Lider Biznesu 6/2021

44 garden biznes Nie sposób ukryć, że pandemia COVID-19 i wprowadzo- ne w związku z nią obostrzenia dość mocno zachwiały ubiegłoroczną sprzedażą zniczy, chryzantem i innych pro- duktów z listopadowej oferty. Według danych aplikacji za- kupowej Listonic jeszcze przed ogłoszeniem rządowego rozporządzenia aż 41% Polaków zrezygnowało z odwie- dzenia grobów swoich bliskich, co wyraźnie przełożyło się na wyniki finansowe w wymienionych kategoriach W  ub.r. na przełomie października i listopada cała Polska znala - zła się w tzw. czerwonej strefie. Rozprzestrzenianie się pande - mii i w konsekwencji decyzja o zamknięciu cmentarzy w okre - sie od 31 października do 2 listopada dość skutecznie ugasiły entuzjazm wszystkich przedsiębiorców sprzedających znicze, chryzantemy, kwiaty cięte oraz wiązanki. Tymczasem w 2019 r. na listopadowe obchody Polacy mogli przeznaczyć nawet 1 mld zł – wynika z szacunków Ogól - nopolskiego Stowarzyszenia Zniczy i Świec. TEKST i ZDJĘCIA: Marcin Fajerski produktowych. Już w październiku 2020 r. o 27% rzadziej dodawano znicze do listy zakupowej niż w analogicznym okresie 2019 r. Zanotowano ponadto 10-proc. spadek w planowaniu zakupu sztucznych kwiatów. NADZIEJA UMIERA OSTATNIA Tuż przed ubiegłorocznymi obchodami Wszystkich Świę- tych i Święta Zmarłych wiadomo było, że detaliści ofe- Gra warta świeczki – oferta na Wszystkich Świętych

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz