Lider Biznesu 6/2021

46 garden biznes LISTOPADOWY KOSZYK Ile pieniędzy Polacy przeznaczają na uroczystość Wszyst- kich Świętych i Święto Zmarłych? – Według szacunków Poradnika Inwestowania i HotMoney.pl już 25% polskich konsumentów wydaje więcej niż 100 zł na listopadowe uroczystości, 49% robi zakupy o wartości od 51 do 100 zł, a koszyk 26% kupujących nie przekracza progu 50 zł. Prowadzenie sprzedaży zniczy i chryzantem może oka- zać się więc dla sklepów i centrów ogrodniczych bardzo opłacalną decyzją. Same znicze stanowią dość dochodo- wą kategorię. Jak podaje Ogólnopolskie Stowarzyszenie Producentów Zniczy i Świec, Polacy kupują nawet 300 mln zniczy w ciągu roku. Dziennik „Rzeczpospolita” ustalił, że w okolicach listopadowych wizyt na cmentarzach Polacy wykupują od 1/3 do ponad połowy rocznej produkcji zni- czy. Na produkty te co drugi konsument w naszym kraju – jeszcze przed nadejściem pandemii – przeznaczał przed 1 i 2 listopada budżet rzędu 30-40 zł według badań Hiper- -Com Poland i AdRetail. Ponad 31% badanych zamierzało wydać na znicze do 50 zł, a 9% respondentów planowa- ło jeszcze większe wydatki. Za te kwoty ponad połowa naszych rodaków chciała kupić do 5 sztuk zniczy. Ponad 25% badanych myślało o nabyciu 3-4 lampek. Z kolei 14% klientów planowało zakup więcej niż 5 sztuk. Do 2019 r. największym zainteresowaniem kupujących cieszyły się znicze, których cena nie przekraczała 5 zł. Ponad 30% za- kupowiczów najczęściej sięgało po znicze w przedziale ce- nowym 5-10 zł, 17% klientów kupiło je w cenie 10-20 zł za sztukę, a 8% w cenie przekraczającej ten pułap. Do listopa- dowego koszyka zakupowego należałoby doliczyć jeszcze stroiki, wieńce, kwiaty cięte, kwitnące rośliny doniczkowe, kapustę ozdobną, iglaki, wrzosy, wazony, donice, sztuczne kwiaty i dekoracje. BIZNESOWA DZIESIĄTKA Wprowadzenie do oferty zniczy i innych produktów na ob- chody Wszystkich Świętych może okazać się dla sklepów i centrów ogrodniczych biznesowym strzałem w dziesiątkę. Dysponując większą powierzchnią sali sprzedaży, detali- ści mogą zaproponować kupującym szeroki wybór zniczy w różnych formach i rozmiarach, wkładów i świec, roślin do- niczkowych i krzewów, kompozycji florystycznych, kwiatów sztucznych, wieńców, donic i wazonów, narzędzi ręcznych i akcesoriów, preparatów do czyszczenia oraz pielęgnacji nagrobków. Na sprzedaży tego asortymentu można zaro- bić, biorąc pod uwagę marżowość poszczególnych grup produktowych. Różnice w cenach produktów oferowanych w punktach stacjonarnych a przycmentarnymi stoiskami są znaczące. W przypadku małych zniczy wynoszą one od 80 do 100% na korzyść tradycyjnych sklepów, w przypad- ku większych – od 100 do nawet 150%, natomiast wień- ce oferowane stacjonarnie bywają nawet o 100 zł tańsze, a chryzantemy doniczkowe – o 10 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że polscy konsumenci coraz częściej skrupulatnie planują zakupy i pozostają wrażliwi cenowo, warto zaproponować im asortyment na Wszystkich Świętych. Na pewno wysoki współczynnik rotacji klientów w październiku i listopadzie przełoży się na lepsze wyniki finansowe centrów ogrodni- czych i może stanowić znakomitą okazję do zaprezentowa- nia jesiennej oraz bożonarodzeniowej oferty. Różnice w cenach produktów oferowa- nych w punktach stacjonarnych a przy- cmentarnymi stoiskami są znaczące. Wprzypadkumałych zniczywynoszą one od 80 do 100% na korzyść tradycyjnych sklepów, w przypadku większych – od 100 do nawet 150%, natomiast wieńce oferowane stacjonarnie bywają nawet o 100 zł tańsze, a chryzantemy donicz- kowe – o 10 zł W miastach dotychczas 60% Polaków szukało promocji jeszcze przed listopadowym świętem, a 15% decydowało się na wcześniejszy zakup zniczy w regularnych cenach, natomiast od 19 do 21% nie planowało tych wydat- ków i kupowało produkty na Wszystkich Świętych na ostatnią chwilę

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz