pandemia COVID-19 na zielony biznes w Europie? Czego możemy spodziewać się w ciągu kilku nadchodzących lat?

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz