LIDER BIZNESU 6/2022

34 GARDEN BIZNES EKOLOGIA I MODA NA ZDROWIE MODA NA ZDROWY STYL ŻYCIA PRZEKŁADA SIĘ NA POPULARNOŚĆ PRZETWORÓW Błażej Hossa Menedżer Sprzedaży Rynku Hurtowego, Kierownik Zespołu Przedstawicieli Handlowych, BROWIN Sp. z o. o. Sp. k. Cezary Budziński, Katarzyna Budzińska Współwłaściciele Proglass Lipka www.spizarniawroclaw.pl www.zakretki-sloiki.pl Dla sprzedaży produktów do domowego przetwórstwa można wysnuć niezwykle optymistyczne prognozy i duże wzrostowe trendy. Ograniczenia pandemiczne spowodowały zmianę kierunku myślenia o jedzeniu oraz o domowym gotowaniu. Konsumenci z jednej strony rozwinęli swoje umiejętności kulinarne, z dru - giej uznali, że żywność ma już nie tylko zaspokajać głód, ale także mieć pozytywny wpływ na zdrowie i ekologię. Do sprzedażowych hitów z pewnością będą należeć: naczynia do pieczenia chleba, urządzenia do domowego wędzenia mięs i ryb oraz wszelkie drobne akcesoria ułatwiające prace kuchenne. Asortyment do domowego przetwórstwa wbrew pozo - rom jest bardzo szerokim zagadnieniem. Przetworzyć, tzn. suszyć, pasteryzować, sterylizować, kisić, fermentować. Do wszystkich procesów potrzebny jest szereg przeróż - nych urządzeń. Poczynając od słoików, butelek, zakrętek typu twist-off, chwytaków do słoików, beczek, szatkownic i wielu, wielu innych. Przetworzyć tak naprawdę można wszystkie warzywa i owoce, które możemy uprawiać we własnym ogródku. Od kilku lat trwa popularyzacja domo - wego przetwórstwa. Głównym czynnikiem jest dojrzałość społeczeństwa do potrzeby prowadzenia zdrowego trybu życia oraz dbałość o zdrowie. Ostatnie dwa lata szczegól - nie to pokazały. Najbardziej pożądanymi artykułami są słoje szklane oraz wieczka twist-off. W MAGICZNYM SKLEPIE W sklepach i centrach ogrodniczych klienci mogą odnaleźć już bardzo szeroką gamę produktów przezna - czonych do domowego przetwórstwa i często należą one do najlepiej sprzedających się asortymentów w obrębie całej oferty! Nie powinno w niej zabrak - nąć przede wszystkim różnej wielkości słoików oraz zakrętek, beczek i worków, pojemników ceramicznych i kamionki, drylownic, szatkownic do warzyw i owoców, ubijaków, sokowników, suszarek do grzybów oraz przy - klejanych etykiet. Amatorzy winiarstwa będą poszuki - wać na półkach natomiast drożdży, pożywek, gotowych zestawów winiarskich, pojemników fermentacyjnych, balonów do wina wraz z koszami, korków i kaptur - ków, gąsiorów, galonów, butelek i ozdobnych karafek. W ofercie gorzelniczej powinny znaleźć się rurki fer - mentacyjne, destylatory, kolumny filtracyjne, mierniki, beczki szklane, drożdże, węgiel aktywny i smakowe dodatki. Miłośnikom wędliniarstwa można zaoferować m.in. wędzarnie, szynkowary, maszynki do mielenia i nadziewarki, zgrzewarki próżniowe, specjalistyczne nici i sznurki, przyprawy, garnki i formy oraz naczynia żeliwne. Początkujący wędliniarze na pewno docenią też dostępność gotowych zestawów startowych oraz fachowej literatury. Uzupełnieniem oferty dla pasjo - natów przetwórstwa będzie asortyment dla serowarów obejmujący m.in. podpuszczki, kultury bakterii, przy - prawy, formy do sera i prasy, chusty serowarskie oraz gotowe zestawy dla serowarskich nowicjuszy. TRIUMF PIWNICZEK Wprowadzenie asortymentu do przetwórstwa do oferty sklepu bądź centrum ogrodniczego często okazuje się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Dlatego warto rozwa - żyć tę decyzję, korzystając z faktu, że ogrodnictwo w natu - ralny sposób kojarzy się kupującym z przetwarzaniem plo - nów warzywnych i owocowych na własny użytek. Z danych Barometru Providenta wynika, że ponad 63% konsumen - tów do robienia przetworów wykorzystuje plony z własnej działki albo ogrodu, natomiast ok. 45% sięga po warzywa i owoce kupione na bazarach lub zebrane grzyby. Należy zaznaczyć, że produkty do przetwórstwa wpisują się w ogólnoświatowy trend DIY – zrób to sam, któremu coraz bardziej ulegają konsumenci ze wszystkich grup wiekowych. Wśród Europejczyków i Polaków coraz popu - larniejsze stają się ponadto ogrodowe piwniczki i zie - mianki, co jest ściśle skorelowane z modą na kiszenie czy wekowanie. Piwnice i ziemianki wszak tworzą idealny mikroklimat do przechowywania przetworów. Tylko w kwietniu ceny artykułów żyw - nościowych były średnio o 12,4% wyż - sze niż w analogicznym okresie ub.r. Z szacunków PKO BP wynika, że roz - pędzony wzrost cen towarów i usług CPI póki co nie wyhamowuje i obecna sytuacja prędko się nie zmieni

RkJQdWJsaXNoZXIy NzIxMjcz