LIDER BIZNESU 6/2022

Lider Biznesu. Ogrodniczy Magazyn Branżowy 33 Ponad 17% Polaków uważa, że odpor - ność organizmu można w najwięk - szym stopniu zwiększyć, spożywając przetwory z warzyw i owoców – wyni - ka z badań Kantar Public GARDEN BIZNES TO STYL ŻYCIA! Popularyzacji domowego przetwórstwa sprzyja wielki powrót trendu „wyhoduj to sam!”. Okazuje się, że zakłada - nie balkonowych warzywników czy przydomowych sadów nie jest chwilową zachcianką garstki ogrodniczych zapa - leńców, a stylem życia – wynikającym z większej świado - mości żywieniowej i ekologicznej konsumentów, a także z potrzeby samowystarczalności. Coraz większa grupa Polaków może cieszyć się własnymi plonami warzywnymi i owocowymi, co znajduje odzwierciedlenie m.in. w trzy - cyfrowych wzrostach sprzedaży nasion i zakupach drze - wek owocowych. Według badań Kantar Public prawie co trzeci Polak uprawia owoce i warzywa na własny użytek – najczęściej w przydomowym ogrodzie (15%), ale również na działce (9%) albo na balkonie lub tarasie (4%). NA ZDROWIE Z badania Barometr Providenta wynika, że Polacy w czasie pandemii pokochali samodzielne przygotowywanie prze - tworów. W 2021 r. przetwory na zimę przygotowało ponad 60% z nas (to o 7% więcej niż w 2020 r.). Raport Starcom „Covidowe umiejętności” wskazuje, że lockdowny wyraź - nie skłoniły Polaków do zainteresowania się domowym przetwórstwem lub poświęcenia mu większej uwagi nie tylko w okresie zimowym, lecz także jesiennym. Impulsem do tego okazała się przede wszystkim chęć wykorzysta - nia plonów z własnego ogrodu, zaoszczędzenia pieniędzy i kultywowania rodzinnych tradycji. Nie mniejsze znacze - nie miała też troska o zdrowie. Jak podaje Kantar Public, aż 48% Polaków postrzega domowe kiszonki jako pro - dukty, których spożycie istotnie wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Warto podkreślić, że ponad 22% osób docenia ekologiczny charakter przygotowanych przez siebie zapasów. NA PRZEKÓR INFLACJI Nieoczekiwanie czynnikiem stymulującym rozwój prze - twórczego hobby staje się szalejąca inflacja. Jak donosi GUS, tak gwałtownych wzrostów cen żywności w naszym kraju nie obserwowaliśmy od drugiej połowy lat 90.! Tylko w kwietniu ceny artykułów żywnościowych były średnio o 12,4% wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. Z sza - cunków PKO BP wynika, że rozpędzony wzrost cen towa - rów i usług CPI póki co nie wyhamowuje i obecna sytu - acja prędko się nie zmieni. Wg prognoz banku w całym br. średnia inflacja będzie dwucyfrowa i może przebić barierę 12%. To skuteczny argument przekonujący Pola - ków do hobbystycznej uprawy warzyw i owoców, a także przemawiający za kiszeniem, marynowaniem, wędzeniem, warzeniem, przygotowywaniem dżemów i kompotów. Dla dużej części konsumentów w naszym kraju domowe przetwórstwo jest nie tylko gwarancją smaku i jakości przygotowywanych specjałów, ale również sporą oszczęd - nością dla domowego budżetu w niepewnych czasach. Naturalnie konfitury, wina czy nalewki domowej roboty – w ozdobnych słoikach, butelkach czy karafkach – mogą być też pomysłowym podarkiem dla rodziny i przyjaciół. SPRZEDAŻOWE HITY Tomasz Maciuszek Koordynator ds. regionu, Chomik Spółka Jawna chomik.pl Sprzedaż produktów do przetwórstwa rośnie za spra - wą trendów związanych z ekologią i modą na zdro - wą, domową żywność, a teraz tę tendencję wzmacnia wzrost cen i szukanie oszczędności. Sprzedaż produk - tów do przetwórstwa jest sezonowa: wzrasta w mie - siącach zbiorów i spada, gdy sezon się kończy. Z han - dlowego punktu widzenia nie jest to jednak problem, a raczej szansa, o ile rozumiemy specyfikę tej branży. Są sprawdzone pozycje oferty, takie jak słoje uni - wersalne, słoiki klasyczne, zakrętki, które cieszą się stałym popytem. Natomiast hitami stają się produkty nowe, np. praktyczne słoje wielofunkcyjne, służące do kiszenia ogórków, kapusty, produkcji wina czy nale - wek. Podobne możliwości dają pojemniki fermenta - cyjne, które są tanie, trwałe i łatwe w utrzymaniu czy - stości, a mogą także służyć jako odstojniki do miodu.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz