Lider Biznesu 6/2021
Póki co wiele wskazuje na to, że w br. sytuacja się nie po- wtórzy. Dlatego warto, aby sklepy i centra ogrodnicze od- powiednio wcześnie uzupełniły ofertę o asortyment na listopadowe obchody. W 2019 r. wyceniano wartość paź- dziernikowo-listopadowej sprzedaży zniczy i innych tego rodzaju produktów na prawie 1 mld zł! To wartość porów- nywalna do całorocznej sprzedaży żywności ekologicznej w naszym kraju. W PEŁNEJ GOTOWOŚCI Z analiz Poradnika Inwestowania i HotMoney.pl wynika, że aż 96% mieszkańców naszego kraju odwiedza groby swo- ich bliskich na Wszystkich Świętych. W miastach dotych- czas 60% Polaków szukało promocji jeszcze przed listopa- dowym świętem, a 15% decydowało się na wcześniejszy zakup zniczy w regularnych cenach, natomiast od 19 do 21% nie planowało tych wydatków i kupowało produkty na Wszystkich Świętych na ostatnią chwilę. Należy zaznaczyć, że liczebność tej ostatniej grupy kupujących z roku na rok maleje, ponieważ w sam dzień Wszystkich Świętych ceny zniczy, kwiatów czy wieńców wzrastają nawet o 100%. Dla- tego najlepiej, aby ekspozycja tego asortymentu pojawiła się w centrach ogrodniczych już we wrześniu lub paździer- niku. Niektóre sklepy ogrodnicze prowadzą całoroczną sprzedaż zniczy, wazonów czy sztucznych kwiatów. Według danych aplikacji zakupowej Listonic jeszcze przed ogłoszeniem rzą- dowego rozporządzenia aż 41% Polaków zrezygnowało z odwiedzenia grobów swoich bliskich, co wyraźnie przełożyło się na wyniki finansowe w sprzedaży asortymentu na Wszystkich Świętych. Już w październiku 2020 r. o 27% rzadziej dodawano znicze do listy zakupowej niż w analogicznym okresie 2019 r. rujący m.in. znicze i kwiaty nie zaliczą mijającego roku do najlepszych. Rząd wypłacił wprawdzie rekompensaty w wysokości 85 mln zł handlowcom i producentom chry- zantem ciętych i doniczkowych, ale te straty okazały się tylko wierzchołkiem góry lodowej. Poza tym pierwotnie szacowano, że przedsiębiorcy stratni na zamknięciu cmen- tarzy otrzymają wsparcie w wysokości 180 mln zł. Szczególny rok Adrianna Kłak dyrektor produkcji OGRODNICTWO Andrzej i Aniela Kłak Główną działalnością na- szego gospodarstwa jest produkcja sadzonek chry- zantem, dzięki którym nasi klienci mogą uzyskać gotowy produkt w postaci roślin doniczkowych czy kwiatów ciętych na dzień Wszystkich Świętych. Zaj- mujemy się również sami produkcją gotowego pro- duktu, ale jest to tylko produkcja doniczkowa 3 grup odmianowych tego gatunku: chryzantemy wielkokwiatowe, średniokwiato- we i drobnokwiatowe. Ubiegły sezon okazał się szczególny. W dziale produkcji sadzonek był to nasz najlepszy sezon, pomimo korona- wirusa. W okresie wiosennym wielu klientów się wystra- szyło obostrzeń i ograniczyło produkcję bądź całkowicie z niej zrezygnowało, co szczególnie odbiło się na grupie odmian chryzantem drobnokwiatowych. W okresie let- nim jednak, na skutek poluzowania obostrzeń, gwałtow- nie wzrosło zapotrzebowanie naszych klientów na sa- dzonkę chryzantem wielkokwiatowych zarówno ciętych, jak i doniczkowych. Zapewne przyczyniło się do tego również wypadnięcie z rynku największego producenta sadzonek chryzantem w Polsce, które nastąpiło krótko po rozpoczęciu sezonu. Zeszłoroczną sprzedaż i produkcję gotowego produktu również możemy zaliczyć do bardzo udanej. Sprzedaje- my rośliny głównie na markety i pomimo strachu o zaka- zie handlu bądź jego ograniczeniu ze względu na pande- mię, silna tradycja Święta Zmarłych w Polsce pozwoliła na szybką sprzedaż wszystkich wyprodukowanych przez nas roślin. Centra ogrodnicze i sklepy takie jak markety spożywcze czy budowlane są bardzo ważnymi kanałami dystrybu- cyjnymi. Oba te kanały cechuje jednak inna charaktery- styka produktu. Centra ogrodnicze odwiedza klient, który przyjechał specjalnie po kwiaty. Oczekuje więc wysokiej jakości, dużego wyboru i różnorakich form, wielkości oraz barw, dlatego roślina w takim punkcie musi spełniać naj- wyższe standardy.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz